• چهارشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99072317675
  • خبرنگار : 50403

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی:

کشاورزی و دامداری در کشور رها شده است

کشاورزی و دامداری در کشور رها شده است

ایسنا/آذربایجان شرقی نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشاورزی و دامداری در کشور رها شده است، گفت: ما نیازمند اصلاح ساختار هستیم و قوانین باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

اللهوردی دهقانی روز چهارشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی استان به‌ویژه تولید محصول استراتژیک گندم، اظهار کرد: متأسفانه در کشور ما کشاورزی و دامداری رها شده است، درحالی‌که در کشوری مانند انگلستان که تنها دو درصد مردم کشاورزی می‌کنند، اما این دو درصد هم نیازهای خود را تامین می‌کنند و هم نیازهای کشورشان را.

وی ادامه داد: همه مشکلات گفته‌شده در این جلسه به حق است، اما این مسائل همگی ساختاری  بوده و با حضور چند نماینده و مدیرکل حل نمی‌شود، چراکه نظام باید باور داشته باشد که در بحث امنیت غذایی اقدام کند.

وی با بیان اینکه هنوز روزهایی را تصور نکرده‌ایم که گندم یا شکر تحریم شود و هنوز به این روزها نرسیده‌ایم، تاکید کرد: اکنون در وضعیت خطرناکی قرار داریم و کشور کم‌آبی هستیم. چرا نباید الگوی کشتی مناسب داشته باشیم؟ این‌ مشکلات تنها مربوط به جهاد کشاورزی نیست، بلکه به سیاست دولت‌ها برمی‌گردد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دلال‌هایی که یک‌شبه هزاران میلیارد تومان پول به‌دست می آورند، باید هم به دنبال تولید نباشند. در کدام کشور سود بانکی بیش از ۲ درصد است؟ بانک کشاورزی به‌عنوان بانک تخصصی در بحث کشاورزی ۱۵ درصد وام می‌دهد، آیا کشاورزان می‌توانند این وام‌ها را برگردانند؟ چرا ما تا به حال نمی‌توانیم بگوییم که کدام میوه و کدام نوع گندم باید تولید کنیم؟

دهقانی در پایان تاکید کرد: متأسفانه ما همه چیز را براساس طلا و دلار محاسبه می‌کنیم، اما تولیدات کشاورزان براساس دلار ارزیابی نمی‌شود؛ طی هشت سال گذشته دلار ۱۰ برابر شده اما محصولات کشاورزی همچنان بدون ارزیابی دلار محاسبه می‌شود.

وی افزود: در بحث بیمه کشاورزان نیز متأسفانه چندین بیمه در کشور وجود دارد و بین بیمه‌ها تبعیض وجود دارد؛ امیدواریم یکپارچگی بیمه‌ها تحقق یابد و این یک بام و چند هوا در بحث بیمه به اتمام برسد.

به گزارش ایسنا، در این نشست که با حضور تعدادی از نمایندگان مردم آذربایجان شرقی در  مجلس شورای اسلامی و رؤسا و دبیران نظام صنفی کشاورزی شهرستان‌ها و خبرگان کشاورزی استان برگزار شد، نمایندگان نظام صنفی کشاورزی شهرستان‌ها به بیان مشکلات بخش کشاورزی ازجمله در خصوص مشکلات تولید و زمان بعد از تولید، تهیه کود و نهاده‌های دامی، تورم در قیمت گندم، فشار اقتصادی به دامداران،  واردات گوشت از خارج، تعمیرات دستگاه‌های کشاورزی، اصلاح سیستم نظارتی در  کشاورزی، مشکلات مربوط به دانه‌های کشاورزی، مشکلات مربوط به تعرض به زمین‌های کشاورزان و ایجاد فاصله‌های بسیار زیاد به‌عنوان حریم، مشکل در تهیه بذر، مشکلات مربوط به صادرات سیب و بحث بیمه روستاییان و عشایر و عدم یکپارچگی بیمه، پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha