به گزارش ایسنا، دکتر امین رستم زاده در همایش "استاد و مهندسی توسعه" که در مجتمع پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی استان آذربایجان غربی برگزار شد با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و نقش معلمین و اساتید در توسعه کشور، اظهار کرد: با بررسی مفاهیم بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری صادر شده متوجه میشویم که در راستای راهبرد عملیاتی آن بی بدیل ترین نقش کارکردی در تحقق بیانیه مذکور را معلمین و اساتید جامعه بر عهده دارند.
وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب نقش معلمان هنرمند، جهادگر و دلسوز را از تبدیل خاک به طلا ارزشمند تر در پیشرفت جامعه ذکر کردند چرا که کار معلمی انسان سازی است تصریح کرد: با انسان خلاق میشود شهر هوشمند خلاق، ایجاد و برای کشور ثروت آفرینی کرد اما پول و مادیات و شهر هوشمند نمیتواند انسان خلاق تربیت کند که این مهم نقش بی بدیل معلمان را متذکر میکند.
رستم زاده با بیان اینکه اگر معلم و استاد را به عنوان حقیقتی زیبا و با عظمت، حیات بخش و روحبخش و جان افزا توصیف کنیم نه تنها یک تعارف و شعار نیست بلکه توصیفاتی برای پاسداشت تجلی گاه دانش و اخلاق است، افزود: توسعه پایدار نیازمند جامعه انسانی هوشمند است که دارای مردمانی با پردازش فکری بالا باشد که اغنای پردازش فکری جامعه از طریق معلمان و اساتید یک جامعه صیقل میخورد.
وی ادامه داد: معلمی به هرگونه اقدام برای هدایت، تکامل، تعلیم و تربیت و آموزش انسانها گفته میشود که بر همین مبنا معلمی شغل انبیا ذکر شده است.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به نقش والای معلمی در جامعه اسلامی اظهار کرد: انسان در قرآن از آموختن آنچه نمیداند کرامت مییابد و در سنت علوی هر که حرفی بیاموزد او را بنده خود کرده است، همچنین در نخستین سوره نازل شده به پیامبر اکرم (ص) صفت تعلیم برای خداوند منسوب است و این همان کاری است که معلمان در جامعه انجام میدهند.
رستم زاده با تاکید بر اینکه تفکر، اندیشه خلاق جوانان به عنوان مهندسین توسعه آینده جامعه بوسیله معلمان و اساتید، مهندسی، ساخت و پرداخت و تحویل جامعه میشود اظهار کرد: آثار و برکات معلمان برای جامعه جاودان، ماندگار و اثرگذار است.
وی ادامه داد: اگر جامعه را به مثابه اجزای درخت مدنظر قرار دهیم، دانش آموزان به عنوان ریشه و معلمان نگهبانان و حافظان ریشه این درخت هستند، چنانچه معلمین به درستی کارشان را انجام ندهند و ریشه فاسد شود بسیار مخرب بوده و اثرات غیر قابل جبران تر نسبت به سایر بخشهای آن جامعه است.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تصریح کرد: دکتر "هایم گینانت" مؤلف کتب آموزشی میگوید: من به تجربه خوف انگیزی از تجربه معلمی رسیدم و آن اینکه معلم دارای قدرت شگرفی در کلاس است و میتواند زندگی یک کودک را تیره و تار یا پر سرور کند؛ بر همین اساس معلم، انسان شدن یا وحشی شدن یک کودک و در نتیجه یک جامعه را در مقیاس فرهنگی تعیین میکند.
وی با اشاره به نقش پذیری کودکان از معلم خاطر نشان کرد: بررسیهای علمی نشان میدهد ۳۵ درصد کودکان در هفت سال دوم زندگی دقیقاً در دورانی سنی که جوانههای توسعه جامعه شکل میگیرد دوست دارند همانند معلم خود باشند.
رستم زاده با اشاره به سخنی منسوب از معلم اول ارسطو در خصوص معلم و نقش آن در زندگی بشر افزود: پدر و مادر به فرزند زندگی می بخشد اما معلم هنر خوب زندگی کردن را میآموزد.
وی با بیان اینکه رابطه دانشجو و دانش آموز با معلم یک رابطه باطنی و معنوی است تصریح کرد: معلمان ضامن نیک بختی، آگاهی و تعالی جامعه و افراد هستند و انتظار میرود مفاهیم تعالی همچون ولایت مداری، اخلاق مداری، شهروند مداری، مسئولیت پذیری، انتقاد پذیری، عزت نفس، تعهد و انصاف و عدالت را به صورت ظریف و خلاقانه و جذاب در ذهن جوانان نهادینه کنند.
رستم زاده با بیان اینکه اساساً باید کلیدواژهها، آموزهها، انگارهها و برنامههای توسعه کشور، چشم اندازها و اسناد بالادستی توسعه در بخشهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و دینی از طریق آموزشهای تخصصی سازمان یافته و نوین به اساتید و معلمان به صورت مجزا و متناسب با رشته و گرایش به شکل تخصصی و حرفهای آموزش داده شود گفت: از این طریق اساتید نیز متناسب با ادبیات ذهنی و گفتمانی دانش آموز و دانشجو به فراخور در دو حوزه عمومی و تخصصی، مفاهیم غنی و اثر گذار را برای تعالی کشور به شکلی خلاقانه عجین کرده و با توجه به رشتههای تحصیلی و رسالت و نقش دانش آموز و دانشجو در تحقق کیفی اسناد توسعه به عنوان شهروند اثرآفرین و اثر بخش به آنها یاد دهند.
وی با بیان اینکه اساتید و مدرسان جهاد دانشگاهی نقش آفرینی متفاوتی دارند افزود: نیروهای جهاد دانشگاهی با فرهنگ جهادی، انگیزش بالا و با همت مضاعف در راستای توسعه علمی، فرهنگی کشور تلاش و جهاد علمی و عملی میکنند.
همچنین ایرانی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان نیز در این همایش ضمن تقدیر از مقام معلمی و نقش استاد در توسعه کشور اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی و انقلابی با توجه به اقتضائات قانونی محتوایی و ارزشی تنها ۱۰ درصد از اعتبارات خود را از دولت تأمین میکند، که تأمین اعتبارات ۹۰ درصدی مابقی در چنین شرایط اقتصادی بجز تلاش همه مجموعه محقق نمیشود.
وی با بیان اینکه معلم یکی از اضلاع توسعه جهاد دانشگاهی و موتور محرک آن محسوب میشود تصریح کرد: بنا به تعبیر مقام معظم رهبری که جهاد دانشگاهی از ستونهای نظام و مایه امید کشور است؛ از نیروهای جهاد دانشگاهی بخصوص اساتید انتظار میرود علاوه بر انتقال مطالب آموزشی در پرورش فرهنگی دانشجویان نیز تلاش شود.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان با اشاره به فعالیتهای بخش آموزشی جهاد دانشگاهی استان افزود: در سال گذشته ۴۲ هزار نفر تحت آموزش دورههای کوتاه مدت قرار گرفتند که از این تعداد ۲۲ هزار نفر در دورههای فراگیر کوتاه مدت در رشتههای مختلف پزشکی، زبان خارجی و هنر آموزش دیدند، همچنین آموزش ضمن خدمت برای ۲۰ هزار نفر از کارکنان دستگاههای اجرای استان برگزار شد.
ایرانی با بیان اینکه ۲.۶ درصد از فعالین شهری تحت پوشش آموزشهای جهاد دانشگاهی قرار دارد افزود: با توجه به ظرفیتها و تواناییهای جهاد دانشگاهی استان با ایده آل ها فاصله بسیار داریم که امید است با تلاش مضاعف تعداد کثیری از فعالین جامعه را تحت پوشش آموزشهای جهاد دانشگاهی استان قرار دهیم.
وی در خاتمه نقش اساتید در توسعه مؤلفههای مختلف جامعه را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، در پایان بر اساس رأی کمیته کارگروههای علمی از جمله الگوهای تربیتی علمی و سایر مؤلفهها که از سوی مراکز آموزشی و دانشگاهی جهاد دانشگاهی استان ارائه شده بود در دو بخش در مجموع به تعداد ۱۱ نفر بر اساس اعلام کمیته علمی تجلیل بهعمل آمد.
انتهای پیام
نظرات