• یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 98070704966
  • خبرنگار : 71610

بازداشت ۱۱۹ هزار فلسطینی از "انتفاضه الأقصی"

بازداشت ۱۱۹ هزار فلسطینی از "انتفاضه الأقصی"

مرکز مطالعات اسرای فلسطینی در گزارشی اعلام کرد که مقامات رژیم صهیونیستی از انتفاضه "الأقصی" تا کنون ۱۱۹ هزار فلسطینی ازجمله شمار زیادی زن، دختر و کودک را بازداشت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری معا، مرکز مطالعات اسرای فلسطین در گزارشی به مناسبت نوزدهمین سالروز انتفاضه دوم فلسطین موسوم به "انتفاضه الاقصی" اعلام کرد که رژیم صهیونیستی از انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۰۰ تاکنون ۱۱۹ هزار فلسطینی را بازداشت کرده است.

  در این گزارش آمده است: در بین این تعداد فلسطینی بازداشت شده دو هزار و ۷۰ تن زن و دختر، ۱۶ هزار و ۴۹۰ کودک و ۶۸ تن نماینده مجلس قانونگذاری بوده‌اند. علاوه بر این، دادگاه‌های رژیم صهیونیستی بیش از ۲۹ هزار و ۸۲۱ مورد حکم بازداشت موقت در حق فلسطینی‌ها صادر کرده‌اند.

در همین راستا، ریاض الأشقر، سخنگوی رسانه‌ای مرکز مطالعات اسرای فلسطین در سخنانی اظهار کرد، در آغاز انتفاضه الاقصی تنها ۳۰۰ اسیر در زندان‌های رژیم صهیونیستی بودند اما تعداد این اسرا در نتیجه سیاست‌ بازداشت کورکورانه این رژیم علیه فلسطینی‌ها به میزان زیادی افزایش یافت و در سال ۲۰۰۴ به بیشترین میزان خود رسید و پس از آن به تدریج این تعداد کاهش یافت و به جایی رسید که امروز ۵۷۰۰ اسیر از جمله ۴۰ زن، ۲۲۰ کودک و ۷ نماینده شورای قانونگذاری در زندان‌های اسرائیل بازداشت هستند.

بازداشت زنان

وی افزود، زنان از این بازداشت‌ها مستثنی نبوده‌اند. رژیم اشغالگر طی چهار سال اخیر هدف قرار دادن زنان فلسطینی را با قتل، بازداشت و احضار تشدید کرده است و طبق گزارش مرکز مطالعات اسرای فلسطینی، از سپتامبر ۲۰۰۰ تا کنون، ۲۰۷۰ زن توسط اسرائیل بازداشت شده‌اند که در میان آنها دختران کم سن و سال، بیماران، سالمندان، دانشجویان و همسران شهدا و اسرا نیز وجود دارند.

طبق گزارش این مرکز، درحال حاضر رژیم اشغالگر ۴۰ زن فلسطینی را در شرایط بسیار دشوار  و فاجعه‌بار بازداشت کرده است و آنها را از تمامی حق و حقوق قانونی‌شان محروم می‌کند و آنها را به اشکال مختلف شکنجه می‌کند.

در این گزارش آمده است، طی انتقاضه الاقصی، چهار اسیر زن، نوزادان خود را در زندان‌های رژیم صهیونیستی و در شرایطی سخت به دنیا آورده‌اند، طوری که در زمان زایمان به هیچ یک از نزدیکان آنها اجازه داده نشده در کنار این زنان باشند. آنها همچنان از قصور پزشکی رنج می‌برند.

بازداشت کودکان و نوجوانان

الأشقر در این باره گفت، رژیم اشغالگر طی سال‌های انتفاضه الأقصی بیش از ۱۶ هزار و ۴۹۰ کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال را ربود. ده‌ها تن از این کودکان پیش از بازداشت مورد اصابت گلوله سربازان اسرائیل قرار گرفته بودند و پس از آن در شرایط بسیار دشواری برای بازجویی به زندان برده شدند و پیش از درمان از آنها بازجویی شد.

وی تصریح کرد: در آغاز انتفاضه الاقصی هیچ کودک و نوجوانی در زندان‌های رژیم اشغالگر نبود، این درحالی است که هم اکنون ۲۲۰ کودک و نوجوان فلسطینی در زندان‌های "عوفر" و "مجدو" در بازداشت هستند که برخی از آنها کمتر از ۱۴ سال سن دارند و رژیم اشغالگر به فجیع‌ترین شکل ممکن آنها را مجازات کرده و برای همکاری با دستگاه اطلاعات خود آنها را تحت فشار قرار می‌دهد. این رژیم همچنین در سال‌های اخیر بدون توجه به سن این کودکان احکامی از جمله حبس ابد علیه آنها صادر کرده است.

ربایش نمایندگان

این مقام فلسطینی ادامه داد، دوره انتفاضه الاقصی با ربودن شمار زیادی از نمایندگان شورای قانون گذاری فلسطین که از مصونیت پارلمانی برخوردار هستند، از دیگر دوره‌ها متمایز شده است.

وی در این باره تأکید کرد، رژیم صهیونیستی از زمان آغاز انتفاضه الاقصی تا کنون ۶۹ نماینده فلسطینی ازجمله رئیس شورای قانون گذاری و چند وزیر را بازداشت کرده است که برخی از آنها با سپری کردن دوره محکومیتشان پس از ۳۰ تا ۵۰ سال بازداشت آزاد شدند و برخی از آنها برای دومین بار توسط مقامات رژیم اشغالگر ربوده شدند و حکم بازداشت موقت علیه آنها صادر شد. درحال حاضر هفت نماینده فلسطینی توسط اسرائیل ربوده شده‌اند که پنج تن از آنها در بازداشت موقت هستند و دو تن دیگر نیز با احکام ظالمانه‌ای علیه خود مواجه ستند.

شهدای جنبش الاسیرة

الاشقر در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد، طی این انتفاضه ۹۸ تن از اعضای جنبش فلسطینی الأسیره شهید شدند و تعداد شهدای این جنبش به ۲۲۱ اسیر شهید در نتیجه قصور پزشکی و شکنجه شدید پس از بازداشت افزایش یافت. آخرین این افراد شهید "بسام امین السایح" از نابلس بود که پس از گذشت چهار سال از بازداشتش در نتیجه سرطان و بی‌توجهی پزشکی به شهادت رسید.

وی تصریح کرد: ۳۴ تن از این شهدا در نتیجه بی‌توجهی پزشکی عمدی و شش تن دیگر در پی شکنجه ظالمانه و شدید به شهادت رسیدند. همچنین یک شهید دیگر نیز در نتیجه شلیک مستقیم گلوله از سوی مأموران در زندان "النقب" جان خود را از دست داد.

احکام حبس موقت

سخنگوی رسانه‌ای مرکز مطالعات اسرای فلسطین ادامه داد: دادگاه‌های صوری رژیم اشغالگر طی سال‌های انتفاضه الاقصی بیش از ۲۹ هزار و ۸۲۱ حکم حبس موقت علیه فلسطینی‌ها صادر کردند. اسرائیل پرونده‌ محرمانه‌ای را به این اسیران اختصاص داده است و به جز نماینده دادستان نظامی و قاضی صادر کننده احکام حبس موقت به فرد دیگری اجازه دسترسی به آن را نمی‌دهد.

الاشقر افزود، ده‌ها تن از افراد مذکور سال‌های طولانی را پشت میله‌های زندان گذرانده‌اند و احکام برخی از آن‌ها تا هشت بار هم تمدید شده است.

وی گفت که مقامات رژیم صهیونیستی طی این سال‌ها بیش از ۵۰۰ فلسطینی را به حبس ابد محکوم کرده‌اند.

مرکز مطالعات اسرای فلسطینی در پایان گزارش خود از گروه‌های فلسطینی خواست تا متحد و یکپارچه شوند و مسأله اسیران را در اولویت قرار دهند.

این مرکز همچنین از گروه‌های فلسطینی خواست تا به هر شکل ممکن برای آزادی اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی تلاش کنند.

۲۸ سپتامبر سال ۲۰۰۰ و در پی ورود «آریل شارون»، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی به همراه تعداد زیادی از نظامیان این رژیم، شراره‌های انتفاضه دوم فلسطین موسوم به انتفاضه الاقصی شعله‌ور شد. گشت زنی شارون در صحن‌های این مکان مقدس باعث تحریک احساسات ملت فلسطین و بروز درگیری میان نمازگزاران مسلمان و نظامیان رژیم صهیونیستی شد و در پی این درگیری‌ها هفت فلسطینی شهید و بیش از ۲۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha