• یکشنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۵۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 99071309878
  • خبرنگار : 50358

پیگیری 5 مشکل اولویت دار توسط دفتر تسهیلگری

بهبود وضعیت شهرقائم قم، نیازمند حرکت جدی و مسئولانه است

بهبود وضعیت شهرقائم قم، نیازمند حرکت جدی و مسئولانه است

ایسنا/قم مسئول دفتر تسهیلگری محله شهر قائم از وجود دو فرصت ارزشمند در محله برای بهبود وضعیت آن خبرداد.

ابوالفضل معرفی، مسئول دفتر تسهیلگری شهر قائم، در گفت وگو با ایسنا،به توضیحی اجمالی در خصوص محله شهر قائم پرداخت: شهر قائم یکی از محلات حاشیه استان قم است. این محله در حال حاضر ۳۰ هزار نفر جمعیت داشته که ۳۸ درصد آن را اتباع تشکیل می‌دهند. دفتر تسهیلگری محله شهر قائم از ۱۰ فروردین سال ۹۸ فعالیت خود را در راستای حل مشکلات این محله آغاز کرده است.
وی در رابطه با روند فعالیت دفتر تسهیلگری بیان کرد: فاز اول خدمات دفتر تسهیلگری در قالب سرشماری و جمع آوری اطلاعات در خصوص مشکلات و آسیب های محله انجام گرفت که در این فاز با پرس و جو و آماری که از مردم محله و فعالین آن گرفته شد، ۳۵ مشکل شناسایی و پنج مورد از آن ها در اولویت قرار گرفت.
معرفی بلوار کبیری را یکی از مشکلات عمده محله دانست و اظهار کرد: عبور بلوار کبیری از وسط محله، آن را به دو قسمت تقسیم کرده و از آن‌ جایی که مردم دو طرف بلوار با یکدیگر تعاملاتی دارند روزانه افراد زیادی مجبور به عبور از این بلوار هستند. سختی استفاده از پل عابر پیاده موجود با پله‌های معمولی برای افراد مسن، سبب عبور آن‌ها از وسط بلوار و وقوع حادثه شده است.
وی یکی دیگر از مشکلات محله را سکونتگاه اسماعیل آباد بیان کرد و گفت: این سکونتگاه از گاز، آسفالت و جدول کشی و یا تدبیر دیگری برای عبور فاضلاب محروم مانده است. نبود مسیر مناسب برای عبور فاضلاب موجب رد شدن آن از وسط کوچه خیابان‌ها شده و بوی بد، کثیفی و بیماری‌های ناشی از آن باعث آزار مردم این محله شده است؛ همچنین نبود آسفالت در مواقع بارندگی عبور مردم را با مشکل مواجه می‌کند.
مسئول دفتر تسهیلگری شهر قائم سومین مشکل محله را اعتیاد و آسیب های ناشی از آن عنوان کرد و ادامه داد: هدف ما شناسایی آسیب‌های ناشی از اعتیاد از جمله طلاق و صدمه به اقتصاد خانواده است. طبق برنامه ریزی ما قرار است که با کمک سازمان‌هایی که به نوعی مربوط به بحث اعتیادند کارگاه‌های آموزشی در محله برگزار کنیم و شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم تا پیگیر مشکلات محله باشند.
معرفی مسئله اشتغال افراد ساکن در محله را از دیگر مشکلات محله بیان کرد و گفت: نیروی متخصص در محله کم داریم به همین دلیل اشتغال اکثر افراد ساده و یا فصلی و ناپایدار است که این امر سبب ایجاد مشکلات اقتصادی در محله می‌شود؛ همچنین افرادی هم در محله به شغل‌های کاذب مانند دوره گردی روی آورده اند.
وی در ادامه گفت: اگر شرایطی فراهم می‌شد که سرپرست خانوار و یا حتی فرزندانشان بتوانند مهارتی از طریق فنی حرفه ای و یا نهاد دیگری بیاموزند قطعا شغل‌های بهتری در محله ایجاد شده و وضعیت اقتصادی آن‌ها بهبود می‌یافت.
معرفی آخرین مشکل از مهمترین مشکلات محله را بحث کم سوادی، بی‌سوادی و بازماندگی از تحصیل دانست و اظهار کرد: چون خانواده‌ها از نظر اقتصادی در تنگنا قرار دارند از پس هزینه‌های تحصیل فرزندان بر نمی‌آیند به همین دلیل ما به دنبال متمرکز کردن فعالیت خیریه‌هایی که قبول هزینه می‌کنند هستیم تا بتوانیم تمام افراد نیازمند محله را پوشش دهیم اما این موضوع زمان‌بر است.
مسئول دفتر تسهیلگری شهرقائم ابراز کرد: پنج‌ مورد مذکور مشکلات محله بودند اما دو فرصت هم در محله موجود است که استفاده از آن‌ها می‌تواند تأثیر شگرفی در بهبود وضعیت آن ایجاد کند. یکی از این دو فرصت ساختمان‌های غیرفعال و نیمه فعال موجود در محله اند.
معرفی در رابطه با این ساختمان‌ها توضیح داد: یکی از این ساختمان‌ها، ساختمان اداره پست و دیگری دهکده سلامت است که سال ۹۰ در این محله افتتاح شد که جهت آموزش مباحث بهداشتی و پزشکی به بچه‌ها استفاده می‌شد اما فعالیتش فقط دو سال پایدار بود. از سال ۹۲ دستور ترمیم آن صادر شد و داخل ساختمان به کلی تخریب شد اما هنوز ترمیم نشده و تاکنون پنج هزار متر از محله بلا استفاده مانده است.
وی در ادامه گفت: به دلیل وجود فاضلاب و ناآگاهی اکثر افراد محله از مسائل بهداشتی و پزشکی بیماری‌های انگلی و واگیردار زیاد است پس اگر این ساختمان ترمیم و قابل استفاده شود می‌توان از آن برای مصارف مفید از جمله فعالیت‌های قبلی‌اش بهره گرفت.
معرفی فرصت دیگر در محله را افراد آگاه از مشاغل خانگی در محله اطلاع داد و ابراز کرد: ۵۷ دسته شغلی از مشاغل خانگی که در محله موجودند شناسایی شده‌اند اما متأسفانه به دلیل عدم توانایی در حفظ بازار فروش نیمه فعال و غیر فعالند. به همین دلیل ما به دنبال یافتن پیشران‌های اقتصادی برای کمک به فروش محصولات آن‌ها هستیم.
وی افزود: چون اکثر این شاغلان یادگیریشان به شکل تجربی بوده ما علاوه بر پیدا کردن پیشران می‌خواهیم نحوه صحیح بهره‌گیری از فرصت‌های شغلی خانگی را به آن‌ها آموزش دهیم؛ به این نحو که این عزیزان را به سمت دنبال کردن این فعالیت‌ها از طریق نهادهای رسمی هدایت کنیم تا از مزایای کامل این طرح بهره‌مند شوند.
معرفی همچنین فرهنگ‌ سازی میان این افراد از طریق شکل دادن الگو و ترغیبشان توسط آن‌ها را راهی مناسب دانست و بیان کرد: به طور کلی مهمترین هدف دفتر تسهیلگری فرهنگ سازی است؛ یعنی به نحوی مردم را آموزش دهیم که خودشان هم بتوانند مشکلاتشان را از طریق نهادهای مرتبط پیگیری و حل کنند.
مسئول دفتر تسهیلگری شهرقائم خاطرنشان کرد: اگر موارد مذکور حل شوند خود به خود باقی‌مانده آن ۳۵ مشکل حل می‌شود که در خصوص پیگیری این‌ها ما با ۳۵ نهاد ارتباط رسمی برقرار کردیم و انتظار همکاری و تخصیص بودجه به این محله داریم که با توکل برخداوند، تمرکز ما بر این است که‌ بودجه ای که به این محله تعلق می‌گیرد هدفمند صرف شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.