• چهارشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402061509820
  • خبرنگار : 50081

یک کارشناس مذهبی:

پیاده‌روی اربعین؛ گامی در راه جهانی ساختن رسالت امام حسین(ع) است

پیاده‌روی اربعین؛ گامی در راه جهانی ساختن رسالت امام حسین(ع) است
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: پیاده‌روی اربعین، گامی در راه جهانی ساختن رسالت امام حسین(ع) و هم چنین زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی عدالتیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فضیلت‌های زیارت اربعین، اظهار کرد: فضیلت و اهمیت اربعین از ۳ جهت مطرح است؛ ابتدا اینکه امام صادق(ع) فرمودند «پس از شهادت امام حسین(ع) اهل آسمان و زمین تا ۴۰ شبانه روز عزادار امام حسین(ع) بودند»؛ این گفته به این معنی است که آسمان نیز بر ایشان گریه می‌کرد.

وی به دومین مورد از فضیلت زیارت اربعین اشاره و بیان کرد: اربعین روزی است که جابربن عبدالله انصاری به عنوان اولین زائر پس از شهادت امام حسین(ع) به زیارت قبر ایشان رفت و گویی زیارت قبر امام حسین(ع) از آن روز نیز آغاز شد. سومین مورد از فضیلت زیارت این است که امام حسن عسکری(ع) در حدیثی معروف که نشانه‌های مومن را مطرح می‌کند، زیارت اربعین را یکی از آن نشانه‌ها می‌دانند که بسیار توصیه شده است.

زیارت اربعین زمینه‌ساز بروز بسیاری از فضایل در فرد و جامعه است

این کارشناس مذهبی در خصوص جایگاه زیارت اربعین در متون حدیثی و فقهی، تصریح کرد: زمانی که نشانه‌های مومن که یکی از آن‌ها زیارت اربعین است، واقعی باشد در واقع پیوندی با ایمان و باورهای قلبی دارد و این شور و شوق زیارت باور و عشق الهی به امام حسین(ع) را نشان می‌دهد. زیارت اربعین زمینه‌ساز بروز بسیاری از فضایل و ارزش‌ها در فرد و جامعه است.

امام حسین(ع) برای بیرون آوردن مردم از جهالت خونشان را هدیه کردند

وی به مهمترین فراز از زیارت اربعین اشاره و خاطرنشان کرد: مهمترین فراز زیارت اربعین که از امام صادق(ع) به ما رسیده این است که «بَذلَ مُهجَتهُ فیکَ لیَستنقذَ عِبادکَ مِنَ الجَهالةِ وَ حَیرَةِ الضلالة؛ امام حسین(ع) خون قلب خودشان را برای اینکه مردم را از جهالت و حیرت در بیاورند، هدیه کردند». بنابراین این فراز از این جهت مهم است که هدف امام حسین(ع) روشنگری، آگاهی‌بخشی، تبیین حقایق و روشنگری و برون رفتن مردم از جهالت است.

عدالتیان عنوان کرد: چند سالی است که در اربعین پیاده‌روی عظیمی شکل گرفته که این حرکت بسیار مبارک است و علاوه بر تاثیراتی که در فرد به وجود می‌آورد، گامی در راه جهانی ساختن رسالت امام حسین(ع) و هم‌چنین زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) است.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: زمانی که امام زمان(عج) ظهور کنند خود را به جدشان امام حسین(ع) نسبت می‌دهند و می‌فرمایند «جد من حسین ابن علی است» بنابراین باید برای بیان یک مطلب استنادهایی را داشته باشیم تا شنوندگان با آگاهی که از قبل دارند بتوانند امام حسین(ع) را بشناسند؛ درنتیجه این حرکت و نهضت عظیم مقدمه‌ای برای آشنایی مردم با امام حسین(ع) است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha