• دوشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 99031911547
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

برگزاری نشست بررسی اندیشه های فرهنگی و سیاسی امام خمینی(ره) با نگاهی به قیام ۱۵ خرداد

برگزاری نشست بررسی اندیشه های فرهنگی و سیاسی امام خمینی(ره) با نگاهی به قیام ۱۵ خرداد

ایسنا/آذربایجان غربی نشست بررسی اندیشه های فرهنگی و سیاسی امام خمینی با نگاهی به قیام ۱۵ خرداد به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه ارومیه در دو بخش جداگانه به صورت وبینار با شرکت جمعی از دانشجویان برگزار شد.

حجت الاسلام دکتر کریم جباری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه امروز ۱۹ خرداد در این نشست مهمترین علل برجستگی امام خمینی  (ره) در تاریخ معاصر و بلکه تاریخ ایران و اسلام را آغاز فعالیت ایشان از مراکز علمی و آموزشی مخصوصا حوزه های علمیه با تکیه بر علم و فرهنگ و ایجاد تحول دانست و گفت: امام خمینی (ره) تحول اجتماعی را از حوزه های علمیه آغاز کرد و مهمترین موانع تحول و سازندگی جامعه را نیز در همین حوزه ها می دید و از قضای بد روزگار ، بخشی از مهمترین مقابله کنندگان با حرکت انقلاب در متن حوزه های علمیه بودند. 

وی با اشاره به شرایط حاکم در آن دوران و وجود علمای مطرح حوزه علمیه افزود: حوزه های علمیه اگر چه میرزای شیرازی و سید جمال الدین اسد آبادی و آخوند خراسانی وآیت الله نایینی هم داشت ولی متاسفانه جو غالب وحاکم بر حوزه ها رکود و جمود و تحجر بود و حوزه های علمیه نقش فعال و سرنوشت سازی در زندگی مردم ایفا نمی کردند.

حجت الاسلام جباری ادامه داد: مقدس ترین شخصیت های حوزوی کسانی بودند که جز درس و بحث و کتابت رساله‌هایی در حاشیه فروع فقهی رسالتی نداشتند و با فرهنگ عمومی مردم و سیستم حکومت و وضعیت جهانی انسان امروز و مشکلات و گرفتاری های مردم و انحرافات اجتماعی وظلم حکومت کاری نداشتند. حوزه ها حتی از نیازهای علمی و فرهنگی امروز نیز غافل بودند و کمتر کتاب ارزشمند و مستند و قابل قبولی در معرفی دین و مکتب اهل بیت عرضه می شد. 

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه پرچمداران عقلانیت فلسفی و نگرش عرفانی داعیه دار حرکت اصلاحی و افراد تحول آفرین در حوزه ها انگشت شمار بودند، گفت: هر عالم و فاضلی که به انتقاد اجتماعی و نقد سیاسی می پرداخت تحت عنوان آخوند سیاسی طرد و محکوم می شد و حکومت هم همین را می خواست که حوزه‌ها از گلیم خویش پای فراتر ننهند. این در حالی است که عقلانیت رکن اساسی دینداری است و فلسفه اسلامی و عالمان برجسته مسلمان و به ویژه تشیع ، پرچمدار و پایه گذار فلسفه اسلامی بودند و هستند و تفکر عقلانی و منطقی نمی تواند با ظلم و فساد و انحراف اجتماعی و حکومتی سازگاری داشته باشد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد:  متاسفانه فلسفه در حوزه ها به حاشیه رفته بود و به تهمت یونانی بودن و وارداتی بودن مباحث فلسفی ، فلسفه عظیم ابتکاری ابن سینا و ملاصدرا را انحراف تلقی می کردند و هنوز هم برخی معتقدند که تنها حدیث برای ما کافی است و حتی قرآن کریم هم فقط باید طبق احادیث تفسیر شود وگرنه تفسیر قرآن انحرافی و بدعت آمیز خواهد بود.

حجت الاسلام جباری با اشاره به اینکه به برکت امام خمینی (ره)  فلسفه دوباره به شکل گسترده ای در حوزه ها احیا شد و شاگردان ایشان نیز دنباله رو حرکت عقلی در جهان امروز شدند ، افزود: همان طور که عرفان هم وضع بدتری داشت وعرفایی هم چون حافظ را منحرف تلقی می کردند، عرفان را هم که درس توحید به معنای واقعی در زندگی و معرفت بشری و روش اساسی سلوک الهی است به شرک و کفر و انحراف و ضلالت متهم می کردند و عارفان برجسته را منحرف از تعالیم اهل بیت قلمداد می کردند. در حالی که سخنان امیرمؤمنان (ع) در نهج البلاغه و دعاهای امام سجاد (ع)  و نیز متونی مانند مصباح الشریعه اساس و پایه های عرفان اسلامی هستند.

وی با اشاره به اندیشه ای امام راحل خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) معتقد بود مادامی که حوزه ها اصلاح نشوند و به علم روز مجهز نشوند و درد مردم و قشرهای عامه را از نزدیک لمس و درک نکنند ، بود و نبودشان اثری نخواهد داشت بلکه مضر خواهند بود . چنان که پیامبر (ص) فرمود « اللهم انی اعوذ بک من علم لاینفع ». حوزه های علمیه و مراکز فرهنگی و دانشگاهها هم اگر در سرنوشت و زندگی واقعی و اندیشه و سبک زندگی مردم و روحیه بخشی و نشاط و رفاه عمومی و توسعه وتحول اجتماعی و پیشرفت کشور نقشی نداشته باشند بود و نبودشان چه اهمیتی دارد چنان که اگر امر به معروف مهمترین رکن احیاگر اسلامی است؛ به خاطر این است که این اصل سبب تحول و تکامل روند اجتماعی و عامل پیشگری از رکود و جمود و تحجر و ظلم و فساد است.

حجت الاسلام جباری با بیان اینکه امام خمینی (ره)  معتقد بود معنویت و سعادت و رفاه جامعه و  تحول اجتماعی سازنده بدون تحول اساسی حاکمیت ظالمانه وتشکیلات ظالمانه شاهنشاهی امکان ندارد، تصریح کرد: امام خمینی  (ره) معتقد بود که علمای اسلامی نمی توانند مثل برخی از شخصیتهای مذهبی در ادیان دیگر فقط درمعابد بنشیند و تنها در روزهای معین به ذکر و مناجات مشغول باشد . به همین جهت امام خمینی به دنبال آیت الله مدرس وارد عرصه اجتماع و سیاست شد و فقه و اصول و عرفان و فلسفه را با مردم داری و دردهای عامه مردم همگام کرد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه حکومت پهلوی را فاقد مشروعیت سیاسی دانست و با بیان اینکه محمد رضا پهلوی هیچ نوع صلاحیت و توان و تجربه حکومت‌داری و مدیریت و تحصیلات قابل قبول نداشت و بر عکس روحیه ای بسیار متزلزل ومذبذب ولی حرف شنو داشت و وارث تاج و تخت رضاشاهی شده بود، گفت:  حکومت پهلوی اساسا با قشرهای عادی و مردم معمولی شهرها و مخصوصا روستاها کاری نداشت و تکیه گاه خاندان پهلوی، اعیان و اشراف و درباریان بودند و منتسبین به دربار حکومت را اداره می کرد و شخصیت های بسیار موجه علمی و فرهنگی که ارتباط صمیمانه و چاکرانه ای با دربار نداشتند ، جایگاه اجتماعی پیدا نمی کردند وموارد استثنایی هم البته در شرایط بسیار محدود خود ، دلایل خاص خودش را دارد.

حجت الاسلام جباری طراحی انقلاب آمریکایی شاه و ملت (انقلاب سفید) را برای مقابله با تحرکات اجتماعی و نهضت‌های مردمی و عاملی برای  تثبیت حکومت پهلوی در میان قشرهای پایین جامعه عنوان کرد و یادآور شد: حکومت پهلوی درظاهر با شعار مقابله با خوانین محلی و کارخانه داران ثروتمند و ملی شدن همه امکانات کشور ، سرمایه های ملی را ملک همایونی ساختند و شاه با دادن سند زمین های کشاورزی به مردم فقیر روستا ، مستقیما پادشاهی اش را به رخ روستاییان کشید. در حالی که خان و خان‌سالاری از بین رفت ولی استبداد مستقیم شاهنشاهی جایگزین آن شد.

وی اظهار کرد: انقلاب شاه و ملت یا انقلاب سفید برای مقابله با انقلاب و خیزش های مردمی طراحی شده بود، حرکت امام خمینی(ره) و در کنار او علمای بزرگ آن دوره و بعد خیزش ملت برای مقابله با این نقشه های ظالمانه منتهی به ۱۵ خرداد شد. 

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه قیام ۱۵ خرداد قیام عامه مردم ومخصوصا محرومین و مظلومین و دردمندان جامعه بود که سخنگویی نداشتند و در واقع امام خمینی (ره) سخنگوی همه آنان بود، گفت: در حقیقت ، شاه به تنهایی با انقلاب ساختگی و تبلیغاتی خود، می خواست مقابل  خیزش‌ها و اعتراضات عمومی مردمی را بگیرد و بر ظلم و ستم سیستماتیک حکومت سرپوش بگذارد و پایه های خود را تثبیت نماید.

وی ادامه داد: عملا قیام ۱۵ خرداد نشان داد که مردم از دسیسه های سیاسی به خوبی آگاهند و حکومت مجبور شد با قتل عام گسترده ای ، چهره واقعی خود را نشان دهد و فشارهای عمومی به مردم و علما و حوزه های علمیه و دانشگاهیان تیزبین را افزایش دهد و نتیجه آن شد که بعد ازقلع و قمع تمام مخالفین از تا سال ۱۳۵۰ و تثبیت کامل حکومت پهلوی، این حکومت با انقلاب ساختگی شاه و ملت، در اوج اقتدار و استبداد با انقلاب واقعی بزرگی در سال ۱۳۵۷ از صحنه روزگار محو شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.