• یکشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99121006683
  • خبرنگار : 71129

سفیر اخراجی میانمار در سازمان ملل: به مبارزه ادامه می‌دهم/ اعتراضات ادامه دارد

سفیر اخراجی میانمار در سازمان ملل: به مبارزه ادامه می‌دهم/ اعتراضات ادامه دارد

سفیر اخراجی میانمار در سازمان ملل گفت: تا مادامی که بتوانم به مبارزه ادامه می‌دهم.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "کیاو مو تون"، سفیر میانمار در سازمان ملل بود که توسط خونتای این کشور به اتهام خیانت به کشور از سمتش برکنار شده است.

وی که گفته تا مادامی که بتواند به مبارزه خود ادامه می‌دهد، پس از برکناری از سوی خونتا به کشورهای جهان تاکید کرد تا با تمامی توان و ابزاری که دارند کودتای اول فوریه سال جاری میلادی علیه دولت مدنی میانمار را متوقف کنند.

این سفیر برکنار شده، روز جمعه در سازمان ملل و هنگامی که هنوز بر سر کار بود ضمن محکوم کردن کودتای نظامی اول فوریه، از کشورهای عضو این سازمان خواست تا علنا این کودتا را محکوم کنند.

در همین حال یکی از مقام‌های سازمان ملل که خواست نامش فاش نشود، گفت: این نهاد بین‌المللی به صورت رسمی خونتای میانمار را به عنوان دولت جدید این کشور به رسمیت نمی‌شناسد، چون اطلاعیه‌ای رسمی درباره تغییر در میانمار دریافت نکرده است و همچنین، کیاو مو تون همچنان سفیر میانمار در سازمان ملل است.

استفن دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز گفت:‌ ما هیچ اطلاعاتی درباره تغییرات در میانمار دریافت نکرده‌ایم.

تام اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز گفته که تحت تأثیر "اقدام شجاعانه" سفیر میانمار در سازمان ملل قرار گرفته و در توئیتی نوشت: زمان آن رسیده که جهان به این شجاعت با اقدامی مناسب پاسخ دهد.

در همین حال، چین بدون انتقاد از کودتا در میانمار تنها اعلام کرد که اوضاع موجود در این کشور، داخلی است و افزود: چین از اقدامی دیپلماتیک از سوی کشورهای جنوب شرق آسیا برای یافتن راه حلی مناسب حمایت می‌کند.

خبر برکناری سفیر میانمار در سازمان ملل در حالی منتشر شد که پلیس در این کشور آسیایی سرکوب شدیدی را علیه معترضان به کودتا در بازه زمانی سه هفته‌ای اعتراضات ترتیب داده و صدها تن را نیز دستگیر و به سوی معترضان تیراندازی کرده و دست کم یک تن در جریان این سرکوب‌های روز شنبه، زخمی شده است.

پلیس روز شنبه از زور علیه معترضان در یانگون استفاده کرد.

تقابل بین ماموران پلیس و معترضان در حالی شدت گرفت که مردم با وجود عملیات پلیس به حضور در خیابان‌ها و شعار دادن اقدام کردند. پلیس از گاز اشک آور، شلیک گلوله‌های پلاستیکی و نارنجک صوتی استفاده کرد.

تلویزیون دولتی MRTV گزارش کرد که بیش از ۴۷۰ تن در جریان این سرکوب‌ها در سراسر کشور دستگیر شده‌اند. پلیس پیش از متفرق کردن مردم با نارنجک صوتی به آنها هشدار داده بود.

گروه حقوق بشری موسوم به "انجمن کمک رسان به زندانیان سیاسی" اعلام کرده که تعداد دستگیر شدگان بیشتر است چون دست کم ۱۰ اتوبوس مخصوص زندان ۴۰ تا ۵۰ نفر را به زندان "اینسین"‌ در یانگون منتقل کردند. همچنین تعدادی خبرنگار در میان بازداشتی‌ها هستند.

این در حالیست که مین آنگ هلیانگ، رهبر خونتا گفته که مقام‌ها از حداقل زور استفاده کرده‌اند. دست کم سه معترض در روزهای آشوب و درگیری در میانمار کشته شدند. ارتش میانمار می‌گوید، یک مامور پلیس هم در این ناآرامی‌ها کشته شد.

فعالان ضد خونتا خواستار یک روز دیگر اعتراضات در روز یکشنبه شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha