• چهارشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402062918235
  • خبرنگار : 50081

نخستین نمایشگاه عکس معماری دوره تیموری خراسان در تاشکند برگزار شد

نخستین نمایشگاه عکس معماری دوره تیموری خراسان در تاشکند برگزار شد

ایسنا/خراسان رضوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاشکند ازبکستان ازبرگزاری نخستین نمایشگاه عکس آثار معماری تیموری خراسان در در تاشکند خبر داد.

حمید نیرآبادی اظهار کرد: طی هماهنگی صورت پذیرفته با هنرمندان مطرح عکاس ایرانی و پژوهشی از ۶ ماه قبل تحقیق و عکس‌برداری آثار معماری خراسان آغاز شده و این نمایشگاه ارزشمند در حال حاضر با حضور مقامات میراث فرهنگی ازبکستان، دانشمندان، معاون رئیس موسسه شرق‌شناسی ابوریحان بیرونی و اساتید هنر و عکاسان افتتاح شد و علاقه‌مندان می‌توانند به مدت یک هفته در محل موزه تاریخ ازبکستان از نمایشگاه دیدن کنند.

وی در خصوص وضعیت آثار و بناهای تاریخی دوره تیموری در خراسان، افزود: در خراسان ۷۲ اثر معماری تیموری وجود دارد که این نمایشگاه با هدف آشنایی مردم ازبکستان با تاریخ دوره تیموری توسط عکاسان هنرمند ایرانی نیز گرفته شده است و من به بهانه برگزاری این نمایشگاه از مردم ازبکستان دعوت می‌کنم که به ایران و خراسان سفر کنند تا از نزدیک با شاهکارهای معماری آشنا شوند. 

در ادامه ثریا کریم آوا، در خصوص نقش و اهمیت معماری و تاریخ عصر تیموری و نقش آن در توسعه فرهنگی و هنری کشورهای همسایه به ویژه ایران، تصریح کرد: حکام تیموری توجه زیادی به علم، فرهنگ و هنر داشتند و این امر سبب شد تا بناهای تاریخی بسیاری در خراسان احداث کنند که هر یک از آن‌ها به نوبه خود شاهکار هستند. 

همچنین جنت اسماعیل، رئیس موزه تاریخ ازبکستان از ابتکار سفیر جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نمایشگاه تشکر و خاطرنشان کرد: این نمایشگاه تأثیر زیادی بر آگاهی مردم ازبکستان از تاریخ عصر تیموری دارد.

نخستین نمایشگاه عکس معماری دوره تیموری خراسان در تاشکند برگزار شد

این نمایشگاه که توسط رضا ابراهیم نیا و سید جواد موسوی تحقیق و پژوهش شده آثار عکاسانی مانند محمدرضا پهلوان، سید حسن ایزانلو، قدیر وقاری شورچه، سید علی سیدی، مسعود سلیمانی سپهر، حمید فرشباف، شکوه مهربان، مهرشاد پهلوان، مهدی وقاری شورچه، محسن عباسی، سید مصطفی یوسفی، سعید گنجعلی، مجید رفیعی، مسلم سرمدی، مانی پهلوان، محمد رمضانی، امیر حسین کریمی، عبدالرحیم تاج محمدی، علی خاوری، مهدی مرزبان و ایمان بدری به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha