• یکشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401071708015
  • خبرنگار : 50250

دیگر بوی نان مشاممان را نمی‌نوازد!

دیگر بوی نان مشاممان را نمی‌نوازد!

ایسنا/چهارمحال و بختیاری در گذشته‌های نه چندان دور پایت را که در روستا می‌گذاشتی کمتر کسی نان مورد نیاز خود را از نانوایی تهیه می‌کرد و تقریبا در اکثر خانه‌های روستایی تنورهای گلی یافت می‌شد که بوی هیزم و نان تازه از هر محله‌ای به مشام می‌رسید و بچه‌ها پای تنور می‌ایستادند تا سهم نان داغشان را بگیرند و به شیطنت خود ادامه دهند، اما امروز دیگر بوی نان تازه مشاممان را نمی‌نوازد.

به گزارش ایسنا، ایستادن در صف‌های نانوایی با سبدهای حمل نان و یا بقچه رنگی تقریبا برای اکثر بچه‌های دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ یک نوستالژی خاطره‌انگیز است، تا زمانی که نوبتمان برسد بوی نان تازه هوش از سرمان می‌برد و تا زمان رسیدن به خانه به نان‌های داغ ناخنک می‌زدیم.

اما اکنون دیگر حتی از نانوایی‌های سطح شهر هم بوی نان تازه به مشام نمی‌رسد، اکثر خانواده‌هایی که نان خود را از نانوایی‌های سطح شهر تهیه می‌کنند از کیفیت نان رضایت کافی ندارند و می‌گویند حتی نانی که تازه از تنور خارج شده کیفیت ندارد چه برسد چند روز بعد از پخت آن!

این روزها دستگاه‌های دوار جایگزین تنورهای گلی و سنگی پخت نان شده‌اند، نان سنگگی که میخریم دیگر همانند سابق نیست و نیازی نیست صبر کنیم تا خنک شود و سنگ‌های پشت آن را بکنیم و روی دستگاه پخته می‌شود، این نان دیگر مزه نان سنگگی که روی سنگ برشته می‌شود را نمی‌دهد.

این روزها مجددا مردم به سمت تنورهای گلی روی آورده‌اند، در برخی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری تنورهای گلی ساخته و در برخی رستوران‌های سنتی و خانه‌های روستایی بازسازی شده برای پخت نان نصب می‌شود و مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

قطعا دلایل مختلفی در بحث کیفیت نان موثر است و باید تمامی این موارد با حساسیت رعایت شود تا شاهد پخت نان با کیفیت باشیم.

 دلایل افت کیفیت نان

محمدرضا غفاری- رئیس اتحادیه نانوایان شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه افت کیفیت نان هیچ ارتباطی به جایگزین شدن دستگاه‌های پخت نان به‌جای تنورهای گلی ندارد، اظهار کرد: استفاده از دستگاه برای پخت نان مزایای بسیاری برای خباز دارد و به نیروی انسانی کمتری نیز نیاز خواهد داشت.

وی افزود: باتوجه به اینکه در دستگاه‌های دوار، پخت نان با حرارت غیرمستقیم انجام می‌شود، بنابراین برای سلامت انسان نیز مفیدتر بوده، در حالیکه پخت نان در تنورهای گلی از نظر رعایت مسائل بهداشتی دارای مشکلاتی است.

غفاری با بیان اینکه نیروهای خباز ماهر از چهارمحال و بختیاری به سایر استان‌ها رفته‌اند، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل افت کیفیت نان در استان، خروج نیروهای ماهر خباز است و نیروهای فعلی نمی‌توانند نان با کیفیت پخت کنند، دستمزد خبازان در استان مجاور بسیار بالاتر از استان است و به همین دلیل خبازان ماهر از استان مهاجرت کرده‌اند.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرکرد ادامه داد: در گذشته خبازان ماهری در چهارمحال و بختیاری وجودداشت و مردم فکر می‌کنند که دلیل کیفیت نان در گذشته استفاده از تنور گلی و پخت نان به شیوه سنتی بود، در حالیکه توانایی خباز باعث افزایش کیفیت نان می‌شود نه وسیله‌ای که با آن نان را پخت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته آرد نیز از کیفیت بالاتری برخوردار بود، گفت: این مسئله نیز در کیفیت نان تاثیر بسزایی دارد، پخت نان با دستگاه برای سلامتی شهروندان مفیدتر است، پخت نان در تنورهای گلی و بشکه‌ای موجب می‌شود که به مرور زمان موادی به داخل نان اضافه شود که برای سلامتی مضر است.

غفاری در ادامه با اشاره به پایین بودن قیمت نان در چهارمحال و بختیاری نسبت به سایر استان‌ها، خاطرنشان کرد: نان تافتون با قیمت ۵۵۰ تومان در استان به‌فروش می‌رسد در حالیکه قیمت نان تافتون در استان مجاور ۸۵۰ تومان است، به دلیل مقرون به صرفه نبودن پخت نان، اکثر خبازان ماهر از استان مهاجرت کردند و نیروهای شاغل در نانوایی‌ها دارای مهارت کافی نیستند.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرکرد با بیان اینکه تعداد نانوایی‌های چهارمحال و بختیاری به نسبت جمعیت بسیار بالا است، یادآور شد: همین مسئله موجب می‌شود تا سهمیه نانوایی‌ها کم باشد و وقت نیروی ماهر در نانوایی تلف شود، نانوا با سهمیه کم آرد نمی‌تواند هزینه اجاره‌بها و کارگر ماهر را پرداخت کند، در حال حاضر ۷۹۵ واحد خبازی فعال در استان وجود دارد.

وی بیان کرد: اگر نیروی ماهر خباز وجود داشته باشد، با همان دستگاه‌های دوار می‌توان نان با کیفیت‌ بالا پخت کرد، زیرا تمامی تنظیمات را می‌توان به راحتی انجام داد.

غفاری در پایان تاکید کرد: خمیرمایه نقش موثری در تخمیر نان دارد، اما اکنون به علت بالا رفتن قیمت آن، نانوایان خمیرمایه کمتری استفاده می‌کنند و خمیر به خوبی آماده پخت نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha