• پنجشنبه / ۶ تیر ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: zanjan-92838
  • خبرنگار : 50167

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان خبر داد:

پوشش صد درصدی پویش بسیج ملی کنترل فشارخون

پوشش صد درصدی پویش بسیج ملی کنترل فشارخون


رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: در شهرستان‌های استان زنجان، پوشش صد درصدی را در پویش کنترل ملی فشارخون بالا داده‌ایم و پوشش 67 درصدی این پویش را در زنجان داشته‌ایم.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، پرویز قزلباش پیش از ظهر امروز در نشست خبری پویش بسیج ملی کنترل فشارخون، اظهار کرد: فشارخون بالا یکی از مهم‌ترین مشکلات سلامت عمومی در دنیا است که در سال‌های گذشته رو به رشد بوده است و در بیست و پنج سال گذشته در کشور ما بیماری فشار خون سه برابر شده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا سال 2025 رشد 60 درصدی را در دنیا داشته باشیم.

 

وی افزود: بسیج ملی کنترل فشارخون در دو مرحله انجام شده است که مرحله اول، آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی بوده که از 27 اردیبهشت‌ماه تا پایان برنامه ادامه خواهد داشت و یکی از اهداف اصلی این مرحله، آگاه سازی مردم است، زیرا 40 درصد مبتلایان به فشارخون بالا از بیماری خود خبر نداشته‌اند و مرحله دوم این طرح نیز غربالگری است که از 17 خرداد تا 15 تیرماه ادامه دارد.

 

قزلباش در رابطه با پوشش پویش بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در استان زنجان، تصریح کرد: استان زنجان در پویش بسیج ملی کنترل فشارخون بالا پیش‌رو بوده است که این امر باعث پوشش صد درصدی این پویش در شهرستان‌های زنجان و پوشش 67 درصدی را در استان زنجان شده است که در زنجان به دلیل وسعت بالا و مشکلات جمعیت شهری، یک مقدار به همدلی بیشتر نیاز داریم.

 

وی در رابطه با بیماری‌هایی که فشارخون بالا منجر به بروز آن می‌شود، اظهار کرد: فشارخون بالا باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها است که 62 درصد منجر به بیماری‌ عروق مغزی که این بیماری منجر به سکته مغزی می‌شود و 42 درصد منجر به بروز سکته‌های قلبی می‌شود که پرفشاری خون عامل بروز 50 درصد این بیمار‌ی‌ها است.

 

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در ادامه افزود: فشارخون بالا فقط منجر به مرگ نمی‌شود، بلکه منجر به آسیب‌‌های جدی به کلیه‌ها و اندام‌های انتهای چشم نیز ‌می‌شود و در مواردی منجر به ناتوانی‌های جسمی نیز می‌شود که این ناتوانی‌ها بر جامعه و سیستم سلامت هزینه‌بر است و فشار اقتصادی را بر خانواد‌ه‌ و نظام سلامت ایجاد می‌کند، زیرا این افراد توانایی کار کردن خود را از دست می‌دهند و نیازمند کمک هستند.

 

این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: 16 میلیون نفر در کشور مبتلا به فشارخون بالا هستند که 40 درصد آنان از بیماری خود اطلاع ندارند و 50 درصد این افراد نیز درمان درستی را دریافت نمی‌کنند. عوامل ژنتیکی و سبک زندگی نیز بر فشارخون تاثیرگذار است و باید افرادی که در خانواده‌ خود فرد مبتلا به پرفشاری را دارند توجه بیشتری را در این زمینه داشته باشند، زیرا آنان نیز در خطر ابتلا به پرفشاری هستند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha