حسین آخوندزاده در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: ۱۰ روز گذشته به دلیل اعتصاب رانندگان ترانزیت در خصوص هزینههای کرایه، افت بار و توقف راننده در شهرک صنعتی هرات از زمان بارگیری تا تخلیه، دولت افغانستان به این موضوع وارد شد و تعدادی از خودروهای حمل بار برای تخلیه به سمت هرات حرکت کردند، اما کامیونهای حامل سوخت همچنان در پارکینگ انتظار مرز دوغارون منتظر خروج هستند.
وی افزایش نیافتن نرخ کرایه تانکرهای حمل سوخت در داخل افغانستان و پرداخت نشدن عوارض گمرکی در مرز اسلامقلعه را از دیگر عوامل این اعتصاب برشمرد و افزود: در حال حاضر هر راننده کامیون حامل سوخت نفت خام از سمت مرز دوغارون به مقصد شهرک صنعتی هرات افغانستان ۲۱ دلار، تانکر حامل بنزین ۲۰ دلار و تانکر حامل گازوییل ۱۹ دلار به عنوان دستمزد حمل مواد سوختی دریافت میکنند.
آخوندزاده بیان کرد: فراهم نبودن زیر ساختها اعم از عدم باسکول کافی در گمرک اسلام قلعه و همچنین ندادن هیچ افزایشی در نرخ کرایهها مدتهاست که اعتراض رانندگان تانکرهای حمل سوخت را ایجاد کرده و امید است با پیگیریهای انجام شده به زودی این مشکلات از سمت دولت افغانستان مرتفع شود تا دیگر شاهد توقف و معطلی رانندگان در نقطه صفر مرزی نباشیم.
مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ادامه داد: با توجه به جلسات مکرری که به صورت مجازی و ویدئو کنفرانس با مسئولان گمرک اسلامقلعه افغانستان انجام گرفته طبق تصمیمات اتخاذ شده، ظرف هفته جاری وضعیت رفت و آمد خودروهای تانکر حامل سوخت به حالت عادی بازگشته و به معطلی آنها پشت مرز کشور همسایه پایان داده میشود.
وی با اعلام اینکه گمرک دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد قرار دارد، مطرح کرد: روزانه ۱۵۰ دستگاه کامیون حامل بار ترانزیت از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ایران به مقصد هرات افغانستان خارج و ۷۰ دستگاه کامیون خالی از مرز اسلامقلعه آن کشور وارد خاک ایران میشوند.
انتهای پیام
نظرات