• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403032617624
  • خبرنگار : 71443

واشنگتن پست: اسرائیل از کمک اطلاعاتی آمریکا برای حمله به اردوگاه النصیرات استفاده کرد

واشنگتن پست: اسرائیل از کمک اطلاعاتی آمریکا برای حمله به اردوگاه النصیرات استفاده کرد

یک نشریه آمریکایی با تاکید بر اینکه واشنگتن در عملیات جستجوی اسرا کمک فوق‌العاده‌ای به همتایان صهیونیست خود کرده است، نوشت: این کمک‌ها نگرانی‌هایی را در میان یک سری مقامات آمریکایی در مورد سوءاستفاده اشغالگران از اطلاعات حساس ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، یورش مرگبار رژیم صهیونیستی به اردوگاه النصیرات در مرکز غزه که منجر به آزادی چهار اسیر اسرائیلی و شهادت صدها فلسطینی شد، به‌طور گسترده به یک عملیات جمع‌آوری اطلاعات متکی بود که توسط ایالات متحده، بزرگ‌ترین شریک صهیونیست‌ها انجام گرفت.

روزنامه واشنگتن پست با این مقدمه نوشت: در این حمله که شنبه گذشته انجام شد، سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده حمایت فوق العاده‌ای از همتایان اسرائیلی خود ارائه کردند. این کمک‌ها به یافتن اسرا کمک کرده اما نگرانی‌هایی را نیز در مورد استفاده از اطلاعات حساس ایجاد کرده است.

به گفته مقامات اطلاعاتی فعلی و سابق آمریکا و رژیم صهیونیستی، واشنگتن از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر جمع‌آوری اطلاعات در مورد حماس را در غزه افزایش داده است و حجم زیادی از فیلم‌های پهپادها، تصاویر ماهواره‌ای، رهگیری‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها را با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته با تل‌آویو به اشتراک می‌گذارد که برخی از آن‌ها توسط هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شوند.

نتیجه آن، یک مشارکت اطلاعاتی با حجم بی‌سابقه حتی برای ۲ دولتی است که از لحاظ تاریخی در زمینه‌های مورد اهتمام متقابل، با هم کار کرده‌اند.

مقامات صهیونیست در چندین مصاحبه گفته‌اند که از کمک‌های ایالات متحده قدردانی می‌کنند، کمکی که به نوشته واشنگتن پست، در برخی موارد به اسرائیلی‌ها قابلیت‌های منحصربه‌فردی را می‌دهد که قبل از حملات غافلگیرکننده برون مرزی حماس فاقد آن بودند. آنها در عین حال، در مورد قدرت جاسوسی خود دفاع کرده و اصرار دارند که ایالات متحده در بیشتر موارد چیزی به آنها نداده است که خودشان قادر نبوده‌اند به دست آورند. تطبیق این موضع با ناکامی آشکار دستگاه اطلاعاتی اشغالگران در شناسایی و پاسخ به علائم هشداردهنده برنامه‌ریزی حماس دشوار است.

این روزنامه افزود: همکاری ایالات متحده و اسرائیل گاهی اوقات پرتنش هم هست. برخی از مقامات آمریکایی از درخواست اسرائیل برای اطلاعات بیشتر به ستوه آمده و آن را سیری‌ناپذیر توصیف می‌کنند که به گفته آنها، گهگاه بر فرضیات نادرستی مبنی بر اینکه ایالات متحده ممکن است از اشتراک برخی اطلاعات جلوگیری کند، تکیه می‌کنند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا ماه گذشته در یک نشست خبری در کاخ سفید گفت واشنگتن طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها، توانایی‌ها و تخصص‌ها را به تل‌آویو ارائه کرده است. او در پاسخ به گزارش واشنگتن پست در ۱۱ مه گفت: اشتراک اطلاعات به هیچ چیز دیگری وابسته یا مشروط و محدود نیست. ما چیزی را عقب نمی‌اندازیم. ما هر دارایی، هر ابزار و هر قابلیتی را ارائه می‌دهیم.

اما سایر مقامات آمریکایی، ازجمله قانون‌گذاران در کنگره نگرانند اطلاعاتی که ایالات متحده ارائه می‌دهد، ممکن است راه خود را به مخازن داده‌هایی که ارتش اشغالگر برای انجام حملات هوایی یا سایر عملیات نظامی استفاده می‌کند، باز کند و اینکه واشنگتن ابزار موثری برای نظارت بر چگونگی استفاده اشغالگران از اطلاعات ایالات متحده ندارد.

دولت بایدن رژیم صهیونیستی را از استفاده از هرگونه اطلاعاتی که واشنگتن ارائه کرده برای هدف قرار دادن اعضای عادی حماس در عملیات نظامی منع کرده است.

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود که بر اساس مصاحبه با بیش از ۱۲ مقام فعلی و سابق ایالات متحده و رژیم صهیونیستی در واشنگتن، تل‌آویو و بیت‌المقدس نوشته شده است، افزود ایالات متحده برخی از اطلاعات مورد استفاده برای یافتن و در نهایت نجات چهار اسیر اسرائیلی را در هفته گذشته ارائه کرد. به نظر می‌رسد که این اطلاعات در مقایسه با آنچه تل‌آویو به تنهایی قبل از عملیات جمع‌آوری کرده بود، ثانویه بوده است. حمله‌ای که به گفته مقامات بهداشتی غزه منجر به شهادت بیش از ۲۷۰ فلسطینی شد و آن را به یکی از مرگبارترین اتفاقات در جنگ هشت ماهه غزه تبدیل کرده است.

مقامات فعلی و سابق می‌گویند که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده تا قبل از حملات هفتم اکتبر حماس را یک هدف اولویت‌دار نمی‌دانست اما این وضعیت بلافاصله پس از عملیات طوفان‌الاقصی تغییر کرد.

به گفته مقامات آمریکایی، سپس پرسنل فرماندهی عملیات ویژه مشترک ارتش ایالات متحده (JSOC) در کنار افسران سیا در ایستگاه این آژانس در اراضی اشغالی شروع به کار کردند. یک مقام آمریکایی گفت پرسنل آژانس اطلاعات نظامی «به صورت روزانه» با همتایان خود ملاقات کردند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز یک فرستاده ویژه برای آزادی اسرا فرستاد که به‌طور علنی با مقام ارشد اشغالگر که بر اقدامات مربوط به نجات اسرا نظارت داشت، ملاقات کرد. همچنین ماموران اف‌بی‌آی در سرزمین‌های اشغالی برای تحقیق در مورد حملات حماس به شهروندان آمریکایی و کمک به تلاش‌های یافتن اسرا کار می‌کنند.

به گفته مقامات فعلی و سابق آمریکایی و صهیونیستی، در هفته‌های اول جنگ، مقامات اشغالگر مسؤول یافتن اسرا در نوار غزه اطلاعات خاصی از ایالات متحده برای کمک به پر کردن شکاف‌ها در آنچه از منابع خود می‌دانستند، درخواست کردند. این، شامل قطعات خاصی از اطلاعات و همچنین فناوری‌ها و تخصص برای تجزیه و تحلیل حجم زیادی از تصاویر مختلف به منظور ایجاد تصویری دقیق‌تر، از جمله به شکل سه بعدی از زمین غزه بود.

یک مقام بلندپایه صهیونیستی که از ارائه جزئیات خودداری کرد، در این باره گفت: آنها قابلیت‌هایی را برای ما فراهم کردند که تا قبل از هفت اکتبر هرگز نداشتیم. یک مقام ارشد صهیونیست دیگر نیز تصریح کرد که ایالات متحده تصاویر ماهواره‌ای بسیار دقیقی را ارائه کرده که اشغالگر فاقد آن بوده است.

در این میان، برخی از مقامات نگرانند که ایالات متحده نظارت کافی جهت کسب اطمینان از عدم استفاده اشغالگران از اطلاعات مربوط به اسرا برای هدف قرار دادن اعضای سطح پایین حماس ندارد؛ چیزی که دولت بایدن مدعی است آن را ممنوع کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha