• یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۰
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1400062115666
  • منبع : نمایندگی ایلام

امام جمعه ایلام:

برخی مشکلات عرصه را بر نخبگان تنگ کرده است

برخی مشکلات عرصه را بر نخبگان تنگ کرده است

ایسنا/ایلام امام جمعه ایلام گفت: برخی سنگ اندازی‌ها و مشکلات پیش روی نخبگان، عرصه را برای فعالیت آنان تنگ کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «الله‌نور کریمی‌تبار» در دیدار با رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری بسیج کشور، اظهار کرد: اساسی ترین نیاز کشور رشد علم و فناوری جامعه و برتری علمی برتری بر دیگران است.

وی گفت: وضعیت علمی کشور به گونه ای است که زمینه های پیشرفت آن کاملاً محسوس است و بسیاری از دانشجویان سایر کشورها، دانشگاههای ایران را برای تحصیل بر می گزینند. اما متاسفانه برخی از سنگ اندازی ها و مشکلات پیش روی نخبگان، عرصه را برای فعالیت نخبگان در کشور تنگ کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان ایلام با بیان اینکه توسعه علم از آغاز خلقت بشریت هم وجود داشته و در قرآن کریم و روایات متعدد به این امر اشاره شده، تصریح کرد: علم و فناوری از جایگاه بسیار بالایی در سطح جهانی برخوردار بوده و بسیاری از کشورها برای رسیدن به مرجعیت علمی در تلاش و رقابت هستند.

امام جمعه ایلام با بیان اینکه  هرجا که سپاه پاسداران ورود کرده شاهد موفقیت های بزرگی بوده‌ایم تصریح کرد: در زمینه نخبه گزینی و نخبه پروری نیز سپاه پاسداران می تواند راهگشا باشد و زمینه تحقق مرجعیت علمی در کشور را فراهم آورد.

کریمی‌تبار گفت: نخبگان از شرایط پیش آمده ناراضی هستند، چراکه دشمنان از توان و ظرفیت جوانان نخبه ما استفاده و پیشرفت می کنند، اما در کشور ما با سنگ اندازی هایی که وجود دارد، نخبگان انگیزه ای برای فعالیت در کشور ندارند و در این راستا لازم است شرایط لازم برای استفاده از نخبگان که نیازمند پشتوانه قوی هستند فراهم شود.

دکتر «مهدی رحیمی» ، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری بسیج کشور نیز در این دیدار اظهار کرد: مرجعیت علمی کشور در شرایط حساس کنونی از ضروریات جامعه اسلامی است و امیدواریم با همکاری دانشگاهها، اساتید و نخبگان علمی، به این مهم دست یابیم.

وی، با بیان اینکه در سطح ملی یک برنامه کلان در راستای اعتلای مرجعیت علمی طراحی و تدوین شده است اظهار کرد: در جهت جامه عمل پوشاندن به این سند و رسیدن به مرجعیت علمی، قرارگاه جهاد علم و فناوری، با هدف تحقق اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی و رسیدن جامعه به تمدن نوین جامعه اسلامی روی کار آمده است.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور ، هم و غم اصلی سیاستمداران نظام مقدس جمهوری اسلامی را تلاش و جدیت در رسیدن به مرجعیت علمی کشور دانست و اظهار کرد: خیزش و جهش علمی به عنوان نقشه راه علم و فناوری از اهداف متعالی سند اعتلای علمی بسیج و از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری است .چراکه کشورهای غربی به واسطه اقتدار علمی و نفوذ سیاسی در جهان، از اعتبار ویژه ای در حوزه علم و فناوری برخوردار بوده و اجازه رسیدن سایر کشورها به این مرجعیت را از آنان سلب کرده است.

وی گفت:  خانه نخبگان بسیج در شهرستانها، به عنوان مرجعیت علمی جهت تولید علم نافع و مرجع فعالیت دارند و در کنار دانشگاهها مسائل و مشکلات را رصد و بررسی می کنند، چراکه علم امروز کشور نافع نبوده و نیازمند خیزش عظیم علمی در کشور است.

رحیمی ادامه داد: شرایط و شاخصه های علمی کشور ما در جهان نشان می دهد که در حوزه کشورهای دارای مقالات برتر، از رتبه مناسبی برخوردار هستیم، اما نوآوری و یافته های پژوهش های دانشمندان ما در سایر کشورها مورد استفاده قرار می گیرد و عملاً ثمره ی دانشمندان ایرانی در سایر کشورها کاربردی شده است.

وی با بیان اینکه باید پیوند بین دانشگاه، جامعه و صنعت برقرار شود و پایان نامه ها و رساله های مقطع ارشد و دکتری در قالب مراکز تحقیقاتی به هدف تبدیل شوند، تصریح کرد: دانشگاههای ما باید هدفمند شوند تا به سطوح دانشگاهی 2 و 3 فناوری دست یابیم و بتوانیم بصورت دانش بنیان فعالیت نماییم.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور ادامه داد: اگر بتوانیم مردم سالاری دانشی را سازماندهی و دسته بندی کنیم، نه تنها دانشگاهها ذینفع می شوند، بلکه اشتغال زایی و رونق تولید نیز محقق خواهد شد.

رحیمی حرکت فراتر از مرزهای دانشی و عبور از  مشکلات حوزه اقتصاد و سیاست را مسیر رسیدن به اعتلای علمی دانست و تصریح کرد: تمامی گزینه ها باید به سمت مرجعیت علمی حرکت کند و لازمه این امر شناسایی و حرکت در مسیر شاخصه های مرجعیت و اعتلای علمی است.

وی بر برنامه ریزی بلندمدت و هدفدار برای دانش آموزان از همان سالهای ابتدایی، تصریح  کرد: برای رسیدن به مرجعیت علمی باید دانش آموزان در سطوح دانشی، فنی و مدیریتی تربیت شوند و دانشگاههای کشور مسیر دانش بنیان بودن را در پیش بگیرند.

 رحیمی بر تسریع روند و خطوط تولید تاکید و اظهار داشت: اگر بتوانیم بحران مدیریت را کنترل کنیم قطعاً موفق خواهیم شد و در این جهت باید نیازمندیها و مسائل کلان کشور را شناسایی و هسته های علمی که متشکل از توانمندساز، گفتمان ساز، دانشی و فناورانه هستند را به عنوان هسته های کاشف مسائل و مشکلات، فعال کنیم.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور گفت: تعداد 148 مرکز رشد و فناوری و هسته های متعددی در تمامی استانها تشکیل شده که از خانه نخبگان ارتزاق می کنند و نیازمندیهای استانها را بعد از شناسایی، مرتفع می‌سازند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha