• سه‌شنبه / ۴ مهر ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402070402809
  • خبرنگار : 50624

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

آماده بازطراحی کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان هستیم/ شبکه کتابخانه‌ای در اصفهان قوی نیست

آماده بازطراحی کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان هستیم/ شبکه کتابخانه‌ای در اصفهان قوی نیست

ایسنا/اصفهان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه در بحث کتابخانه‌های عمومی، آنچه در شأن استان اصفهان است هنوز حاصل نشده و کتابخانه‌ مرکزی بر اساس استانداردهای ما در شهر اصفهان وجود ندارد، گفت: شبکه کتابخانه‌ای در شهر اصفهان قوی نیست و ما حتی آماده بازطراحی کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان هستیم، چراکه کل ساختمان کتابخانه مرکزی باید در خدمت کتاب باشد.

مهدی رمضانی در نشست خبری که عصر امروز (سه‌شنبه ۴ مهرماه) در سالن اجتماعات شهید سلیمانی واقع در ساختمان مرکزی دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در دهه ۴۰ فضای ساختاری کتابخانه‌های عمومی شکل گرفتند که پس از انقلاب اسلامی ذیل معاونتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان دبیرخانه کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شد. از اوایل دهه ۸۰ پیگیری احیای ساختار قدیمی کتابخانه‌های عمومی شکل گرفت.

او ادامه داد: سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی هیئت امنایی شکل گرفت که ریاست آن وزیر ارشاد است. مسئولیت اداره این نهاد با دبیرکل آن است که دبیر هیئت امنا نیز محسوب می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اینکه از اواسط دهه ۴۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی، ۳۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود داشت، افزود: این تعداد از انقلاب تاکنون به ۳۷۰۰ کتابخانه رسیده است. هزار مورد از کتابخانه‌ها خصوصی و مشارکتی هستند و بیش از ۲۷۰۰ کتابخانه به‌طور مستقیم زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شود. این عدد غیر از کتابخانه‌های کانون مساجد، شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها و غیره است.

رمضانی با اشاره به اینکه کشور ما از حیث شبکه کتابخانه‌ای در دنیا جزو ۲۰ کشور اول، در آسیا جزو ۵ کشور اول و در منطقه رتبه اول را دارا است، اضافه کرد: اکنون کتابخانه‌ها به‌عنوان مرکز فرهنگی اجتماعی و با محوریت کتاب فعالیت می‌کنند. در کتابخانه‌های نسل جدید بیش از ۶۰ خدمت در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود.

او ادامه داد: خدمات آموزشی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و مشاغل در کتابخانه‌ها ارائه می‌شوند. کتابخانه‌های امروزی دارای گالری، سالن چند منظوره، سالن سینما، بخش دیداری و شنیداری، بخش پایگاهای اطلاعاتی، بخش خدمات ویژه، بخش نابینایان و ناشنوایان و مجموعه‌ای از خدمات هستند.

ضرورت شکل‌گیری زنگ مطالعه در مدارس

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه شبکه کتابخانه‌ای بعد از مساجد و مدارس، گسترده‌ترین شبکه فرهنگی در کشور را دارد، گفت: قریب به ۱۲ میلیون نفر در کشور عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و کمتر از ۳ میلیون نفر اعضای آن فعال بودند. بیش از ۶۰ درصد از این تعداد، کودکان و نوجوانان هستند و  در ۴۰ درصد باقی مانده، بیش از ۶۰ درصد را مادران تشکیل می‌دهند.

رمضانی خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های سیار نیز بخش دیگری است و برای توسعه شبکه، پیشخوان‌های عمومی و شعب کتابخانه‌های عمومی نیز در کشور وجود دارد. یکی از اقدامات اساسی، توسعه کتابخانه‌ها و قرارگرفتن کتاب در کتابخانه در دولت است، ضمن اینکه بیش از ۵۵ میلیون کتاب در مخازن کتابخانه‌ها وجود دارد که به امانت داده می‌شوند.

او تصریح کرد: سال گذشته در شیراز همایش بین‌المللی توسعه خدمات کتابخانه عمومی را برای تعریف خدمات جدید کتابخانه‌ها برگزار کردیم. در پایان مهرماه نیز در خراسان رضوی همایش بین‌المللی کسب‌وکارهای کوچک و خانگی و کتابخانه‌های عمومی را در مشهد برگزار خواهیم کرد. این همایش اتفاق مهمی در حوزه توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی در جهان است و ما در این موضوع پیشرو هستیم. همچنین ۱۲ نشست تخصصی به عنوان پیش‌ نشستِ این همایش برگزار شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر لزوم آموزش کتابخوانی از دوران کودکی و نوجوانی، گفت: طرحی به دولت ارائه داده‌ایم و امیدواریم تا قبل از هفته کتاب نهایی شود و آن هم این است که زنگ مطالعه در مدارس شکل بگیرد. آموزش و پرورش نسبت به ورود سایر نهادها به مدارس سختگیرانه برخورد می‌کند، در حالی‌که باید سهلگیرانه برخورد کند. ما یک مجموعه ۴ قسمتی با عنوان هدهد سفید را در برنامه‌های خود داریم. این ۴ مجموعه شامل کتابخانه‌های هدهد سفید، کتاب هدهد سفید، برنامه تلویزیونی هدهد سفید و جایزه هدهد سفید است که در آن کتاب برتر هدهد سفید توسط قشر کودک و نوجوان انتخاب می‌شود.

کل ساختمان کتابخانه مرکزی باید در خدمت کتاب باشد

رمضانی با اشاره به این که در سرانه تولید کتاب، رتبه اول با کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی است، ادامه داد: کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان در رتبه دوم کتاب‌های تولیدی است و همین مطلب بیانگر اهتمام ویژه خانواده‌ها است که هنگام ورود به مدرسه این اهتمام کاهش می‌یابد.

او تأکید کرد: در بحث کتابخانه‌های عمومی، آنچه در شأن این استان است هنوز حاصل نشده و ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نقش بهره‌برداری را ایفا می‌کنیم و ساخت کتابخانه‌ها بر اساس قانون مسئولیت شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی و غیره است.

رمضانی ادامه داد: کتابخانه‌ مرکزی بر اساس استانداردهای ما در شهر اصفهان وجود ندارد؛ شبکه کتابخانه‌ای در شهر اصفهان شبکه‌ای قوی نیست و نیازمند ترمیم و بازسازی است. ما اعلام آمادگی کرده بودیم که می‌توانیم کتابخانه‌های شهرداری را بر اساس استانداردهای کتابخانه‌ای اداره کنیم. طبق اسناد بالادستی متصدی اداره کتاب‌خانه‌های عمومی کشور، نهاد کتابخانه‌های عمومی است. امیدوارم که پروژه کتابخانه مرکزی در اصفهان هم شکل بگیرد. ما مسئولیت تجهیز را انجام خواهیم داد. ما حتی آماده بازطراحی کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان هستیم. کل ساختمان کتابخانه مرکزی باید در خدمت کتاب باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی در جهان اسلام با ابعاد ۱۸ هزار مترمربع در اراک در حال ساخت است، اظهار کرد: تنها چند مرکز استان هستند که کتابخانه مرکزی ندارند و استان اصفهان یکی از آن‌ها است. با وجودی که ممنوعیت برای کلید زدن پروژه جدید وجود دارد، دولت برای ساخت کتابخانه‌ها استثناء قائل شده است.

رمضانی در پایان خاطر نشان کرد: استان اصفهان از حیث تعداد کتابخانه‌ها پیشرو است و قریب به ۳۰۰ کتابخانه فعال در استان وجود دارد. طبق بررسی‌ها ۵۰ درصد ساکنان استان امکان دسترسی به کتابخانه‌ها را دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha