• سه‌شنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 1403031509822
  • خبرنگار : 71963

یادداشت

چرا بایدن احساس خطر کرده است؟

چرا بایدن احساس خطر کرده است؟

اساسا بایدن نه تنها قرابتی با واژه صلح و آتش بس ندارد، بلکه به عنوان قاتل دهها هزار زن و کودک فلسطینی در کنار نتانیاهو باید محاکمه و مجازات شود. در چنین شرایطی قطعا اقدام اخیر واشنگتن منبعث از دغدغه حقوق بشری آن نبوده است! این طرح بازتابی از ترس آمریکا در خصوص فرسایشی شدن نبرد و افزایش تصاعدی هزینه های شکست میدانی و فرامتنی در جنگ غزه است.

به گزارش ایسنا، این روزها، طرح پیشنهادی آمریکا در خصوص آتش بس در غزه تبدیل به موضوعی داغ با ابعاد گسترده امنیتی و سیاسی شده است. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل از بنیامین نتانیاهو خواست به طرح اعلام شده از سوی بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای برقراری آتش‌بس غزه توجه کند. خانواده گروگان‌های صهیونیست نیز خواستار پذیرش پیشنهاد جدید آتش‌بس شدند. حماس با توجه به عقب نشینی آمریکا از برخی موارد قبلی (از جمله لزوم آزادی همه اسرا در ازای آتش بس موقت)، نسبت به آن رویکرد مثبتی نشان داده و در مقابل، مقامات رژیم اشغالگر قدس این توافقنامه را نسبتا غیر قابل قبول و مصداق عینی شکست میدانی خود در جنگ غزه قلمداد کرده اند. با همه این اوصاف، برخی مقامات امنیتی و نظامی در اراضی اشغالی می گویند نتانیاهو چاره ای جز تن دادن به طرح پیشنهادی واشنگتن ندارد.

یائیر لاپید، اصلی ترین مخالف نتانیاهو از نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس خواست به طرح بایدن برای برقراری آتش‌بس غزه توجه کند. لاپید در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) نوشت که «اسرائیل نمی‌تواند سخنرانی بایدن را نادیده بگیرد.» لاپید در پیام خود همچنین پیشنهاد داد که در صورت عقب‌نشینی شرکای ائتلافی افراطی راست نتانیاهو، از او حمایت خواهد کرد. در همین حال، دفتر بنیامین نتانیاهو نیز ضمن اعلام موافقت خود با مذاکرات طرح آتش‌بس جدید تاکید کرد که جنگ تنها زمانی پایان خواهد یافت که تمام اهداف اسرائیل، از جمله نابودی حماس و آزادی همه گروگان‌ها محقق شود!
در مقابل، حماس تاکید دارد که تضمین عقب نشینی رژیم اشغالگر قدس از غزه، پایان یافتن جنگ (به صورت دائمی)  و بازگشت اسرای فلسطینی شروط غیر قابل تغییر هرگونه توافق نهایی در خصوص آتش بس محسوب می شود.

اما سوال اصلی اینجاست که چرا بایدن نسبت به شرایط جاری در غزه احساس خطر کرده است؟! به عبارت بهتر، آیا ارائه طرح جدید آتش بس توسط کاخ سفید، نشان دهنده روحیه انسان دوستانه دموکراتهای آمریکاست یا در ماورای آن علل و انگیزه های دیگری وجود دارد؟

واقعیت امر این است که اساسا بایدن نه تنها قرابتی با واژه صلح و آتش بس ندارد، بلکه به عنوان قاتل دهها هزار زن و کودک فلسطینی در کنار نتانیاهو باید محاکمه و مجازات شود. در چنین شرایطی قطعا اقدام اخیر واشنگتن منبعث از دغدغه حقوق بشری آن نبوده است! این طرح بازتابی از ترس آمریکا در خصوص فرسایشی شدن نبرد و افزایش تصاعدی هزینه های شکست میدانی و فرامتنی در جنگ غزه است. مقامات آمریکایی و صهیونیستی در اکتبر سال گذشته، پس از وقوع عملیات غرور آفرین طوفان الاقصی، مدعی بودند که در عرض یک ماه، حماس را نابود و نوار غزه را اشغال و بدون آنکه کمترین امتیازی به گروههای مقاومت و فلسطینیان دهند، اسرای صهیونیست را آزاد خواهند کرد. امروز بیش از هشت ماه از این جنگ خانمانسوز گذشته و واشنگتن و تل آویو به هیچ یک از اهداف سه گانه خود دست نیافته اند. در چنین شرایطی آمریکا صرفا از افزایش هزینه های شکست خود در غزه هراسان است و دیگر هیچ! نباید اسیر تبلیغات وقیحانه دموکراتهای آمریکا با کلید واژگان ساختگی شد...

حنیف غفاری، کارشناس روابط بین الملل

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha