محسن پویان در گفتوگو با خبرنگار ایسنا افزود: در حال حاضر بازارهای عناب شامل عمده فروشی، خرده فروشی و سر باغ است که تقریباً عمده فروشی ۴۰ درصد، خرده فروشی ۳۰ درصد، خود مصرفی ۲۰ درصد و ۱۰ درصد سر باغ انجام میگیرد.
وی افزود: در شرایط فروش سر باغ که عمدتاً به دلیل نبود کارگر و توانایی تولیدکننده در جمعآوری محصول صورت میگیرد، تولید گاهی مورد سو استفاده برخی از عاملان خرید قرار میگیرد و از این راه موارد ناخواستهای به کشاورز در فروش و معامله تحمیل میشود.
دبیر همایش ملی عناب در خراسان جنوبی ادامه داد: عوامل بازیابی سر باغ شامل عمده فروشان، خریداران محلی، نمایندگان عمده فروش، میدان داران و دلالان هستند که محصول را مستقیماً از کشاورز خریداری میکنند.
پویان اظهار کرد: بازار عمدهفروشی عموماً در مراکز شهرستانها قرار دارند و فروشندگان این بازار، کشاورزان و خریداران محلی و نمایندگان عمده فروش هستند که به عرضه این محصول مبادرت میکنند.
دبیر همایش ملی عناب در خراسان جنوبی با بیان اینکه در بازار خرده فروشی معمولاً تولیدکننده مستقیماً محصول خود را به مراکز خرده فروشی تحویل میدهد، تصریح کرد: فروش محصول عناب توسط باغ داران به دو صورت قطعی و حق العمل کاری انجام میگیرد.
پویان خاطرنشان کرد: در روش اول، محصول با یک قیمت فروخته میشود و ارزش محصول بلافاصله از عامل بازاریاب دریافت میشود و در روش دوم باغدار محصول خود را به صورت امانت در اختیار عامل بازاریاب که معمولاً فروشندگان هستند، قرار میدهد تا در زمانی که محصول قیمت مناسبی پیدا کند، فروش صورت گیرد و فروشنده در این روند سه تا پنج درصد ارزش فروش را دریافت میکند.
انتهای پیام
نظرات