محمدرحیم رهنما در گفتوگو با ایسنا با اشاره به حملونقل عمومی در شهرهای توسعهیافته، اظهار کرد: برای نمونه در مرکز ملبورن منطقه رایگان حملونقل عمومی (free zone) وجود دارد که در آن تمام وسایل حملونقل عمومی شامل مترو، اتوبوس، تراموا و... رایگان است. در این شهرها سیستم حملونقل عمومی کامل توسعهیافته است و مردم نیازی ندارند با خودروی شخصی خود در شهر تردد کنند.
استاد جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه شهرهای بزرگ جهان سرمایهگذاریهای عظیمی برای سیستم حملونقل خود میکنند، خاطرنشان کرد: سود این سرمایهگذاری شامل هوای پاک، آرامش، نبود ترافیک و رفتوآمد راحت گردشگران است که موجب رونق شهر میشود. با توجه به اینکه در شهر مشهد بیشتر هتلها و فعالیت اقتصادی وابسته به گردشگری در هسته مرکزی شهر است، یکی از راههایی که فشار را در این قسمت کم میکند، رسیدگی به مسئله رفتوآمد گردشگر است.
مهمترین مشکلات این روزهای مشهد چیست؟
رهنما با اشاره مهمترین معضلات شهری این روزهای مشهد، اظهار کرد: شهر مشهد نماد شیعه و جمهوری اسلامی است، بنابراین باید بنبست توسعه که در مرکز شهر و اطراف حرم مطهر رضوی ایجاد شده و رقابتی که از سالهای گذشته در این خصوص میان مسکن و شهرسازی، شورای عالی معماری و شهرسازی، شورای شهر و شهرداری وجود داشته پایان یابد و تغییرات هسته مرکزی شهر که بلاتکلیف مانده است، سر و سامان یابد.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که مرکز شهر مشهد معدن طلا و محرک توسعه شهر است.
استاد جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه فردوسی تصریح کرد: در برخی از کشورها در مرکز شهر محدودیت ارتفاع وجود ندارد، این مسئله نیز باید در شهر مشهد حلوفصل شود. در همین راستا لازم است استانداردهای لازم طراحی و شهر از این حالت گسستگی و پراکندگی خارج شود. همچنین تغییر در چشمانداز اراضی شهر که به شدت احساس میشود باید در اولویت کاری مدیران شهری قرار گیرد. به خصوص منطقه کشفرود که چشمانداز خوبی ندارد، باید در اولویت باشد.
وی خاطرنشان کرد: رسیدگی به حملونقل عمومی باید در دستور کار قرار گیرد. متأسفانه به حملونقل در حوزه آموزشوپرورش که بخش زیادی از مسافرتهای روزانه شهری را به خود اختصاص میدهد، توجه نمیشود و این مسئله مشکلات زیادی را در شهر به وجود آورده که باید در اولویت کاری مدیران شهری قرار گیرد.
انتهای پیام
نظرات