دکتر مجتبی ترکارانی، در نشست تخصصی، نقشآفرینی دانشجویان در توسعه کشور در راستای بیانیه گام دوم انقلاب، که با همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی لرستان در سالن کنفرانس دانشکده اقتصاد دانشگاه لرستان برگزار شد، با تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (ص)، اظهار کرد: این نشست فرصتی را فراهم کرده تا چالشها مطرح شود و در این راستا باید از تعارفات کم و به مسائل بپردازیم.
وی با بیان اینکه باید مباحث جدی گرفته شود و حرمت دانشجو و دانشگاه بر این است که گفتوگو کنیم، عنوان کرد: مسئولین براساس اسناد بالادستی به تبیین گام دوم پرداختند و دانشجویان تمایل دارند که مشارکت کنند و آنان فضای فعال میخواهند تا صحنهآفرینی کنند.
مسئول انجمن جامعهشناسی لرستان با بیان اینکه جنبش دانشجویی از ابتدا تاکنون فراز و نشیبهایی داشته است، گفت: این موضوع جدال دو گفتمان بوده و در جامعه دانشگاهی چقدر جدی است.
چرا مطالبات رادیکال اداره میشود
ترکارانی با بیان اینکه چرا مطالبات رادیکال اداره میشود، بیان کرد: باید تنوع در دانشگاه بیشتر شود در دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰، جامعه دانشگاهی پویا بود و همه میتوانستند حرف بزنند.
وی با انتقاد از اینکه برخی دانشگاهها در عرصه عمومی وارد نشده تا گفتمان عمومی را مطرح کنند، افزود: متاسفانه این دانشگاهها از جامعه جدا شدهاند.
این دکترای جامعهشناسی با بیان اینکه دانشگاهها باید ارتباط ارگانیکی با فضای فکری جامعه باشند، عنوان کرد: جامعه را باید پویا و فعال نگهداریم.
ترکارانی با طرح این سوال که امروز دانشگاه چه چیزی تولید میکند و چه چیزی تولید نمیکند؟ گفت: دانشگاههای ما انسانهای منفعل تولید کرده و دانشجوی جسور، فعال، خلاق تولید نمیکند؛ فضای علمی در دانشگاهها جدی نیست و هویت علمی دانشگاه تولید نمیشود.
وی اضافه کرد: باید به دانشجویان امید داده شود تا بتوانند تحول ایجاد کنند و دانشگاهها مدنیت و فرهیختگی تولید کرده و حضور دانشجویان در کتابخانهها پررنگ شده و نقد کتابی صورت گیرد.
دانشگاههای ما انسان چند بعدی تولید نمیشود
مسئول انجمن جامعهشناسی لرستان با انتقاد از اینکه در دانشگاههای ما انسان چند بعدی تولید نمیشود و در حال حاضر دانشجویان تک بعدی شدند، افزود: این موضوع تنها مربوط به ساختار دانشگاهها نیست بلکه از جامعه نیز تاثیر گرفته شده است.
ترکارانی بیان کرد: در گذشته دانشجویان دانشگاهها فعالیت مدنی و اجتماعی داشتند و امروز به این مسائل نمیپردازند در حالیکه باید مسائل چند بعدی دیده شود.
وی گفت: شاهدیم که خانوادهها از ترس اینکه فرزندشان دچار یکی سری آسیبها نشود ترجیح میدهند در شهر خودش ادامه تحصیل دهند در حالیکه باید نگاه کلان داشته باشیم.
این دکترای جامعهشناسی با بیان اینکه نگاه کلان جهانی نداریم، تصریح کرد: دانشگاههای ما انسان را برای حل مسائل و دغدغههای جامعه تربیت نمیکند.
ترکارانی خاطرنشان کرد: در لرستان دانشگاه لرستان چرا نباید رشته جامعهشناسی و فرهنگ داشته باشد؛ چرا دانشگاه با مسائل محلی مرتبط نیست و به صورت جزیرهای جدا شده و دانشگاه از جامعه عقب مانده است.
انتهای پیام
نظرات