• سه‌شنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۲:۲۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401120100777
  • خبرنگار : 50491

یک فوق تخصص بیماری‌های کلیه هشدار داد؛

خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی با مصرف خودسرانه مُسکن‌ها

خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی با مصرف خودسرانه مُسکن‌ها

ایسنا/گلستان یک فوق تخصص بیماری‌های کلیه بزرگسالان گفت: مصرف خودسرانه داروها به ویژه مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد.

دکتر ترانه اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به دو اسفند روز جهانی سلامت کلیه اظهار کرد: تقریباً از هر هفت نفر در جهان یک نفر به بیماری کلیه مبتلا است که این مهم‌نشانه اهمیت این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های کلیوی پنجمین علت مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص می‌دهند، افزود: با توجه به آنکه بیماری‌های کلیه در مراحل اولیه علامت‌دار نیستند بهترین کار پیشگیری است.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه بزرگسالان با تأکید بر اینکه بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، سن بالا و امثال آن در بروز بیماری‌های کلیوی تأثیرگذار است، تصریح کرد: پیشگیری و کنترل دقیق این بیماری‌ها به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی کمک می‌کند.

اسماعیلی از مردم خواست برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی از مصرف خودسرانه داروها به ویژه مسکن‌ها پرهیز کنند و گفت: به بیماران توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان از این داروها در طولانی مدت استفاده نکنند، از سویی دیگر رژیم غذایی مناسب، کاهش مصرف نمک، ورزش منظم، پرهیز از استعمال دخانیات و الکل می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیه نقش به‌سزایی داشته باشد.

وی متذکر شد: از آنجایی که بسیاری از بیماری‌های کلیه در مراحل اولیه بدون علامت و پنهان هستند به مردم توصیه می‌کنیم سالانه برای بررسی وضعیت خود به پزشک مراجعه کنند این مهم در همه افراد به ویژه افراد مبتلا به بیماری‌های خاص از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است و شاید نیاز باشد به چندین نوبت در سال برسد.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه بزرگسالان با بیان اینکه بسیاری از عفونت‌های کلیوی ممکن است از زمانی کودکی اتفاق بیفتد، یادآور شد: اگر عفونت کلیه در زمان کودکی اتفاق بیفتد و درمان نشود در بزرگسالی موجب بروز نارسایی مزمن کلیه می شوند.

اسماعیلی، رعایت بهداشت را مهم‌ترین نکته در پیشگیری از ابتلا به عفونت کلیه خواند و خاطرنشان کرد: آب فراوان از ابتلا به عفونت کلیه جلوگیری می‌کند، وقتی افراد روزانه آب فراوان مصرف کنند ادرار به طور مداوم از درون مثانه تخلیه شده و مانع رشد عفونت می‌شود.

وی از مردم خواست از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک پرهیز کنند و افزود: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها موجب مقاومت میکروبی در افراد می‌شود و به دنبال آن در جایی که نیاز به استفاده صحیح از آنتی‌بیوتیک باشد بیمار نتیجه مطلوب نمی‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha