سید بهروز موسویبهبید در نشست با ارزیابان تخصصی فرآیند ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی ماده ۲۸ که امروز (۴ مردادماه) انجام شد، در خصوص تغییر و جایگزین شدن ارزیابی به جای مصاحبه از داوطلبان، اظهار کرد: در مدت ۵۰ سال، نحوه ورود افراد به آموزش و پرورش دستخوش تغییرات زیادی شد اما اساس تمام آن انجام یک جلسه مصاحبه بود؛ البته جلسهای که قابل نفوذ و سفارشپذیر بود و شفاف نبود و گاه از عدالت دور میشد و خروجی مدنظر سیاستگذاران آموزش و پرورش از حیث نیروی متعهد و متخصص نبود.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: دوام و بقای جامعه مستلزم این است که مجموعه باورها و ارزشها و مفاهیم از این نسل به نسل جدید منتقل شود و سازوکار آن چیزی جز آموزش و پرورش نیست. آموزش و پرورش از آن معدود آموزش و پرورشهایی است که با افتخار اعلام میکند که با ایدئولوژی اسلامی ارتباط تنگاتنگی دارد.
معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: اگر آموزش و پرورش را در درون گفتمان جمهوری اسلامی به عنوان ابرگفتمان تعریف کنیم، میبینیم که پس از انقلاب دستخوش دگرگونیهای زیادی شده است. هر دولتی خرده گفتمانی تعریف کرد و بر اساس شاخصههای آن، روش جذب نیروی انسانی تغییر کرد و اسناد بالادستی نیز تغییر کرده است. در یک دولت با طرحی، معاونت پرورشی حذف شد که یک تغییر ساختاری بود و در دولت بعد با طرح احیا، معاونت پرورشی به ساختار بازگشت. اینها دو شاخصه از دو گفتمان متفاوت است.
موسویبهبید با اشار به ضرورت تغییر فرآیند جذب نیرو، ادامه داد: نتیجه این است که با این فرمانی که ما پیش میرفتیم دوام و بقای آموزش وپرورش را نمیشد متصور شد و نیاز بود این مسیر تغییر اساسی کند.
وی افزود: در ارزیابی تکمیلی که در حال حاضر در حال انجام است، در استان خوزستان میزبان ۳ هزار و ۸۰۱ نفر به عنوان چند برابر ظرفیت جذب معلم هستیم و تاکنون بیش از ۹۰ درصد از این تعداد تشکیل پرونده دادهاند و تنها کسانی که پرونده ناقص دارند هنوز وارد چرخه ارزیابی نشدهاند.
معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در خوزستان ارزیابی شدهاند. در این ارزیابی، ابزار، زمان و فضا در اختیار داوطلب قرار میگیرد تا توانمندی و شایستگی خود را نشان دهد. پیش از این دو سه نفر مصاحبه نیم ساعتهای با داوطلب انجام میدادند؛ اگر کسی آشنا داشت جایی میرفت که مصاحبه راحتتر انجام شود و سفارش میشد و حق سایر داوطلبان ضایع میشد. بدین ترتیب نیروی ناتوان جذب آموزش و پرورش میشد و با احتساب بازنشستگی ۶۵ سال نیز حقوق میگرفت. این گونه آخرت ما میسوخت و دنیای یکی آباد میشد اما اکنون دیگر به این شکل نیست.
موسوی بهبید با اشاره به فرآیند جدید انجام مصاحبه و استخدام نیرو، گفت: اکنون یک تیم با چهار ارزیاب حرفهای شامل یک تسهیلگر، یک مصاحبهگر گزینش، یک ناظر و یک مدیر اجرایی و حراست فیزیکی ارزیابی را انجام میدهند. برای این کار، سه ابزار وجود دارد؛ یکی سناریویی است که روزانه تغییر میکند پس نمیتوان از قبل اطلاعاتی به داوطلب داد. مثلا ایفای نقش داریم و همکار ما در نقش یک ولی خواهد بود و چالش یک دانشآموز را با داوطلب در میان میگذارد تا پاسخ دهد. یک بحث گروهی نیز داریم که شش داوطلب با هم بحث میکنند و چهار ارزیاب، شواهد رفتاری افراد را ثبت میکنند.
وی عنوان کرد: به این شیوه راه دخالت و نفوذ در گزینش معلمان بسته شده است و هیچ کس ثابت در یک جا نخواهد بود. فکر نمیکنم بهتر از این شیوه بشود به شفافیت کمک کرد. تا پیش از این نیز این فرآیند در کشور اجرا میشد اما در استخدامی بانک و پتروشیمی و... بود که تعداد داوطلبان از ۲۰ نفر بیشتر نمیشد. برای اولین بار است که این فرآیند با این تعداد داوطلب در کشور انجام میشود. در استان خوزستان نیز ۳ هزار و ۸۰۱ نفر این گونه ارزیابی میشوند.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: تا امروز ۴۸۵ نفر از همکاران ما به عنوان ارزیابان و تسهیلگران انجام وظیفه کردهاند. روزهای اول سختی و چالش داشتیم زیرا اولین باربود که اجرا میشد اما اکنون تمام چالشها حل شده است.
موسوی بهبید افزود: این ظرفیت ایجاد شده است که برای آزمونهای استخدامی دیگر دستگاهها نیز از ارزیابان آموزش و پرورش استفاده شود و قرار شده است که بانکی اطلاعاتی تشکیل شود. حق الزحمه این افراد نیز قرار است به صورت هفتگی پرداخت شود.
وی افزود: دستور مقام معظم رهبری روی این تغییر بوده است و بابت این تغییر، تمام کشور دست به دست هم داد. ورود نیرو به آموزش و پرورش بسیار مهم است و فرزندان ما شایسته بهترین معلم هستند و ابزار کار برای انتخاب بهترینها، ارزیابان هستند.
انتهای پیام
نظرات