به گزارش ایسنا، دکتر قاسم عموعابدینی در شصت و یکمین اجلاس معاونان آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور که امروز در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی در حال برگزاری است به آخرین وضعیت طرح تحول آموزش عالی اشاره کرد و گفت: این طرح بر اساس بیانیه گام دوم تدوین شده است، در واقع هدف بیانیه گام دوم در نهایت تحول سازی است. ضمن اینکه رهبری نیز قبل از بیانیه گام دوم، لوازم نقش آفرینی دانشگاهها در شکل گیری تمدن نوین ایرانی اسلامی را مطرح کردند و بر اساس آن بر جلوگیری از کاهش سرعت علمی، اجرای نقشه جامع علمی و کیفیت در آموزش عالی تاکید نمودند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه باید متحول، تراز انقلاب و مدل و فرهنگ و مدیریت آن ایرانی اسلامی شود، تصریح کرد: غرب از ۴۰ سال قبل دانشگاههای خود را به سمت دانشگاههای برنامه محور و استادمحور تغییر داده و جریان آموزشی آنها معلوم است.
به گفته عمو عابدینی، دانشگاه تمدن آفرین و حکمت بنیان، بحث شاگردمحوری و استادمحوری را دقیق پیگیری میکند و حکیم تربیت میکند.
وی برنامههای اجلاس دو روزه را آمایش آموزش عالی و برنامه محوری دانست و گفت: بعد از برنامه تحول آموزش عالی، در نامهای خطاب به معاونان آموزشی ۱۰ محور را به عنوان نقشه راه مطرح کردیم تا در برنامههای هیأت امنا ارائه و اگر مشکلی بود، حل شود.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه رشتههای موجود باید به سمت نیازمحوری برود، افزود: برای این امر مصوبه شورای گسترش را داریم به این شکل که ۴۰ واحد درسی که ۱۵ واحد آن کارورزی است در اختیار دانشگاه خواهد بود تا با رایزنی با صنعت، واحدهایی را برای آن تدوین کند که نیاز صنعت را رفع میکنند. این فقط برای ۴۰ واحد است که در اختیار دانشگاهها قرار گرفته، ولی مابقی واحدهای درسی برای اینکه آموزش با مشکل روبرو نشود، هنوز مانند قبل خواهد بود.
وی تاکید کرد: دانشجویی که در تهران مهندسی مکانیک میخواند با کسی که در بوشهر این رشته را میخواند، باید فرق داشته باشد.
عمو عابدینی با تاکید بر اینکه ایجاد دانشکده علوم و فناوری، راهبردی بین رشتهای در ۲۰ دانشگاه منتخب تصویب شد، گفت: با این هدف که نیاز آینده ایران چیست و چه شغلهایی باید وجود آید. دانشگاههای دیگر هم باید بر اساس طرح تحول، دانشکدههای نیازمحور را بر اساس نیاز صنعت ایجاد کنند.
به گفته این مقام مسئول، تمام مواردی که در اجلاس و نشستهای تخصصی بحث میشود، مصوب شورای گسترش آموزش عالی و شورای عالی برنامه ریزی معاونت آموزشی است. هیچ شیوه نامهای را بدون نظر شبکه متخصصان ۱۲۰۰ نفره تدوین و ابلاغ نمیکنیم.
وی در خصوص آمایش رشتهشغل ها برای سال ۱۴۰۲ گفت: اکنون زمان زیادی تا نهایی شدن دفترچههای کنکور نیست و چارهای نداشتیم تا سریعتر این رشتهها را بررسی کنیم؛ اما در سالهای بعد باید استانها نظر دهند و اگر شیوه نامه در اجلاس تأیید شود، بر اساس آن عمل میکنیم. در مورد جذب و به کارگیری استعدادهای درخشان قوانین و مقررات مشخص است.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: به طور کلی هر سدی در جذب و نگهداشت نخبگان وجود دارد باید برطرف شود. نباید سخت گیری کنیم و لازم است فضا را برای کار نخبگان در کشور فراهم کنیم.
انتهای پیام
نظرات