• شنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97043016032
  • خبرنگار : 71477

نشست ۲+۲ میان هند و آمریکا ۶ سپتامبر برگزار می‌شود

نشست ۲+۲ میان هند و آمریکا ۶ سپتامبر برگزار می‌شود

وزارت خارجه هند اعلام کرد،‌ دهلی نو در ماه سپتامبر میزبان وزرای خارجه و دفاع آمریکا برای مذاکرات در سطح مقامات عالی‌رتبه خواهد بود؛ مذاکراتی که پیشتر دو بار به تعویق افتاده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این دیدار در بحبوحه اختلافات میان این دو کشور بر سر مسائل تجاری و تهدید آمریکا برای اعمال تحریم علیه هند در صورت تداوم همکاری‌هایش با ایران یا روسیه صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه هند گفت: مایک پامپئو، وزیر امور خارجه و جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در تاریخ ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) سال جاری میلادی مذاکراتی را با سوشما سواراج، وزیر امور خارجه و نیرمالا سیتارامان، وزیر دفاع هند برگزار می‌کنند که به مذاکرات ۲+۲ معروف شده است.

این سخنگو در بیانیه‌ای گفت: این نشست ۲+۲ طیف وسیعی از مسائل دوجانبه،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی منافع مشترک این دو کشور را پوشش خواهد داد و به تقویت روابط استراتژیک و امنیتی میان هند و آمریکا نیز می‌پردازد.

این مذاکرات ابتدا قرار بود در ماه آوریل برگزار شود و سپس به ماه ژوئن موکول شد اما باز هم به ماه سپتامبر موکول شد؛ مساله‌ای که باعث گمانه‌زنی‌ها درخصوص احتمال خدشه دار شدن شدید روابط میان این دو کشور شد.

در سال ۲۰۱۶ میلادی آمریکا،‌ هند را با هدف بهبود همکاری‌های نظامی و هموار کردن راه برای بستن قراردادهای دفاعی به عنوان یکی از شرکای دفاعی اصلی خود معرفی کرد.

اما به دنبال خروج آمریکا از توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های جهان در ماه مه و هشدار واشنگتن نسبت به اینکه تحریم‌های اقتصادی را علیه تهران و شرکای تجاری‌اش تا ۴ نوامبر اعمال خواهد کرد، باعث شد تا روابط میان آمریکا و هند سرد شود.

آمریکا همچنین به کشورهای همچون هند و چین هشدار داده که باید خرید نفت از ایران را متوقف سازند.

آمریکا همچنین تهدید کرده علیه هر کشوری که با بخش‌های اطلاعاتی و دفاعی روسیه همکاری داشته باشد تحریم‌هایی را اعمال خواهد کرد. زمانی که این تحریم‌ها اعمال شد، هند اصلی‌ترین وارد کننده دفاعی جهان در حین مذاکره با روسیه برای خرید سیستم‌های موشکی بود و تاکید کرد که این تحریم‌ها هیچ تاثیری بر روابطش با مسکو نخواهد گذاشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha