به گزارش ایسنا، مواد معدنی کمیاب، در ساخت موتورهای قطعات خودرو مانند آینههای جانبی، بلندگوها، پمپهای روغن، برفپاککنها و حسگرهای نشت سوخت و ترمز به کار میروند و همچنین، نقش بزرگتری در خودروهای برقی ایفا میکنند.
در شرایطی که توافق آمریکا و چین، تهدید پیرامون عرضه را برطرف کرد، ذخایر به دلیل محدودیتهای مشابه در اوایل سال جاری کاهش یافت و همزمان، چین دریافت مجوزهای صادراتی را نیز دشوارتر کرده است. چین از آن زمان، محدودیتهای صادراتی را به طرز چشمگیری گسترش داده و شرکتها با کمبود عرضه جهانی مواجه شدهاند.
شرکت تحقیقاتی «آلیکس پارتنر» پیشبینی میکند که چین تا ۷۰ درصد از استخراج جهانی مواد معدنی کمیاب، ۸۵ درصد از ظرفیت پالایش و حدود ۹۰ درصد از تولید آلیاژ فلزات کمیاب خاکی و مواد ضروری را کنترل میکند.
نادین راجنر، مدیرعامل شرکت آلمانی تامینکننده پودر فلز ان ام دی(NMD)، گفت: وضعیت بسیار پرتنش است. او افزود: مشتریان میخواهند مواد معدنی کمیاب را از هر جایی غیر از چین تهیه کنند. او گفت: اگرچه مواد معدنی کمیاب زیادی در کشورهایی مانند سوئد موجود است، اما آنها معادن یا ظرفیت پالایش لازم برای قابل استفاده کردن آنها را ندارند و برای مواد معدنی کمیاب سنگین، چین ۹۹.۸ درصد از ظرفیت پالایش جهانی را کنترل میکند و منابع جایگزین را ناچیز میکند.
مواد معدنی کمیاب را میتوان از خودروهای قدیمی بازیافت کرد اما این صنعت در مراحل ابتدایی خود است.
چین همچنین محدودیتهای صادراتی بر باتریهای لیتیوم یونی و مواد باتری اعمال کرده که نگرانیهایی را در مورد تامین قطعات برای خودروهای برقی ایجاد کرده است.
هفته گذشته، اختلاف بر سر مالکیت معنوی بین چین و هلند که شامل شرکت تراشهساز هلندی کمتر شناخته شده «نکسپریا» میشد، نگرانیهایی را در مورد تعطیلی کارخانههای خودروسازی به دلیل نقش «نکسپریا» در تامین مقدار زیادی قطعات و اجزای تراشه خودرو ایجاد کرد.
خودروسازان همچنین با چالش تعرفههای آمریکا، روبرو هستند و انتظار میرود جزئیات هزینهها را در گزارش درآمد سه ماهه سوم خود شرح دهند، اما تسلط چین بر این صنعت از طریق کنترل مواد معدنی کمیاب، از جمله دشوارترین مشکلات است.
رایان گریم، معاون رئیس بخش خرید و توسعه تامینکنندگان گروه آمریکای شمالی تویوتا موتور، گفت: آنها میتوانند طی دو ماه، کل صنعت خودروسازی را تعطیل کنند.
سه منبع صنعتی به رویترز گفتند: برخی از صادرکنندگان مواد معدنی کمیاب چینی بلافاصله پس از اعلام کنترلهای جدید صادرات در ۹ اکتبر، با موجی از سفارشات از مشتریان خارجی مواجه شدند.
خودروسازان برای کاهش وابستگی خود به مواد معدنی کمیاب، گامهایی بر میدارند. برخی مانند جنرال موتورز و تامینکنندگان اصلی مانند شرکت زِداِف فریدریشسهافن آگ، و شرکت بورگوارنر موتورهای خودروهای برقی با محتوای عناصر کمیاب اندک تا صفر را تولید میکنند، در حالیکه بیامدبلیو و رنو موتورهایی بدون عناصر کمیاب تولید کردهاند.
خودروسازان همچنین به شدت تلاش میکنند تا موتورهای عاری از مواد معدنی کمیاب را برای نسل بعدی خودروهای برقی ارائه دهند. با این حال، اکثر این موتورها سالها با ما فاصله دارند، همانطور که کارشناسان صنعت میگویند تلاشها برای توسعه معادن جدید مواد معدنی کمیاب و کارخانههای فرآوری در خارج از چین نیز انجام میشود، اما پکن میتواند با پایین نگه داشتن قیمتها، آنها را تضعیف کند.
بر اساس گزارش رویترز، پیشبینی میشود که چین به اعمال قدرت خود بر عرضه مواد معدنی کمیاب، ادامه دهد.
انتهای پیام
نظرات