• دوشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401080200862
  • خبرنگار : 50210

سخنگوی شورای شهر عنوان کرد:

اراک نیازمند توسعه نشاط اجتماعی

اراک نیازمند توسعه نشاط اجتماعی

ایسنا/مرکزی سخنگوی شورای شهر اراک بر لزوم توسعه نشاط اجتماعی در این شهر تاکید کرد و گفت: لازمه برخورداری از شهری زنده و پر نشاط، ارتقاء شاخص های زیست شهری و کاهش نارضایتی هاست.

عباس خسروانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه یکی از ضروریات مدیریت شهری در عصر کنونی به مشارکت طلبیدن شهروندان در اداره شهر است، اظهار کرد: مشارکت شهروندان در اداره شهر چیزی نیست که صرفا از طریق فراخوان دادن حاصل شود، بلکه باید یک اتفاقی در درون شهروندان بیفتد تا قانع شوند در آبادانی شهرشان مشارکت کنند.

وی افزود: یکی از مقوله هایی که به این مهم کمک می کند افزایش حس تعلق خاطر شهروندان به شهرشان است. مردم باید شهرشان را دوست داشته باشند و به آن احساس تعلق کنند، این حس با معرفی شهر، تاریخ و هویت آن و بزرگان و نام آوران آن ایجاد و با شناساندن سنت ها و آداب و رسوم و ظرفیت های بالقوه آن محقق می شود.

وی برگزاری هفته فرهنگی اراک را یک گام بلند در راستای معرفی شهر اراک و از سوی دیگر ایجاد نشاط فرهنگی در شهر دانست و گفت: نشاط اجتماعی از مقوله های افزایش حس خوب نسبت به شهر است.

خسروانی با بیان اینکه متأسفانه در اراک در شاخص نشاط اجتماعی کمبودهایی وجود دارد، به همین دلیل شورای شهر اهتمام ویژه ای به برگزاری باشکوه هفته اراک دارد تا از طریق آن برنامه های متنوع فرهنگی طی یک هفته در اراک برگزار شود و حال و هوای شهر را تغییر دهد، گفت: شورای ششم ابتکار نامگذاری روز اراک و هفته فرهنگی اراک از سوی شورای پنجم را ارج می نهد و سعی بر این است که در این هفته یک برندسازی درخصوص اراک اتفاق بیفتد و قطعا برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در این برندسازی نقش اساسی دارد و به جذب درآمدهای شهری کمک می‌کند به طوری که مردم ایران وقتی نام اراک را می شنوند تصویری زیبا در ذهنشان شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: این تصویر می‌تواند از بیان تاریخ و خاطرات گذشته اراک به وجود آید یا شامل تصاویری از مردم، رفتارها، باید و نبایدها، نمادها و آئین‌های اراک باشد یا یک تصویر اقتصادی مثل میزان توسعه یافتگی، فضای کسب و کار، ظرفیت‌های اقتصادی شهر اراک باشد یا حتی تصویری از معماری شهری، موقعیت جغرافیایی وگردشگری باشد که ایجاد این تصاویر وظیفه ما و هفته فرهنگی اراک است که به نظرم ما در این مسیر گام برداشته ایم، هرچند تا تحقق برندسازی شهری درخصوص اراک باید تلاش های بیشتری در سنوات آتی انجام دهیم.

خسروانی یکی از مهمترین ظرفیت های شهر اراک را وجود فرصت های سرمایه گذاری برای پیشرفت شهری دانست و گفت: در همین راستا همایش سرمایه گذاری در اراک طراحی شد، اما معتقدم ما باید طی هفته فرهنگی اراک یک تصویر زیبا از این شهر را به سرمایه گذاران مخابره کنیم تا برای حضور در اراک رغبت داشته باشند.

وی بیان کرد: در مدیریت شهری به شدت به سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های شهری محتاجیم که در ماده یک قانون درآمد های پایدار نیز به صراحت به آن اشاره و اعلام شده است که شهرداری ها می توانند در چارچوب قوانین و مقررات از انواع ابزارهای تأمین منابع مالی و روش های اجرائی مناسب برای اجرای طرح های مصوب شهری و روستایی و طرح های سرمایه گذاری و مشارکتی با پیش بینی تضامین کافی استفاده کنند، اما تحقق این مقوله نیازمند اقدامات فرهنگی و هنری است.

رئیس مرکز مطالعات شورای شهر اراک تصریح کرد: در حوزه های گردشگری و تفریحی فرصت های خیلی خوبی برای معرفی در هفته فرهنگی اراک وجود دارد، همچنین صنایع دستی و غذا و سوغات ما و ظرفیت های علمی دانشگاه های ما در هفته اراک جای معرفی دارند.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف مدیریت شهری افزایش سرمایه اجتماعی است و اعتماد مردم به مدیران شهری و مشارکت مردم در اداره شهر امری مهم قلمداد می‌شود: گفت: از طریق این هفته که متعلق به همه شهروندان است این رفاقت و دوستی بین نهاد مدیریت شهری و شهروندان را فراهم کنیم.

خسروانی تأکید کرد: شوراها بدون حمایت مردم هیچ کاربرد و اثرگذاری نخواهند داست به همین دلیل شوراها برای حفظ این حمایت و افزایش آن باید رابطه خود را با مردم تقویت کنند. لازمه برخورداری از شهری زنده و پر نشاط، ارتقاء شاخص های زیست شهری، کاهش نارضایتی ها و برداشتن گامی بلند در رسیدن به شهری پایدار، در گرو برقراری رابطه ای تعاملی و مستمر با مردم است. از آنجا که برقراری ارتباط صحیح و تعامل سازنده با شهروندان یک امر مهم است، هرگونه ضعف در ارتباط بین مدیریت شهری و شهروندان، آسیب های جدی را بر پیکره مدیریت شهری وارد می کند.

وی گفت: سعی بر این است که با ایجاد و حفظ خطوط دوجانبه ارتباطی و درک متقابل بین مردم و شورا، پایه و اساس همکاری متقابل و تعامل سازنده را پی‌ریزی کرده و با استفاده از تکنیک‌های ارتباطی معقول و مناسب، پیوسته از خواسته‌ها و نظریات عموم مردم آگاه شده و پاسخگوی نیاز آنها باشیم.

خسروانی یکی از تحولات جدی و لازم در شهر را افزایش شاخص نشاط اجتماعی در اراک دانست و افزود: شورا ارتقاء این شاخص را از طریق ایجاد زیرساخت های فرهنگی و تفریحی هدف گذاری کرده است. وضعیت اراک در حوزه شیوع آسیب‌های اجتماعی مناسب نبوده و شاخص‌های نشاط اجتماعی نیز مطلوب نیست و یکی از راهکارهای افزایش نشاط اجتماعی برگزاری هفته‌های فرهنگی و هنری خواهد بود. شورا و شهرداری طی ۱۵ ماه گذشته اقدامات خوبی را در راستای افزایش زیرساخت های ورزشی و توسعه ورزش در اراک انجام داده اند و می طلبد که این اقدامات به اطلاع مردم برسد.

سخنگوی شورای شهر اراک اضافه کرد: تحول دیگر، شنیدن صداهای مختلف برای ساختن شهر است. شورا پروژه شهر دوستدار کودک را آغاز کرده و اقدامات خوب زیرساختی هم در این زمینه صورت گرفته تا کودکان را هم در تصمیم گیری ها مشارکت دهیم و هم نیازهای آنها را در مدیریت شهری لحاظ کنیم. توجه کردن به نظرات و ایده های کودکان و نوجوانان در مدیریت شهری به عنوان قشر بدون تریبون که صدایشان کمتر شنیده می شود و کمتر مورد توجه قرار می گیرد، اما در عین حال آینده سازان کشور هستند و در نظر گرفتن نیازهای آنها در فرایند رشد و توسعه شهری، موجب تولید مفهومی به نام شهر دوستدار کودک شده است و اگر ما شهر را برای کودکان دوست داشتنی کنیم خودشان در آینده این شهر را آباد خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha