• پنجشنبه / ۶ تیر ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: tabriz-112988
  • خبرنگار : 50007

یک کارشناس مبارزه با مواد مخدر:

علت اصلی اعتیاد، عدم آگاهی عمومی در سطح جامعه است

علت اصلی اعتیاد، عدم آگاهی عمومی در سطح جامعه است

یک کارشناس مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس تحقیقات علمی و تجارب کسب شده، امروزه علت اصلی اعتیاد، عدم آگاهی عمومی در سطح جامعه بوده و تاثیر آن بیشتر از تاثیر بیکاری در این موضوع است. 
  
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، سرهنگ رضا محمدزاده در کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد که به مناسبت پنجم تیر ماه، روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در فرهنگسرای نرجس خاتون(س) برگزار شد، اظهار کرد: امروزه در جامعه اقشار مختلف به نوعی نگران اعتیاد بوده و تعداد معتادان نیز در جامعه روز به روز افزایش می یابد. 
  
وی افزود: ورود مواد مخدر صنعتی به بازار این مواد  که شامل حدود 4هزار نوع بوده و هرسال نیز افزایش می یابند، انقلابی در بحث مواد مخدر ایجاد کرده و باعث آسان شدن اغفال مردم شده است. 
  
محمدزاده با اشاره به تفاوت مواد مخدر صنعتی با نوع سنتی آن، بیان کرد: گروه های هدف این نوع مواد در مقایسه با مواد مخدر سنتی متفاوت بوده و هدف آن ها جوانان، نوجوانان و بانوان است؛ همچنین مواد سنتی با سه الی پنج  بار مصرف اعتیاد آور بوده و این در حالی است که مواد مخدر صنعتی حتی با یک بار مصرف، اعتیاد ایجاد می کنند. 
  
وی افزود: افراد توزیع کننده مواد از این نکته سو استفاده کرده، در بین اقشار مختلف نیاز ها را سنجیده و بر اساس نیاز جامعه، این مواد را توزیع و وارد جامعه می کنند؛ توزیع این مواد در فصل امتحانات به منظور افزایش قدرت یادگیری در مقابل مدارس یا دانشگاه ها از مثال های این روش است. 
  
این کارشناس پیشگیری از اعتیاد به تفاوت دیگر این مواد اشاره کرده و گفت: مواد مخدر سنتی همچون تریاک با شکل گذشته آن فرق چندانی ندارد اما مواد مخدر صنعتی را شخص تولید کننده می تواند به هر شکل و رنگی همچون پاستیل، آدامس، خوشبوکننده دهان و سایر مواد بهداشتی  تولید کند. 
  
وی با بیان این که عوارض مواد مخدر صنعتی به صورت رفتاری است، گفت: عوارض مواد سنتی به صورت جسمانی ظاهر می شود؛ این در حالی است که مواد جدید عوارضشان به شکل رفتاری بوده و ملاک تشخیص آن تغییرات رفتاری همچون بدبینی، فحاشی و برخورد فیزیکی است. 
  
محمدزاده با بیان راه های جلوگیری از آلوده شدن به اعتیاد، اظهار کرد: وسایل خوراکی، آرایشی و بهداشتی را نباید از فضای مجازی تهیه کرد و به دلیل اینکه امروزه توزیع کنندگان مواد مخدر از سطح پیش دبستانی شروع می کنند، بهتر است خانواده ها این مواد را از فروشگاه های مجاز تهیه کرده و در اختیار فرزندان خود قرار دهند. 
  
وی با اشاره به انواع مواد مخدر بیان کرد: مواد مخدر سستی زا همچون تریاک و هروئین نوعی از این مواد بوده که باعث ایجاد رخوت و سستی می شوند؛ همچنین موادی مانند حشیش و ماری جوانا از نوع مواد توهم زا بوده که سبب عدم تشخیص واقعیت می شوند. 
  
محمدزاده افزود: موادی همچون کوکائین و شیشه از نوع مواد محرک یا نیروزا بوده که سبب ایجاد نیروی کاذب می شوند؛ ترامادول، بایامادول و دیازپام نیز از نوع مواد آرامش بخش بوده که به تازگی جزو مواد مخدر محسوب می شوند. 
  
وی در پایان خاطر نشان کرد: مواد توهم زا بر روی سلول های مغزی اثر مخرب گذاشته که قابل ترمیم نیستند ولی همواره با تشخیص زود هنگام اعتیاد، درمان نیز آسان می شود. 
  
دکتر مهناز واحد مشاور و روانشناس نیز در این کارگاه آموزشی با اشاره به اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی، اظهار کرد: اعتیاد نیز همچون طلاق، خودکشی و خشونت از آسیب های اجتماعی بوده و هر آسیب اجتماعی ناشی از آموزش نادرست است. 
  
وی افزود: جامعه از افراد تشکیل یافته و اگر این افراد بیمار شوند، جامعه نیز بیمار می شود به همین دلیل همواره تغییرات لازم برای جامعه از خانواده و خود فرد آغاز می شود. 
  
 
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha