• یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402032818024
  • خبرنگار : 50081

جیب تماشاگر، تماشای تئاتر را محدود کرده است؟

جیب تماشاگر، تماشای تئاتر را محدود کرده است؟
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارگردان تئاتر گفت: به عقیده من محتوای نمایش باعث جذب مخاطب می‌شود و مسائل اقتصادی در این حوزه کمتر دارای اهمیت است و نمی‌توان گفت که این موضوع منجر به استقبال کمتر یا بیشتر مخاطبان خواهد شد.

محمد جهان‌پا در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص استقبال مردم از تئاتر، اظهار کرد: این موضوع در ابتدا به شکل‌گیری روند تولید یک اثر نمایشی بازمی‌گردد؛ اینکه آن اثر نمایشی تا چه اندازه می‌تواند فرزند زمانه خود باشد و تا چه اندازه در نمایش‌های خود به مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... می‌پردازد. آیا موضوعی که در نمایش به کار گرفته شده می‌تواند بازخورد خوبی نسبت به جامعه خود داشته باشد یا نه غفلت می‌کند و دور از فضای جامعه است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر موضوعاتی که در نمایش‌نامه‌ها انتخاب می‌شود، مبتلا به نیازهای جامعه نیست، اضافه کرد: اکنون مسئله‌ای که اهمیت دارد این است که نمایش‌های کمدی با اقبال بیشتر مردم روبه‌رو هستند و دلیل آن این است که فشارها و مشکلات کنونی در سطح جامعه به قدری بالاست که تماشاگر میل دارد حداقل برای ساعاتی به دور از تمام استرس‌های روزمره باشد و با دیدن نمایش حال خوبی پیدا کند و خود را این‌گونه از مشکلات به وجود آمده در زندگی دور نگاه دارد.

این کارگردان تئاتر افزود: اینکه دائما بخواهیم نمایش تراژدی کار و یاس و ناامیدی را به مخاطب پمپاژ کنیم قطعا بیننده تمایلی به دیدن چنین نمایش‌هایی ندارد. باید به این نکته هم توجه کنیم که اگر به سمت نمایش‌های کمدی برویم قطعا قرار نیست کارهای سخیف انجام شود و یا برای افرادی این‌گونه به نظر برسد، بلکه می‌تواند کمدی با مضمون اجتماعی و مبتنی بر مسائل روز جامعه با نگاه اقتصادی، سیاسی و ... باشد که به جذابیت‌های نمایش کمدی کمک‌ کند.

وی عنوان کرد: یکی از معضلات ما برای انتخاب موضوع این است که به مسائل روز جامعه توجه نمی‌کنیم و این امر باعث می‌شود که در انتخاب اثر نمایشی اشتباه کنیم که نشان از دور بودن ما از مخاطب است که منجربه این خواهد شد که تصور کنیم مردم نیز به هر آنچه که یک هنرمند در ذهن خود می‌پروراند مبتلا هستند. بنابراین نیاز است که هنرمندان در سطح جامعه حضور داشته باشند و بتوانند با مردم معاشرت کنند تا از دغدغه‌های آن‌ها آگاه شوند و متناسب با شرایط موجود و نگاه مخاطب آثاری را از خود به نمایش بگذارند تا مورد علاقه و پسند مردم باشد.

 جهان‌پا اضافه کرد: بنابراین استقبال مردم به محتوای اثر، متن، اجرا، نوع تمرین، کارگردانی، فضای صحنه نمایش و ... بستگی دارد و اینکه موارد گفته شده از چه استانداردهایی برخوردار است، می‌تواند باعث جذب مخاطب شود. باید بدانیم که مخاطب کاملا حرفه‌ای و زیرک است و فضاهایی را که برای نمایش طراحی می‌شود به خوبی تشخیص می‌دهد و درک می‌کند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که مخاطب زیرک است و فضاهایی را که برای نمایش طراحی می‌شود به خوبی تشخیص می‌دهد و درک می‌کند باید برای او ارزش قائل شویم و نسبت به صحنه نمایش بها دهیم؛ چراکه توجه به این موضوع به لحاظ بصری برای مخاطب جذابیت ایجاد می‌کند و قطعا واکنش خوب تماشاگر را به همراه خواهد داشت. بنابراین نباید توقع داشته باشیم که یک نمایش ضعیف، با کمترین تمرین و نامناسب‌ترین متن بتواند در فضای جامعه مورد استقبال قرار گیرد و به خوبی به فروش برسد.  

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید سینما را رصد کنیم و ببینیم بیشتر چه برنامه‌هایی به فروش می‌رود که معمولا کمدی‌ها در این زمینه بسیار موفق بودند و نشان می‌دهد که مردم به کمدی اقبال بیشتری دارند؛ همچنین باید به تحلیل‌های روزمره جامعه دقت کنیم و به این موضوع برسیم که چرا مردم نسبت به کمدی شور و شعف دارند و مایل هستند فیلم‌ها و نمایش‌های کمدی را تماشا کنند.

وی اضافه کرد: گروه‌های نمایشی باید برای اجرای یک نمایش به محتوای آن توجه کنند و بیندیشند که باید برای به صحنه آوردن یک نمایش چه محتوایی را در نظر بگیرند که با استقبال مخاطبان همراه شود. همچنین باید این مورد را به لحاظ علمی بررسی کنیم که مخاطب از چند درصد آثاری که تماشا می‌کند، رضایت دارد؛ به عنوان مثال چند درصد از این سوژه‌ها را مناسب تئاتر می‌داند.

جهان‌پا اظهار کرد: به عقیده من محتوای نمایش باعث جذب مخاطب می‌شود و مسائل اقتصادی در این حوزه کمتر دارای اهمیت است و نمی‌توان گفت که این موضوع منجر به استقبال کمتر یا بیشتر مخاطبان خواهد شد. در نتیجه باید گفت که استقبال مخاطبان از تئاترها بستگی به محتوای نمایش دارد تا اینکه آن‌ها بخواهند مسئله اقتصادی را در نظر بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha