• شنبه / ۱ آذر ۱۳۹۹ / ۱۷:۴۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99090100803
  • خبرنگار : 71145

اردوغان: می‌خواهیم از روابط نزدیک با آمریکا برای حل همه مسائل منطقه‌ و جهان استفاده کنیم

اردوغان: می‌خواهیم از روابط نزدیک با آمریکا برای حل همه مسائل منطقه‌ و جهان استفاده کنیم

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: در آینده نیز تنها اتکای ما به ملت و حمایت آنها خواهد بود. می‌خواهیم با دوستان و متحدان خود همکاری بیشتر و عمیق‌تر داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار کرد: با وجود همه مشکلات پیش رو دوره جدیدی را برای توسعه، رشد، تقویت و رفاه کشورمان از شرق تا غرب و از شمال به جنوب آغاز کردیم. قصد داریم با بهبود زیرساخت‌های حقوقی، تقویت پایه‌های اقتصاد و افزایش تولید و اشتغال، به جایگاهی خوب در جهان پس از اپیدمی کرونا که شکل جدیدی خواهد یافت، دست یابیم.

وی اضافه کرد: کسانی که نمی‌توانند مانعی برای مبارزه ما در راستای دموکراسی و توسعه ایجاد کنند، در هفت سال گذشته هر آنچه از دستشان برمی‌آمد، انجام دادند. می‌خواهیم از روابط طولانی و نزدیک هم‌پیمانی خود با آمریکا برای حل همه مسائل منطقه‌ای و جهانی به طور فعال استفاده کنیم. می‌خواهیم با دوستان و متحدان خود همکاری بیشتر و عمیق‌تر داشته باشیم.

وی افزود: ما ترکیه را نه در جای دیگر، بلکه در اروپا می‌بینیم. آینده‌ خود را نیز همراه با اروپا ترسیم می‌کنیم. به همراه برادران آذربایجانی خود لذت یک پیروزی که درد و رنج ۳۰ ساله را خاتمه داد، تجربه کردیم. تمام اختلافات سیاسی ما با کشورها یا نهادها، از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی حل می‌شود.

اردوغان تصریح کرد: به نظر ما هیچ کشور و سازمان آبرومندی نمی‌پذیرد که بازیچه دست لابی و گروه‌های تروریستی که دشمنی با ترکیه را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند، بشوند.

او همچنین اظهار کرد: تا امروز بدون توجه به دین، زبان و نژاد به درخواست کمک‌ ۱۵۶ کشور و ۹ سازمان بین‌المللی پاسخ داده‌ایم. از هم اکنون شاهد پس‌لرزه‌های همه‌گیری کرونا در بسیاری از حوزه‌ها از جمله بازار نیروی کار، تجارت، ارتباطات انسانی و امنیت عمومی هستیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد: تا زمانی که همه ما در امان باشیم، هیچ یک در امان نیستیم. هیچ کشوری در جهان امروزه امتیاز بررسی مسائل امنیتی از نظر فواصل جغرافیایی را ندارد.

او گفت: با اقداماتی که انجام دادیم، زمینه بازگشت امن و داوطلبانه بیش از ۴۱۱ هزار برادر و خواهر سوری خود به کشورشان را فراهم کردیم.

اردوغان افزود: با توافقی که در نتیجه تلاش‌های مشترک ما با روسیه حاصل شده است، به یک درگیری شدید پایان داده و به حل مساله‌ای که ۳۰ سال در یخچال نگه‌داشته می‌شد، کمک کردیم.

رجب طیب اردوغان تصریح کرد: اگر امروز امیدها برای یافتن راه‌حل سیاسی در لیبی دوباره زنده شده است، در این امر مداخله به‌موقع ترکیه سهم بزرگی دارد.

او گفت: به عنوان ترکیه وقتی که به مشکلات در اطراف‌مان توجه می‌کنیم به هیچ عنوان قصد مداخله با اهداف الحاق نداریم.

اردوغان تصریح کرد: حبس کردن ترکیه در یک قاب تنگ در دیپلماسی که از لحاظ جغرافیایی یک کشور آفرو-اوراسیا است، نه تنها اشتباه بلکه غیرممکن است.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: به تلاش‌های خود برای پایان دادن به تحمیل انزوا بر ترک‌های قبرس و تقسیم منصفانه منابع هیدروکربن در مدیترانه شرقی همواره ادامه خواهیم داد.

اردوغان اظهار کرد: نه به شرق و نه به غرب پشت نمی‌کنیم. ضمن اینکه روابط خود با اروپا را گسترش می‌دهیم، از آسیا و آفریقا نیز غافل نمی‌شویم.

او گفت: به حمایت از برادران و دوستان خود از سوریه گرفته تا لیبی، مدیترانه شرقی، قفقاز ادامه می‌دهیم. بر تداوم این موضع خود علی‌رغم کمپین‌های سیاهنمایی مصمم هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha