• چهارشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98022513590
  • منبع : نمایندگی زنجان

زنجان در مسیر بهبود منابع ژنتیکی مولد قرار دارد

زنجان در مسیر بهبود منابع ژنتیکی مولد قرار دارد

ایسنا/زنجان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: زنجان در مسیر بهبود منابع ژنتیکی مولد (بذر، نهال و دام) قرار دارد.

حسین جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وجود 9 نهالستان با مساحت 52 هکتار در سطح استان و تولید سالانه 865 هزار اصله انواع نهال، اظهار کرد: استان به عنوان یکی از قطب‌های تولید بذر ارقام گندم و با تولید حدود 19 هزار تن بذور گواهی شده، حائز رتبه برتر در کشور شده است. همچنین علاوه بر تامین همه پایه‌های بذری در داخل استان، بخش عمده‌ای از بذر مورد نیاز استان توسط بخش خصوصی تولید می‌شود.

این مسئول با اشاره به این‌که استان زنجان در تولید و تامین هسته‌های اولیه بذری ارقام جدید متحمل به کم‌آبی پیشتاز است، ادامه داد: تمرکز بر تولید نهال گواهی شده از برنامه‌های آتی استان است. در همین راستا، اقدامات اولیه در خصوص شناسایی و بررسی قابلیت تولید نهال گواهی و کشت بافتی در استان صورت گرفته است و در حال حاضر دو سایت در شهرستان‌های سلطانیه و ابهر، هر کدام به مساحت 100 هکتار، تاییدیه‌های اولیه را اخذ کرده است.

وی با بیان این‌که این دو سایت در مرحله معرفی به بانک جهت اخذ تسهیلات و ایجاد زیرساخت‌های لازم است، افزود: پوشش 65 درصد از مزارع گندم آبی و 45 درصد از مزارع گندم دیم با استفاده از بذور گواهی شده تا سال 1400، از دیگر برنامه‌های آتی استان در راستای بهبود منابع ژنتیکی مولد به شمار می‌رود.

جعفری در ادامه با تاکید بر اتخاذ تمهیدات لازم برای تکمیل زنجیره گوشت قرمز در استان، تصریح کرد: انتقال ژن چندقلوزایی از نژاد برولامرینو به نژاد افشاری با همکاری دانشگاه زنجان و شروع تثبیت ژن چندقلوزایی در 7000 راس از گله‌های مردمی در سال 96، از دیگر مواردی است که نشان می‌دهد حوزه کشاورزی استان زنجان در مسیر بهبود منابع ژنتیکی مولد قرار دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی پارسال با افزایش بره‌زایی و سرعت رشد، کاهش حجم دنبه، بهبود کمی و کیفی پشم و بهبود ضریب تبدیل غذایی در گوسفندهای افشاری مواجه بودیم و زمینه برای استقبال بسیار مناسب پرورش‌دهندگان گوسفند افشاری از طرح تثبیت ژن چندقلوزایی در 22 استان فراهم شد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha