• چهارشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 95112014055
  • خبرنگار : 71516

/سرمقاله-رای الیوم/

قانون "مشروعیت بخشی به شهرک‌سازی‌"، "تیر خلاصی" به راهکار دو کشوری بود

قانون "مشروعیت بخشی به شهرک‌سازی‌"، "تیر خلاصی" به راهکار دو کشوری بود

قانونی که پارلمان رژیم صهیونیستی آن را تصویب کرد و به شهرک‌سازی در کرانه باختری وجهه قانونی بخشید، تنها تهدیدی علیه فلسطینی‌ها نیست بلکه محکومیتی برای جامعه جهانی است که آن‌ها را فریب داد و وادارشان کرد تا اسرائیل را در بیش از ۸۰ درصد خاک فلسطین در مقابل کشوری ناپایدار به رسمیت شناخته و به طور کلی در مقابل "کفتارهای اسرائیلی" آن‌ها را تنها گذاشت.

به گزارش ایسنا، روزنامه مستقل رأی الیوم در سرمقاله خود آورده است: این مصوبه که در مرحله سوم و نهایی از سوی کنست (پارلمان اسرائیل) تصویب شد به منزله تیر خلاصی به راهکار تشکیل دو کشور و دفن توافقنامه اسلو بود که به لغو تشکیلات خودگردان فلسطین منجر شده و نیروهای امنیتی فلسطین را به نیروهای مزدور رسمی که محافظ شهرک‌سازی و شهرک‌نشینیان هستند، تبدیل می‌کند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس مطبوعاتی در پاریس گفت که این قانون تجاوزی علیه مردم فلسطین است و فلسطینیان در مقابل نهادهای بین المللی در برابر این قانون مقاومت خواهند کرد. صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی ساف نیز تهدید کرد که به محض صدور قانون دیگری درباره انتقال سفارت آمریکا با هر سفارتخانه دیگری به قدس اشغالی، تشکلات خودگردان فلسطین دیگر اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.

این اظهارات عباس و عریقات هیچ ارزشی ندارد و تهدیداتشان توخالی و اظهاراتی بی‌معناست. از زمان امضای توافق‌نامه اسلو بسیاری از این صحبت‌ها را در میان هیاهوی رسانه‌ای و سیاسی و جوایز نوبل و دست دادن‌ها در مقابل دوربین‌ها شنیده‌ایم.

این قانون در مرحله سم به تصویب رسید. سؤالی که اینجا مطرح است این است که عباس، مشاورانش و مسئولان تشکیلات خودگردان و سفرایش طی دو مرحله قبلی کجا بودند؟ در مقر ریاست تشکیلات خودگردان به خواب رفته بودند یا مشغول بازی تخته نرد بودند؟ چرا تظاهراتی در سرتاسر کرانه باختری برگزار نشد؟ یا کمپین دیپلماتیکی در تمامی پایتخت‌های جهان به راه انداخته نشد؟

محمود عباس اخیرا کنفرانسی را برای جنبش فتح برگزار و هر که را خواست از این جنبش برکنار و هرکه را که خواست در انتخاباتی صوری تعیین کرد. وی در این کنفرانس اعلام کرد که آن‌ها مقاومت مردمی را برای مقابله با اشغالگری اسرائیل و اقدامات سرکوبگرانه و شهرک‌سازی‌های آن در پیش گرفته‌اند. ما از محمود عباس و اطرافیانش می‌پرسیم که این مقاومت کجاست؟ و چرا در مقابل شهرک سازی و سرقت اراضی فلسطینیان در طول دوره‌ای که این قانون مورد بررسی بود، مقاومت نکرد؟ یا اینکه این مقاومت در جهان دیگر یعنی در آخرت آغاز خواهد شد.

بارها شنیده‌ایم که تشکیلات خودگردان فلسطین می‌خواهد به نهادهای بین‌المللی و به ویژه دادگاه کیفری بپیوندد تا جنایتکاران اسرائیلی را تحت پیگرد قرار دهد. ما دیدیم که عباس اوراق و اسناد پیوستن به این دادگاه‌ها را امضا می‌کند اما امروز غافلگیر شدیم از اینکه می‌بینیم این اسناد به هیچ وجه ارائه نشده و تنها نمایش از قبل آماده شده‌ای برای فریب دادن مردم فلسطین بوده است.

ما تردید داریم از اینکه محمود عباس بخواهد به دادگاه کیفری برود. همچنین شک داریم که بخواهد در صورت انتقال سفارت آمریکا به قدس دیگر اسرائیل را به رسمیت نشناسد. همه صحبت‌هایی که در این باره شده تنها "طبل توخالی" است. ما بسیار خوشحال خواهیم شد اگر محمود عباس ثابت کند که ما اشتباه کرده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha