• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 97072212412
  • خبرنگار : 71402

/تحلیل - گاردین/

ولیعهد قدرت‌طلب عربستان تاب انتقاد ندارد

ولیعهد قدرت‌طلب عربستان تاب انتقاد ندارد

ولیعهد ناشکیبا و قدرت طلب عربستان سعودی که قدرت پشت پرده پادشاهی آل سعود است، گرچه تصویری اصلاح‌طلب به نمایش گذاشته اما ثابت کرده که روند تغییرات شامل حال سیاست نمی‌شود و او از خاموش کردن صدای منتقدان کوتاه نیامده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، محمد بن سلمان چهره‌ای اصلاح‌طلب از خود به نمایش گذاشته اما در پذیرش هرگونه انتقادی دست و پا می‌زند. در پس زمینه ناپدید شدن و احتمالا قتل جمال خاشقجی، یک روزنامه‌نگار سعودی مخالف، این شاهزاده ۳۳ ساله دیده می‌شود که قدرت‌طلبی بی‌رحمانه او می‌تواند تیتر اخبار امروز شود.

محمد بن سلمان وارث اسمی و حاکم دوفاکتوی پادشاهی عربستان سعودی، یکی از اندک پادشاهی‌های مطلقه باقیمانده در جهان است. اینها کشورهایی هستند که تماما در کنترل مردان اداره می‌شود و پادشاه رئیس کشور و دولت است و بر تمامی لایه‌های قدرت سلطه دارد. او محصور در تجملات و تزئینات مدرن، از قایق‌های لوکس تا شاهکارهای هنری، زندگی می‌کند اما درون سیستمی قدرت دارد که برای یک حاکم قرون وسطایی آشناست.

این جهان سیاسی پیش از مدرنیته، که یک مرد اختیار مطلق بر تمامی امور دارد، جایی است که بن سلمان تا به حال در آن زندگی کرده است و به شدت برایش آشناست. یک عربستانی که نمی‌خواهد نامش فاش شود، می‌گوید: او (ولیعهد) نمی‌تواند با جهان خارج از عربستان ارتباط برقرار کند. او در کاخی بزرگ شده و به او گفته‌اند که قادر به انجام هر کاری هست. بزرگترین مساله او این است که نمی‌تواند اشتباهاتش را بپذیرد.    

بسیاری از نخبگان سعودی-شاهزادگان و سطوح بالای اجتماعی- دست‌کم چندین سال در خارج از کشور بوده‌اند و در دانشگاه‌های مطرح غرب مدرک گرفته‌اند. آنها در زمان حضور در آنجا غرق در ثروت بودند اما در معرض یک سیستم سیاسی و اجتماعی کاملا متفاوت قرار داشتند.

بن سلمان در عوض انتخاب کرد که در عربستان و در نزدیکی پدرش که اکنون پادشاه عربستان است، بماند و در دانشگاه ملک سعود به تحصیل بپردازد و بعد یک سری مشاغل در کنار پدرش به دست بگیرد. این امر به او اجازه داد تا روابطش را تحکیم کند و قدرت پشت سلطنت شود. به گفته بروس ریدل،‌ کارشناس موسسه بروکینگز، ملک سلمان در دهه ۸۰ زندگی‌اش به سر می‌برد و گمان می‌رود که در مراحل اولیه زوال عقل باشد.

جزئیات دقیقی از سلامت جسمانی او که جزو "اسرار کاملا محافظت‌شده" است، وجود ندارد اما طبق گزارش‌ها بن سلمان به عنوان دروازه‌بان پدرش عمل می‌کند. پایگاه ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی اعلام کرد، او حتی سال‌ها والدینش را جدا نگه داشت چرا که در حال طراحی صعودش از سطوح هزاران شاهزاده سلطنتی تقریبا ناشناس بود. این شاهزاده به لحاظ آکادمیک شخصی موفق، بی‌صبر و کاری به حساب می‌آید که روزانه ۱۸ ساعت در دفترش حضور دارد و باور عمیقی به هوش و قضاوت خودش دارد که او را تا به این مرحله رسانده است.

اما منتقدان می‌گویند، او همچنین برای تشخیص خطاها یا پذیرش نرم‌ترین انتقادها مشکل دارد. یک منبع مطلع عربستانی می‌گوید: افرادی که تلاش کردند حتی به نرمی پاسخ نه بدهند، با تبعاتی دیپلماتیک هم مواجه شدند. این پوسته نازک زمانی در معرض دید بین‌المللی قرار گرفت که توئیتی انتقادی از کانادا برای آزادی فعالان منتشر شد و در پی آن، آل سعود روابط دیپلماتیک و تجاری خودش را محدود کرد. وضعیت مذکور همچنین از این نظر شگفت‌انگیز است که او تلاش کردن خودش را چهره‌ای جوان در تغییر، هم در داخل و هم خارج، نشان دهد. حدود دو سوم سعودی‌ها زیر ۳۰ سال هستند و او مدعی است که قهرمان آنهاست.

یک مشاور حوزه مسائل عربستان می‌گوید: خصوصا زمانی که او به صورت غیر رسمی تبلیغ می‌کرد که پادشاه آتی باشد، پیامی که تمایل داشت منتشر شود این بود که "من نماینده نسل جوان هستم."

بن سلمان حق رانندگی به زنان داد، سینماها را بعد از چندین دهه بازگشایی کرد و اختیارات پلیس اخلاقی را به شدت کاهش داد. او همچنین متعهد شد که کشورش را به سمت "اسلام میانه‌رو" حرکت دهد و از دسترسی روحانیون تندرو برای ارتقای افراطگرایی دور کند، او بحث احیای اقتصادی را در دستور قرار داد. همین موارد موجب تقویت پوشش رسانه‌ای در سفر به آمریکا و سایر کشورهای غربی شد تا از او به عنوان "شاهزاده اصلاح‌طلب" یاد شود.

علاوه بر اینها، تحت حاکمیت بن سلمان، عربستان جنگ خونینی در یمن به راه انداخت، ربودن نخست‌وزیر لبنان و وادار ساختن او به استعفا را طراحی کرد و ده‌ها تن از شخصیت‌های سرشناس را در بحث سرکوب فساد در هتلی لوکس زندانی کرد.

این ولیعهد جوان عربستان به وضوح نشان داده است که بحث تغییرات به سیاست کشانده نمی‌شود، ده‌ها روشنفکر داخلی را سرکوب کرد و مخالفانش را از خیابان‌هایی در سایر کشورها جمع کرد تا آنها را به زندان‌های سعودی بازگرداند.  

براساس رهگیری اطلاعاتی آمریکا که به دست واشنگتن پست رسیده است، جمال خاشقجی از جایگاهش برای برجسته‌سازی این تناقض‌ها استفاده می‌کرد و جزو کسانی بود که در لیست هدفگیری بن سلمان قرار داشت. روشن نیست که آیا از نظر این شاهزاده سعودی، خاشقجی تهدیدی واقعی بوده است یا خیر ،اما روشن است که این ولیعهد قصد خاموش کردن صداهای مخالف را دارد. اکنون سوالی که برای جهان مطرح است، این است که او احتمالا چه بهایی پرداخت خواهد کرد؟"

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha