• شنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402061810819
  • خبرنگار : 50081

یک کارشناس مذهبی:

حضور در مراسم عزاداری باید موجب آگاهی شود

حضور در مراسم عزاداری باید موجب آگاهی شود
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: حضور در مراسم عزاداری باید منجربه تقویت اصول، معارف، مسائل کلی دینی، سطح دین، معرفت و آگاهی عزاداران شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی شریعت‌تبار در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اثربخشی حضور در مراسم عزاداری و تاثیر آن بر سطح دینداری مردم، اظهار کرد: با توجه به اینکه برگزاری و اقامه مجالس عزاداری برای ائمه اطهار(ع) به ویژه سیدالشهدا(ع) در احادیث و روایات ما بسیار مورد تاکید و سفارش قرار گرفته است، همچنین برگزاری و حضور در این مراسم ثواب، اجر و پاداش عظیمی منظور شده که در احادیث و روایات ما به آن نیز اشاره شده است.

تقویت ایمان و دینداری یکی از فلسفه‌های حضور در مجالس عزاداری است

وی با بیان اینکه برگزاری مراسم‌ عزاداری به این دلیل مورد اهتمام و تاکید ائمه اطهار(ع) قرار گرفته که باید در دینداری و دیانت مردم تاثیرگذار باشد، افزود: شرکت در این مراسم تعظیم شعائر اسلامی است که به تعبیر قرآن نشانه تقوای دل‌، ولایت‌مداری، محبت و عشق به اولیای خداست که باید این محبت را نسبت به اهل بیت پیامبر(ص) و اولیای الهی داشته باشیم. اما در کنار این‌ مسائل، تقویت ایمان و دینداری نیز قطعا یکی از فلسفه‌های این مراسم است و باید باشد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه تقویت آگاهی و معرفت دینی مردم باید خروجی مراسم‌ عزاداری باشد، اضافه کرد: حضور در مراسم عزاداری باید منجربه تقویت اصول، معارف، مسائل کلی دینی، سطح دین، معرفت و آگاهی عزاداران شود. همچنین باید میزان پایبندی، تعهد، التزام عملی عزاداران به احکام دینی، نماز، عفاف، حق‌الناس و تمامی ارزش‌های دینی تقویت شود و به رشد اخلاقی و تربیتی جامعه و عزاداران بیانجامد و به صفا، صمیمیت و وحدت اجتماعی و انسجام دینی و ملی ختم شود.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم با حضور خود در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) به این اهداف دست پیدا کنیم باید مدیریت عالمانه‌ای بر این فرآیند حاکم باشد که از برگزارکننده‌ گرفته تا افرادی که در قالب سخنران و یا مداح عهده‌دار و تولیت این اقدامات را بر عهده دارند را شامل می‌شود. این افراد باید کاملا آگاهانه، محکم، استوار، متقن و از خرافات پرهیز کنند.  

میزان اثرگذاری حضور در مراسم عزاداری در حد مطلوب و ایده‌آل نیست

شریعت‌تبار ادامه داد: بنابراین باید همه تلاش این باشد که در کنار احساسات پاک، مقدس و عواطف عالی که در دل‌های مردم برای سیدالشهدا (ع) وجود دارد، به این نتایج هم دست پیدا کنیم. اثرات معنوی، تربیتی و معرفتی در مردم با حضور در مراسم عزاداری به وجود می‌آید اما به نظر می‌رسد کمیت، کیفیت و میزان اثرگذاری در حد مطلوب و ایده‌آل نیست.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات گفته می‌شود که گویندگان و شنوندگان شاگردان کلاس درس امام حسین(ع) نیستیم و آن‌گونه که انتظار است اتفاق نمی‌افتد، تصریح کرد: حجم عظیمی از عزاداری‌ها به خصوص در پیاده‌روی اربعین حسینی و همچنین مجالسی که در این ۲ ماه محرم و صفر برگزار می‌شود، باید نتیجه آن خیلی بیش از آنچه که در جامعه مشاهده می‌کنیم، باشد. بنابراین باید تلاش شود تا این اثرگذاری و اثرپذیری در مراسم عزاداری رو به رشد، بالندگی و فزایندگی باشد.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: محرم و صفر و همچنین محافل عزاداری سیدالشهدا(ع) فرصت مغتنمی است که در اختیار جامعه اسلامی به ویژه شیعیان قرار گرفته و باید تلاش کنیم تا از این فرصت استفاده مطلوب و بهینه را کسب کنیم.

وی بیان کرد: امام حسین(ع) در قیام کربلا به ما و عزاداران خودشان درس‌های زیادی مانند دینداری، ایمان، صبر و استقامت، رعایت حق الناس، ظلم ستیزی، مقاومت در راه حق، زیربار ذلت نرفتن و در یک کلام درس پایبندی واقعی به دین و راه حق را دادند. بنابراین اگر می‌خواهیم عزادار واقعی امام حسین(ع) باشیم باید اهداف ایشان را در مراسم عزاداری و زیارت‌ها مدنظر قرار دهیم.

شریعت‌تبار اضافه کرد: این تاکید و اهتمامی که ائمه اطهار(ع) برای برگزاری مجالس عزاداری داشتند برای این است که ما به فلسفه و اهداف امام حسین(ع) توجه و خود را با اهداف امام حسین (ع) همراه و هم مسیر کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha