• یکشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۷ / ۰۰:۴۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 97091708474
  • خبرنگار : 71567

رییس دانشگاه علامه طباطبایی:

دانشجویان مطالبات را با عقلانیت دنبال کنند/ضرورت پرهیز از کشمکش‌های جناحی در دانشگاه‌ها+فیلم

دانشجویان مطالبات را با عقلانیت دنبال کنند/ضرورت پرهیز از کشمکش‌های جناحی در دانشگاه‌ها+فیلم

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه دانشجویان مطالبات خود را با عقلانیت متکی بر علم دنبال کنند، گفت: هیجانات دانشجویی در انجام فعالیت‌های سیاسی مشکل‌ساز نیست اما به نظر من هیجانات لحظه‌ای و کشمکش‌های جناحی بیهوده ممکن است عقلانیت نقاد دانشجویان را تحت تاثیر قرار بدهد.

دکتر حسین سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب در خصوص فعالیت‌های سیاسی دانشجویان اظهار کرد: در این خصوص دو اصل مهم مطرح است. اول این است که کارکرد اصلی دانشگاه و دانشجویان فعالیت سیاسی نیست، برخی افراد به‌طور کلی مسئولیت و شرایط دانشگاه را با نحوه‌ فعالیت‌های سیاسی ارزیابی می‌کنند و مهم‌ترین ملاک آنها انجام این نوع فعالیت‌ها است. این در حالی است که عمده‌ترین کار و رسالت دانشگاه، آموزش، پژوهش و فعالیت علمی است و در کنار آن می‌بایست نسبت به موضوعات سیاسی نیز غافل نبود.

وی در ادامه تصریح کرد: این دو گزاره که دانشگاه‌ها باید فضای سازنده‌ سیاسی داشته باشند و کار اصلی آنها سیاست‌ورزی است با یکدیگر مترادف و هم‌معنی نیستند. به همین دلیل ما معتقدیم که دانشگاه به لحاظ سیاسی باید بسیار فعال، شاداب و روشنگر باشد، ولی کارکرد اصلی آن سیاسی نیست و فعالیت سیاسی نباید کارکرد و رسالت اصلی آن که کمک به حل مسائل جامعه و تربیت دانشجویان است را تحت تاثیر خود قرار دهد. بنابراین ما در درجه اول به دنبال این هستیم که فضای دانشگاه‌ها باز، پرنشاط و سازنده‌ به لحاظ سیاسی باشد، اما در عین حال کشمکش‌های سیاسی تبدیل به وجه غالب در دانشگاه نشود. خوشبختانه دانشگاه علامه در همین مسیر حرکت کرده است.

رییس دانشگاه علامه با بیان اینکه تقریباً با تمام تقاضاهای تشکل‌های دانشجویی برای برگزاری برنامه‌های مختلف موافقت صورت می‌گیرد، گفت: ما در دانشگاه علامه طباطبایی به دنبال این هستیم که دانشجویانی که تمایل به فعالیت‌ سیاسی دارند بتوانند در محیطی آرام‌تر و شاداب‌تر فعالیت‌های خود را پیگیری کنند. البته مقداری مراقبت‌های لازم در انجام فعالیت‌های تنش‌زایی که ممکن است در نهایت امنیت شخصی دانشجویان را به خطر بیندازد، باید به کار گرفته شود و در این زمینه دانشجویان نیازمند مراقبت و حمایت هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: تحولی که در فضای اجتماعی و جهانی امروزه به وجود آمده است و تاثیر شبکه‌های اجتماعی و اینکه بسیاری از هویت‌ها و کنش‌ها در فضای مجازی شکل می‌گیرند، موجب شده ماهیت رفتارهای سیاسی تغییر کند. طبیعتا تمایل دانشجویان در فعالیت های سیاسی در یک مدل یا کلیشه خاص، دگرگون شده و این عوامل گویای نقطه عطف در فعالیت های سیاسی می‌باشند.

دکتر سلیمی همچنین ادامه داد: نگرانی از آینده شغلی در شرایط فعلی دانشجویان را وادار می‌کند که به دنبال یادگیری مهارت‌های بیشتر باشند و این موضوع در بی‌رغبتی دانشجویان برای حضور فعالیت‌های سیاسی تاثیرگذار بوده است. البته ممکن است نگرانی از آزادی بیان نیز از دیگر عوامل تاثیر باشد، اما تجربه نشان داده است اگر خط قرمزهای هر جامعه در فعالیت‌های سیاسی رعایت شوند، مشکلی برای کسی در این زمینه ایجاد نمی‌شود. تجربه نشان داده است که وقتی پاره‌ای از خط قرمزها در فعالیت های سیاسی دانشجویان شکسته می‌شوند، ماجرا از دست مدیریت دانشگاه خارج شده و به دست نهادهای دیگر می‌افتد و این امر مشکلاتی را در آینده ایجاد می‌کند.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین خاطرنشان کرد: من تصور نمی‌کنم هیجانات سیاسی در انجام فعالیت های سیاسی دانشجویان مشکل‌زا باشد. به نظر من دانشجو آنچه را که در فضای مجازی و اجتماعی مشاهده می‌کند با عقلانیت نقاد می شناسد و لازم است این نقدها را با مدل دانشگاهی و متکی بر علم مطرح کند چرا که هیجانات لحظه‌ای و کشمکش‌های جناحی بیهوه ممکن است عقلانیت نقاد دانشجویان را تحت تاثیر قرار بدهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha