• جمعه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93122212834
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

معاون پژوهشی دانشگاه شریف:

75 درصد منابع آب تجدیدپذیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه استفاده می‌شود

75 درصد منابع آب تجدیدپذیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه استفاده می‌شود

مدیرگروه علمی و فناوری ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه گفت: در کشور 85 درصد از منابع آب تجدیدشونده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرگروه علمی و فناوری ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه گفت: در کشور 85 درصد از منابع آب تجدیدشونده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه آذربایجان غربی، مسعود تجریشی در مراسم آخرین روز از هفته منابع طبیعی با بیان این خبر افزود: متاسفانه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 75 درصد منابع آب تجدیدپذیر و در خراسان، تا 135 درصد منابع آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه موضوع آب، تغییر اقلیم و منابع طبیعی جزو 10 چالش جهانی محسوب می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه نوع بهره برداری از آب و خاک و منابع تاثیر بسزایی در تغییر اقلیم دارد و کشور ایران نیز در این سه زمینه با مشکل اساسی مواجه است.

تجریشی اظهار کرد: 10 تا 20 میلیارد متر مکعب مازاد بر میزان آب تجدیدپذیر از آب‌های زیر زمینی استفاده می‌شود که این مساله موجب از بین رفتن منابع طبیعی، خشک شدن قنات، افزایش دما، فشار به منابع زیرزمینی را افزایش می‌دهد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: سالانه پنج میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه وارد می‌شود اما به دلیل مصرف بی رویه در این حوضه حجم وسیعی از این میزان به شدت کاهش می یابد.

وی افزود: در سال‌های گذشته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 300 هزار هکتار زمین کشاورزی با کشت آبی وجود داشت که امسال این رقم به 500 هزار هکتار رسیده است.

مدیرگروه علمی و فناوری ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه در منطقه میاندوآب با مشکل بحران آب مواجه هستیم، اظهار کرد: 16 هزار هکتار کشت آبی دراین حوضه افزایش یافته که یکی از علل خشک شدن دریاچه ارومیه محسوب می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در خصوص مشکلات ناشی از ریزگردهای دریاچه ارومیه گفت: ریزگردها حاوی فلزات سنگین بوده که سبب بروز مشکلات قلبی، ریوی، آب مروارید و افزایش سقط جنین می‌شود.

وی ادامه داد: به واسطه ایجاد بیماری‌ها خسارات سنگینی در حوزه سلامت به کشور وارد می‌شود که این مستلزم همکاری مردم با دولت بوده تا این بحران را به فرصت تبدیل کنیم.

تجریشی با بیان اینکه جبل کندی جزو کانون‌های ریزگرد حوضه دریاچه ارومیه است، تصریح کرد: درصورت کنترل نشدن این معضل، 300 هزار نفر در این منطقه دچار مشکل می‌شوند که برای مقابله با این بحران باید با برنامه ریزی دقیق و اقدامات اساسی منابع طبیعی را به شکل گذشته برگردانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha