دکتر خسرو عزیزی در نشست تخصصی، نقشآفرینی دانشجویان در توسعه کشور در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی لرستان برگزار شد، با تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (ص)، اظهار کرد: در یک مرکز آموزش عالی چه جهاد دانشگاهی و چه دانشگاه، اگر اکوسیستم تلقی شود دارای سه بخش است، کارکنان دانشگاه به عنوان یاوران علمی، بخش دیگر دانشجویان و بخش سوم اساتید هستند اگر این سه بخش در تعامل، همدلی و همافزایی نباشند ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود.
وی با اشاره به نقش دانشگاهیان در جامعه، گفت: دانشگاهی موفق است که اثرگذار در جامعه باشد و بتواند فرد دانشآموخته و فارغالتحصیل آن چالشی از جامعه را مرتفع کند و چنانچه چنینی اتفاقی رخ دهد نشان از موفقیت دانشگاه دارد.
مولفه اصلی در توسعه کشور دانشگاه است
رئیس دانشگاه لرستان با بیان اینکه نقش دانشگاه در کشورهای توسعه یافته بسیار پررنگ بوده است، تصریح کرد: مولفه اصلی در توسعه کشور دانشگاه است و امام راحل نیز دانشگاه را محور توسعه دانستهاند.
وی خاطرنشان کرد: اگر دانشجوی دانشگاهی یک سری کارهای تئوری و عملی را یاد بگیرد و در جامعه کارآمد نباشد، فرامین رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت تحقق نیافته است در صورتی که دانشجو باید پس از فراغت از تحصیل، مهارتها و فن لازم را کسب کرده باشد و در کنار آن انسان اخلاقمدار، متخصص و جهادگر باشد.
عزیزی تخصص و تعهد را دو بال پرواز برای رسیدن به اهداف عنوان کرد و با بیان اینکه تخصص به تنهایی کارا نیست چرا که تعهد اخلاق ودینمداری در آن دیده نشده است، خاطرنشان کرد: دانشجویان زمانی میتوانند در توسعه نقش داشته باشند که این دو بال را داشته باشند.
رئیس دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه در دهه اول انقلاب دانشگاهها آموزش محور بودند و پس از آن با تاکید بر آموزش، پژوهش محور شدند و در گام دوم دانشگاهی موفق است که در جامعه اثرگذار باشد، بیان کرد: در حال حاضر شرکتهای دانشبنیان مطرح هستند که متشکل از دانشجویان و دانشآموختگانی هستند که توانستند مشکلاتی از جامعه مرتفع کنند.
دانشجو در کنار تخصص باید تعهد داشته باشد
وی با تاکید بر اینکه دانشجو در کنار تخصص باید تعهد داشته باشد و رو به بهتر شدن پیش رود، افزود: دانشجو به عنوان قشری مطالبهگر هستند و دانشگاه نیز باید بستر لازم را برای فعالیت آنها در عرصه علم ایجاد کند.
عزیزی با بیان اینکه در دانشگاه لرستان، مرکز شتابدهی ایجاد شده تا ایده دانشجو را تبدیل به محصول کند، عنوان کرد: ضعفی که در دانشگاههای کشور وجود دارد این است که مهارتافزایی و افزایش توان اشتغالپذیری ایدهال نیست.
رئیس دانشگاه لرستان یادآور شد: هرچند برنامه جامع علمی توسعه کشور از سوی مقام رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم به دانشگاههای کشور ابلاغ و آغاز شد اما شرایط کرونایی سبب شده که مغفول واقع شود.
مدرکگرایی در برخی دانشگاهها و توسعه نامتوازن آنها منجر شده دانشجو و استاد کممهارت به جامعه تزریق شود
وی با تاکید بر اینکه دانسته و یافتههای علمی باید عملیاتی شود تا دانشجو در توسعه نقش خود را ایفا کند، گفت: بستر کار در اکثر دانشگاههای کشور فراهم شده و دانشجویان باید به سمت کارآفرینی و ایجاد اشتغال پیش روند و دانشجو به کسب تجربه و تخصص بپردازد.
عزیزی با انتقاد از اینکه مدرکگرایی در برخی از دانشگاهها و توسعه نامتوازن آنها منجر شده دانشجو و استاد کممهارت به جامعه تزریق شود در حالیکه در گام دوم، دانشگاهیان باید تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
رئیس دانشگاه لرستان تصریح کرد: در این دانشگاه، ارتباط با جامعه در حد دفتری بود اما با پیگیریهایی که انجام شده الان به یک مدیریت تبدیل شده که دارای ساختار بوده و حتی در آن میز صنعت راهاندازی شده و هماکنون عضو هیات علمی این دانشگاه در حال حل مشکلات، کشت و صنعت است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از سیاستهای برنامه راهبردی دانشگاه لرستان تا افق ۱۴۰۴، دیده شده است و سوالی که مطرح میشود که چرا ۳۰۰ نفر از این دانشگاه بورس شدند و حتی پنج نفر آنان در رشته جامعه شناسی نبوده که الان بتوانیم این رشته را در دانشگاه راهاندازی کنیم و برای اخذ مجوز رشته باید بستر لازم فراهم باشد، اضافه کرد: دانشگاه از جامعه تاثیرپذیر است و جامعه از دانشگاه و این مسالهای، دوگانه است.
عزیزی بیان کرد: اگر نشاط، سرزندگی و امید به آینده در دانشگاه وجود نداشته باشد خلاقیت ایجاد نمیشود و ایده تبدیل به محصول و فناوری نمیشود.
رئیس دانشگاه لرستان گفت: سالانه دو جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه لرستان داریم.
انتهای پیام
نظرات