• چهارشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۵ / ۱۷:۰۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95092415482
  • خبرنگار : 30057

معاون پژوهشی وزیر علوم تاکید کرد

ضرورت توجه به برندسازی و تبدیل به برندهای بین‌المللی در حوزه فناوری

ضرورت توجه به برندسازی و تبدیل به برندهای بین‌المللی در حوزه فناوری

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عدم ورود سرمایه‌گذاران به حوزه‌های خطرپذیر را از جمله چالش‌های موجود در بخش تولید فناوری دانست و گفت: کیفیت و کمیت فن‌بازارها به میزان هزینه‌کرد تولید ناخالص ملی در فناوری وابسته است.

به گزارش ایسنا، دکتر وحید احمدی روز چهارشنبه، 24 آذرماه در مراسم افتتاح هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ توانمندی‌های علمی را یکی از مشخصات دنیای مدرن امروز دانست و افزود: برگزاری این نمایشگاه تبدیل به عرصه قدرت‌نمایی و رقابت کشورها، جوامع و شرکت‌های بزرگ شده‌اند. این نمایشگاه‌های عظیم اگرچه با هدف بازاریابی محصولات دانشی برپا می‌شوند، ولی مظهر توانمندی‌ها و قدرت فکری کشورها هستند.

وی ادامه داد: فن‌بازارها عموماً یکی از پدیده‌های مهم دنیای مدرن محسوب می‌شوند و این پدیده که مظهر پیشرفتگی‌های عرصه علم و فناوری کشورها است، خود محصول تعامل نهادهای متعددی همچون نهادهای علم و پژوهش، دانشگاه‌ها و نهادهای تجاری است.

احمدی با تاکید بر اینکه فن‌بازارها در سطح ملی موجب همگرایی نهادهای مختلفی می‌شود، خاطرنشان کرد: در عرصه بین‌المللی نیز موجب افزایش تعاملات بین‌المللی خواهد شد؛ از این رو فن‌بازار یک درگاه تعامل و ارتباط بین‌المللی است که نمود قدرت علمی و فناوری یک کشور در عرصه‌های جهانی است.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به ارائه پیشنهاد ایجاد فن‌بازار کشورهای اسلامی در کامستک یادآور شد: این پیشنهاد در کامستک قرار گرفت و در این راه اگر بخواهیم در فن‌بازارهای بین‌المللی حضور قدرتمند داشته باشیم، لازم است سطح استانداردهای محصولات خود را بالا ببریم، برندهای ملی ایجاد کنیم، برندهای ملی را تقویت کنیم و تبلیغات درست بر روی آنها انجام دهیم تا این برندها را تبدیل به برند بین‌المللی کنیم.

احمدی با تاکید بر ضرورت توسعه دیپلماسی فناوری بر تعیین جایگاه مناسب حقوق مالکیت فکری، یادآور شد: در کنار این عوامل دولت‌ها نقش موثری دارند چراکه کمیت و کیفیت فن‌بازارها وابستگی زیادی به میزان هزینه‌کرد در فناوری و سهم فناوری از جی‌دی‌پی دارد. هرچه سهم هزینه‌کرد فناوری از تولید ناخالص ملی بیشتر باشد، کمیت و کیفیت فناوری افزایش می‌یابد.

وی، مدیریت و نظارت مناسب را یکی دیگر از عوامل موثر در ارتقای کیفیت فناوری‌های تولیدشده دانست و اضافه کرد: در اقتصادهای نوظهور مانند کره‌جنوبی و چین سرمایه‌گذاری‌های عظیم در حوزه فناوری و فن‌بازار موجب رشد اقتصادی آنها بر پایه فن‌آوری و فن‌بازار شده است.

احمدی با ابراز خرسندی از وجود سرمایه‌های عظیم فکری و ایده‌های دانشی اظهار کرد: این سرمایه‌ها می‌توانند تحولی عظیم در اقتصاد و رفاه اجتماعی ایجاد کنند؛ از این رو این دارایی‌ها هستند که می‌توانند با مقاوم‌سازی اقتصاد، اقتصاد مقاومتی را محقق کنند و از سوی دیگر ما نباید اجازه دهیم این سرمایه‌های خدادادی بلااستفاده مانده و هر روز شاهد هدررفت و مهاجرت آنها باشیم.

معاون وزیر علوم عدم ورود حوزه سرمایه‌گذاری به حوزه خطرپذیر را از دیگر چالش‌های موجود در حوزه فناوری ذکر کرد و گفت: این به معنای سنتی بودن نظام‌های مالی و سرمایه‌های اقتصادی و همچنین کمبود اعتبارات پژوهش و فناوری است.

احمدی با تاکید بر  ضرورت شبکه‌سازی فناوری و ایجاد شبکه بین فناوران و فعالان اقتصادی حوزه فناوری خاطرنشان کرد: حضور نیروهای فعال بخش خصوصی در قالب‌های گروه‌های تحقیق و توسعه در حوزه صنعت و فناوری و حضور در عرصه‌های بین‌المللی از جمله روش‌های نوین تجاری فناوری است که باید به آن توجه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha