• شنبه / ۱۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401091912351
  • خبرنگار : 50399

مدیر عامل موسسه توسعه گردشگری شهرداری مشهد:

ایجاد تعادل در مشهد فلسفه توسعه هفت‌حوض است

ایجاد تعادل در مشهد فلسفه توسعه هفت‌حوض است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر عامل موسسه توسعه گردشگری شهرداری مشهد گفت: فلسفه وجودی هفت‌حوض و دلیل ورود شهرداری به این منطقه ایجاد تعادل میان ۲ سوی شهر است. همچنین شکستن بار ترافیکی طرقبه شاندیز از دیگر اهداف ورود شهرداری به این منطقه است.

مرتضی گواهی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص منطقه نمونه گردشگری هفت‌حوض اظهار کرد: منطقه نمونه گردشگری هفت‌حوض در دل کوه‌های خلج واقع شده و منطقه‌ای بکر است. این منطقه حدود پنج کلیومتر از مشهد فاصله دارد. چشم‌انداز زیبای این منطقه طی سالیان گذشته به دلیل بارندگی و عبور رودخانه طرق به وجود آمده است.

وی افزود: وسعت این منطقه ۲۲۴۵ هکتار است که شهرداری به امر احیاء زیرساخت‌های ۲۰۰ هکتار آن پرداخته و تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان در این منطقه هزینه کرده است. طبیعت زیبا و بکر این منطقه عاملی شد که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هفت‌حوض را به عنوان منطقه نمونه ملی گردشگری اعلام کرد.

هفت حوض پاتوقی برای طبیعت‌دوستان

گواهی در خصوص لزوم معرفی ظرفیت‌های این منطقه گفت: هفت‌حوض چند مزیت نسبت به دیگر مکان‌های گردشگری مشهد دارد. اولین ویژگی خاص این منطقه آب‌ و هوای خنک و دلپذیر آن به دلیل واقع شدن میان کوه‌های خلج و نزدیکی به رودخانه است.

وی تصریح کرد: سد طرق نیز که در نزدیکی این منطقه قرار دارد، چشم‌انداز زبیایی دارد و مکان مناسبی برای برگزاری تورهای گروهی گردشگری و عکاسی است. به طور کلی این منطقه پاتوق خوبی برای عاشقان طبیعت، طبیعت‌گردانان و کوهنوردان است.

مدیر عامل موسسه توسعه گردشگری شهرداری مشهد گفت: هفت‌حوض دارای آب‌ و هوایی بکر است و به همین دلیل بیش از ۲۰۰ گونه جانوری و ۲۵۰ گونه گیاهی در این منطقه رصد شده است. بخش قابل توجهی از این گیاهان، دارویی است که امروز با پیشرفت علم با استفاده از داروهای گیاهی بسیاری از بیماری‌ها درمان می‌شود.

وی عنوان کرد: ویژگی‌های این منطقه باعث شده هفت‌حوض مکان مناسبی برای گردشگری سلامت تشخیص داده شود. سرمایه‌گذارانی نیز از این منطقه بازدید کردند و قرار است از تمام ظرفیت‌های منطقه استفاده شود.

گواهی در خصوص علت توسعه این منطقه تصریح کرد: فلسفه وجودی هفت‌حوض و دلیل ورود شهرداری به این منطقه ایجاد تعادل میان ۲ سوی شهر است. در ایام تعطیلات افراد زیادی برای تفریح به طرقبه شاندیز می‌روند و به جای استفاده از طبیعت نارضایتی نصیبشان می‌شود.

وی عنوان کرد: هدف از ورود شهرداری به منطقه جنوب شرقی مشهد این است که بار ترافیکی سمت طرقبه شاندیز شکسته شود و شهروندان بتوانند از ظرفیت‌های این منطقه نیز استفاده کنند. باید به این نکته توجه داشت که این منطقه خارج از محدوده شهرداری مشهد است و شهرداری برای رفاه حال مردم منطقه و گردشگران به این منطقه ورود کرده است.

ایمن‌سازی مسیر، اولین اقدام جهت سهولت دسترسی به این منطقه است

گواهی بیان کرد: طی مذاکرات با اداره‌ کل راه و شهرسازی استان تصمیم بر این شد که محور این منطقه که از کوه‌های خلج تا روستای مغان کشیده شده است، ایمن‌سازی شود. در سال ۹۶، ۲ طرح برای این مسیر بیان شد. اولین پیشنهاد عریض کردن جاده بود که این گزینه به دلیل آسیب زدن به زیست‌بوم و شکافتن کوه‌های اطراف مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌کند. در نتیجه این گزینه مورد موافقت شهرداری و موسسه توسعه گردشگری نیست.

وی در ادامه گفت: طرح دیگر ایجاد ۲ جاده، یکی برای رفت و دیگری برای بازگشت است که در این طرح از جاده قدیم این منطقه بهره خواهیم برد. در حال حاضر قرار شده با تشکیل یک کارگروه هر چه سریع‌تر به این مساله رسیدگی شود.

تصویب طرح جامع هفت‌حوض نیازمند همکاری تمام دستگاه‌های متولی است

مدیر عامل موسسه توسعه گردشگری شهرداری مشهد عنوان کرد: اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی یکی از متولیان این منطقه است. این اداره‌ کل می‌تواند این روند را تسهیل و صدا و سیما نیز با معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت این منطقه مردم را به سمت آن جذب کند.

وی افزود: شهرداری مشهد منتظر تصویب طرح جامع نمانده و کار در این منطقه را شروع کرده است. مردم از شهرداری و شرکت توسعه گردشگری به عنوان متولیان این منطقه توقع دارند. تاکنون نیز ۷۰ آلاچیق، بیش از ۴۰ چشمه سرویس بهداشتی و پارکینگی با ظرفیت ۱۷۰۰ خودرو در این منطقه ایجاد شده است.

گواهی عنوان کرد: اگر دیگر دستگاه‌ها مانند استانداری، اداره‌ کل راه و شهرسازی، اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره‌ کل حفاظت از محیط زیست استان همکاری و همراهی کنند طرح جامع حدود پنج ماه آینده تصویب می‌شود و روند رشد هفت‌حوض سرعت می‌گیرد.

وی بیان کرد: مشهد سالانه میزبان ۳۰ میلیون زائر است که حدود ۶ میلیون از این زائران خارجی است. در نتیجه با معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهر ماندگاری زائرین افزایش می‌یابد. از طرفی ساکنان مشهد نیز بسیاری از ظرفیت‌های شهر را نمی‌شناسند و این نیاز به معرفی این مناطق را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha