• دوشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۹ / ۱۹:۰۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 99081208105
  • خبرنگار : 50225

رئیس گروه سلامت مادران و جمعیت علوم پزشکی اهواز خبر داد

غربالگری ۳ مرحله‌ای کرونا برای مادران باردار

غربالگری ۳ مرحله‌ای کرونا برای مادران باردار

ایسنا/خوزستان رئیس گروه سلامت مادران و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه ۲۶ هزار و ۵۸ مادر باردار تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار دارند، گفت: در مرحله اول غربالگری کووید – ۱۹ صددرصد مادران باردار، در مرحله دوم ۹۸.۶ درصد و در مرحله سوم نیز صددرصد آن‌ها غربالگری شدند.

بهدیس عطایی در نشست خبری که امروز (۱۲ آبان‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: سلامت تمام مادران در هر وضعیتی برای ما مهم است. مراقبت پیش از بارداری، حین بارداری، حین زایمان و تا شش هفته پس از زایمان انجام می‌شود تا از سلامت آن‌ها اطمینان پیدا کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: مادران باردار به دو بخش دولتی یا خصوصی مراجعه و خدمات اثربخش را دریافت می‌کنند به نحوی که پس از طی این دوره، دچار مرگ و عوارض نشوند و در صورت ابتلا به هر مشکلی، درمان مناسب و موثر دریافت کنند و گذر از این دوران، خاطره‌ای خوش برای آن‌ها بر جای بگذارد.

رئیس گروه سلامت مادران و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مرگ و میر مادران به دلیل عوارض بارداری و زایمان از مهم‌ترین شاخص‌ها در زمینه توسعه کشورها است. علت انتخاب این شاخص به عنوان نمایه توسعه، تاثیر عوامل مختلف اجتماعی و اقتصادی در کاهش یا افزایش آن است.

وی با بیان اینکه ۲۶ هزار و ۵۸ مادر باردار تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز قرار دارند، بیان کرد: در مرحله اول غربالگری کووید – ۱۹ صددرصد مادران باردار، در مرحله دوم ۹۸.۶ درصد و در مرحله سوم نیز صددرصد آن‌ها غربالگری شدند.

عطایی با اشاره به واکسیناسیون آنفلوآنزای مادران باردار افزود: تاکنون واکسیناسیون آنفلوآنزا برای ۴۳.۶ درصد زنان باردار تحت پوشش این دانشگاه انجام شده است. همه مادران باردار باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند اما متاسفانه برخی از این مادران اعتقادی به این کار ندارند.

وی گفت: ۱۸ مورد مرگ مادر باردار در سال ۹۷، ۱۵ مورد مرگ مادر باردار در سال ۹۸، و تاکنون ۱۵ مورد مرگ مادر باردار در سال ۹۹ داشته‌ایم. شش مورد از مرگ‌های مادران باردار در سال جاری مربوط به مادران کووید – ۱۹ مثبت بودند و ۹ مورد مرگ به دلیل خونریزی و سندرم هلپ و خودکشی اتفاق افتاده است.

رئیس گروه سلامت مادران و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: نظام کشوری مراقبت مرگ مادر، مراقبت‌های خارج بیمارستانی ادغام‌یافته مادری ایمن شامل خدمات باروری سالم و پیش از بارداری و مراقبت‌های دوران بارداری و پس از زایمان، فعالیت بیمارستان‌های دوستدار مادر شامل مراقبت‌های داخل بیمارستانی و ترویج زایمان ایمن و کاهش سزارین بدون اندیکاسیون، اجزای برنامه کشوری سلامت مادران هستند.

وی با اشاره به مداخلات و اقدامات انجام شده، گفـت: آزمایش‌های بارداری در دو نوبت و سونوگرافی در یک نوبت برای گیرندگان خدمت به صورت رایگان انجام می‌شود. ارائه اسید فولیک از ابتدا تا پایان بارداری و ارائه آهن و مولتی ویتامین مینرال از شروع هفته ۱۶ تا پایان بارداری برای گیرندگان خدمات رایگان است.

عطایی بیان کرد: راه‌اندازی و تجهیز ۲۸ کلاس آمادگی برای زایمان در ۲۰ شهرستان تحت پوشش و راه‌اندازی و تجهیز هفت مرکز اسکان مادران باردار که از مناطق صعب‌العبور و دور از دسترس به مراکز درمانی انتقال می‌یابند در شهرستان‌های اهواز، ایذه، مسجدسلیمان، اندیمشک، باغملک، لالی و دهدز از دیگر اقدامات انجام‌شده هستند.

وی تصریح کرد: همچنین در شش ماهه نخست امسال ۲ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۱۴ عدد قرص آهن، یک میلیون و ۴۲۳ هزار و ۵۱۲ عدد قرص مولتی ویتامین و یک میلیون و ۴۵۸ هزار و ۸۵ عدد قرص اسیدفولیک بین مادران باردار تحت پوشش دانشگاه توزیع شده است. تجهیز و راه‌اندازی ۱۶ کلینیک برای مادران باردار پرخطر و راه‌اندازی ۲۰ خط اورژانس مادران باردار در شهرستان‌های تابعه از دیگر اقدامات بوده است.

رئیس گروه سلامت مادران و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فعالیت سامانه بهداشتی ۴۰۳۰، گفت: مادران باردار می‌توانند برای دریافت پاسخ سوال‌های خود و انجام مشاوره بهداشتی، با این سامانه تماس بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha