• دوشنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402052314362
  • خبرنگار : 50107

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی:

لبنیاتی‌های سنتی می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند اما کارخانجات صنعتی نه

لبنیاتی‌های سنتی می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند اما کارخانجات صنعتی نه

ایسنا/خراسان رضوی دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی خراسان رضوی با بیان اینکه لبنیاتی‌های سنتی به راحتی می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند اما کارخانجات صنعتی این امکان را ندارند، تصریح کرد: ما هزینه‌هایی داریم که لبنیاتی‌های سنتی ندارند، لذا این واحدها در حال توسعه هستند.

مهدی هدایت‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت لبنیات در بازار اظهار کرد: مشکلی در زمینه عرضه محصولات لبنی وجود ندارد و کمبودی در بازار نداریم. کالا به وفور با همان قیمتی که دولت اعلام و کارنجات ثبت کردند، در بازار وجود دارد.

وی درخصوص کمبود خامه در بازار استان افزود: در زمینه خامه مصوب شده که کارخانجات این محصول را از گاودار به قیمت ۲۰۰۰ تومان خریداری کنند که بعد از آن، این محصول باید فراوری شود و این کار هزینه دارد. متاسفانه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان چند روز قبل طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کارخانجات باید خامه را با قیمت خرید بفروشند؛ بنابراین اگر کمبودی در عرضه خامه وجود دارد به همین علت است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی استان با اشاره به ۴ قلم محصول لبنی از جمله شیر کم‌چرب نایلونی، شیر بطری کم‌چرب، ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلوگرمی و پنیرuf ۴۰۰ گرمی که مشمول قیمت‌گذاری دستوری است، گفت: آخرین افزایش قیمت ما طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور بود که بر اساس آن به کارخانجات اجازه داده شد با توجه به اینکه قیمت شیر از ۱۲ به ۱۵ هزار تومان رسیده، ۴ محصولی که قیمت دستوری دارد را ۲۰ درصد و سایر محصولات را تا ۳۰ درصد افزایش دهند.

هدایت‌نیا ادامه داد: فعلا افزایش قیمتی در لبنیات نخواهیم داشت مگر اینکه قیمت شیر یا هزینه‌‎های تولید افزایش پیدا کند. هزینه‌های کارخانجات ماه به ماه افزایش پیدا می‌کند اما قیمت‌های دستوری تا یک سال ثابت است.

وی با بیان اینکه میزان افزایش در قیمت کالاهای غیر دستوری مناسب بوده، اما در کالاهای دستوری مشکل داریم، عنوان کرد: قیمت شیر ۲۵ درصد اما قیمت محصولات لبنی ۲۰ درصد افزایش داشته که بر این اساس کارخانجات یا باید عرضه کالا را کم کنند یا مشکل را به گونه‌ای حل کنند که بتوانند کالا را عرضه کنند. در حال حاضر کارخانجات لبنی با فروش هر کالا ۵ تا ۶ درصد ضرر می‌کنند.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع لبنی استان با اشاره به اینکه لبنیاتی‌های سنتی به راحتی می‌توانند افزایش قیمت داشته باشند اما کارخانجات صنعتی این امکان را ندارند، تصریح کرد: ما هزینه‌هایی داریم که لبنیاتی‌های سنتی ندارند، لذا این واحدها در حال توسعه هستند. علی‌رغم اینکه عرضه شیر خام از نظر قانونی ممنوع است، اما برخوردی با این واحدها انجام نمی‌شود. کارخانجات صنعتی طی چند سال گذشته توسعه پیدا نکردند زیرا سود کارخانجات ۵ درصد بوده اما لبنیاتی‌های سنتی ظرف ۱۰ سال گذشته ۷ تا ۸ برابر شده و برخورد جدی با آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha