• شنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400051610936
  • منبع : نمایندگی قزوین

یک نویسنده:

کودکان به صدای رفتار ما گوش می‌کنند نه آنچه می‌گوییم

کودکان به صدای رفتار ما گوش می‌کنند نه آنچه می‌گوییم

ایسنا/قزوین رتبه اول بخش شعر کودک و نوجوان هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر با اشاره به اینکه کودکان به صدای رفتار ما گوش می‌کنند نه آنچه با زبان می‌گوییم بیان کرد: تخیل در کودک هدفمند نیست و او برای آرزوهای خود در ذهنش محدودیت ندارد اما ذهن انسان در دوره نوجوانی دارای تخیل هدفمند است و نوجوان برای رسیدن به آرزوها، تخیلش را به صورت هدفمند و عقلانی مدیریت می‌کند.

مهدی مردانی که در هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر غدیر، رتبه اول بخش شعر کودک و نوجوان را کسب کرده است با اشاره به ۲۸ سال فعالیت نویسندگی‌اش در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: کار تخصصی کودک را از سال ۱۳۸۳ شروع کردم و ماحصل آن چاپ تعدادی کتاب در حوزه کودک و نوجوان با عنوان «پروانه پنهان»، «پشت سر پاییز»، «ترانه‌های کودکی»، «دختر نارنج»، «دویدن گوزن‌ها»، «جزیره‌ای در اتاق من» است.

وی بیان کرد: فعالیت ادبی خود را در حوزه بزرگسال نیز ادامه دادم و کتاب‌هایی مثل «پشت پرده ملکوت»، «پایین پای ابیات»، «بوسه بر غبار» از جمله آثار منتشر شده بنده است. با اینکه در حوزه بزرگسال هم فعالیت‌هایی دارم اما در نوشتن تمرکزم بیشتر روی حوزه کودک بوده و شعر کودک کار می‌کردم و اکنون حدود یک سال است که در حوزه نگارش داستان کودک هم فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ام و اخیراً کتابی با عنوان «سرزمین غولستان» در حوزه کودک را به رشته تحریر درآورده‌ام که اولین مجموعه داستانی بنده در این حوزه محسوب می‌شود وکه توسط انتشارات سایه گستر چاپ و منتشر خواهد شد؛ داستان این کتاب کاملاً تخیلی با رویکرد طنز و بیشتر نقد اجتماعی است که تمام اتفاقات آن در یک سرزمین تخیلی رخ می‌دهد.

این نویسنده تصریح کرد: قطعاً ادبیات کودک ژانر مهمی است و در همه جهان توجه جدی به این حوزه می‌شود و متولیان آن‌ها برنامه‌ریزی خوبی برای این عرصه دارند. کودک و نوجوان مخاطبان جدی هستند که پرورش آن‌ها نیازمند تولید محتواست. اما اینکه در کشور ما به‌خصوص در استان ما چقدر هنرمندان، والدین و ناشرین برای این حوزه وقت می‌گذارند و به اهمیت موضوع پی برده‌اند سؤال دیگری است. فکر می‌کنم در کشور و استان ما اهمیت این موضوع جدی هنوز از سوی مسئولین، هنرمندان و ناشران حتی جامعه هدف که خانواده‌ها هستند درک نشده است.

وی ادامه داد: توجه به کیفیت آثار در این حوزه از مهم‌ترین وظایف اقشاری است که نام بردم ازاین‌جهت که پایه رشد یک جامعه از پرورش کودک و نوجوانش شروع می‌شود. پرورش خلاقیت و رشد استعدادهای این گروه سنی متضمن رشد کیفی فرهنگی یک جامعه در آینده است بنابراین توجه به ادبیات کودک و نوجوان، سرمایه‌گذاری در این حوزه، وقت گذاشتن خانواده‌ها و آموزش‌های لازم که چه مسیری در این حوزه باید طی کنند از واجبات است که مسئولین و ارگان‌های ذی ربط به‌خصوص مردم و خانواده‌ها باید به آن توجه کنند.

مردانی بیان کرد: کتاب خوب برای کودک و نوجوان تعدادی مؤلفه‌ها دارد و باید از یک سری فیلترهای کارشناسی عبور کند و خانواده‌ها در تهیه کتاب برای فرزندانشان باید دقت کنند و کتاب مناسب انتخاب و خریداری کنند. به عنوان مثال نویسنده در نگارش کتاب کودک باید بتواند با مخاطب خود به خوبی ارتباط برقرار کند، جهان واژگانی کودک را بشناسد، جهان ذهنی کودک را درک کند و ارتباط زبانی درستی با کودک برقرار کند.

وی اضافه کرد: نویسنده باید به یک زبان مشترک با کودک برسد، خلاق بودن و جذاب بودن کتاب برای بچه‌ها به لحاظ تصویری و متن قطعاً مهم است ولی نکته مهم‌تر این است که لازم است بر تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان نظارت وجود داشته باشد.

این نویسنده خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حوزه کودک و نوجوان نوعی کتاب منتشر می‌شود که آن را به اصطلاح «کتاب بازاری» می‌نامیم و بخش اعظم تولیدات کودک و نوجوان در این حوزه است که چندان نظارت جدی روی تولید محتوای این نوع کتاب‌ها وجود ندارد، کتاب‌هایی که فقط رنگ و لعاب‌ دارند و به صورت انبوه منتشر شده و در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد زیرا اغلب ناشرین بیشتر به دنبال حفظ سرمایه خود هستند تا جذب کودک و نوجوان به محتوای مناسب.

وی با اشاره به رمان هری پاتر بزرگ‌ترین نکته مثبت این رمان را تخیلی بودن آن دانست و بابیان اینکه کودکان و نوجوانان جادو را دوست دارند گفت: مدنظر نویسنده این رمان پرداختن به اساطیر، آیین‌ها و کهن‌الگوها بوده که با مطالعه فرهنگ مشرق زمین این موضوع را کشف کرده که جذابیت بسیار بالایی برای کودک و نوجوان دارد.

این شاعر در ادامه با اشاره به اینکه کودکان به صدای رفتار ما گوش می‌کنند نه آنچه با زبان می‌گوییم تأکید کرد: تخیل در کودک تخیل هدفمند نیست و برای آرزوهای خود در ذهنش محدودیت ندارد اما ذهن انسان در دوره نوجوانی دارای تخیل هدفمند است و نوجوان برای رسیدن به آرزوها، تخیلش را به صورت هدفمند و عقلانی مدیریت می‌کند.

مردانی بیان کرد: با وجود اینکه ادبیات فارسی پیشینه و قدمت بالایی دارد هیچ‌گاه کودک و نوجوان به عنوان مخاطب جدی در نظر گرفته نشده و ادبیات کودک و نوجوان در کشور ما عمر طولانی ندارد و در واقع آنچه در به عنوان ادبیات کودک و نوجوان به کشور وارد شده بعد از انقلاب مشروطه و صنعت چاپ است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha