مهدی پیرهادی در گفتوگو با ایسنا، درباره ضرورت احداث تراموا در تهران و بهره گیری از این مدل حمل و نقلی در کلانشهر تهران گفت: یکی از موضوعاتی که در حوزه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا و محیط زیست بسیار حائز اهمیت است حمل و نقل ریلی است که یکی از مدلهای آن تراموا است. هر مدل حمل و نقلی که بتواند در کاهش الودگی هوا و ترافیک در سطح شهر تهران کمک کند در صورتی که مطالعات مناسب و پژوهشهای کافی در مورد آن صورت بگیرد و تاییدیههای لازم را داشته باشد قطعا کار مفیدی در شهر تهران بوده و رفاه و آسایش شهروندان این شهر را به همراه داشته باشد.
وی با بیان اینکه تراموا در دنیا پیشینه طولانی دارد و در بسیاری کشورهای دنیا مورد آزمون و خطا قرار گرفته است، گفت: لذا در حوزه مطالعات و پژوهش باید موضوع تراموا مورد بررسی تطبیقی با کشورهایی که مدل حمل و نقلی و شرایطی مشابه کشور ایران و شهر تهران دارند قرار گیرد. بر همین اساس مقرر شده این مطالعات توسط کارشناسان خوب درون کشور انجام و نقاط ضعف و قوت به همراه فرصت ها مشخص شود.
پیرهادی ادامه داد: تراموا در صورت اخذ تاییدیه های لازم از مراجع ذیصلاح و انجام مطالعات میتواند نسبت به کاهش ترافیم و الودگی هوا در تهران موثر باشد؛ بیتردید باید موضوعات جدید در حوزه حمل و نقل تهران مورد توجه و گسترش و توسعه قرار گیرد. در حال حاضر در بسیاری نقاط شهر تهران امکان توسعه حمل و نقل ریلی وجود ندارد لذا باید در برخی مکانها از اتوبوس های برقی استفاده کرد که توصیه اعضای شورای شهر تهران نیز استفاده از تکنولوژیهای روز با استانداردهای بالا در حوزه حمل و نقل عمومی است.
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی مراحل خرید و ساخت را طی میکند تا وارد تهران شوند در شورا هم اعضا تاکید کردند بیشتر خریدها معطوف به اتوبوسهای برقی باشد البته ۲هزار دستگاه اتوبوس گازوئیلی با استاندار یورو۵ نیز در تهران مورد استفاده قرار خواهد گرفت. توسعه مترو هم میتواند در کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران نقش بسیار بالایی را ایفا کند.
۳ مسیر پیشنهادی برای تراموا در تهران
وی در تشریح سه مسیر پیشنهادی برای احداث تراموا در تهران نیز گفت: در جلسه ای با حضور شهردار تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران مشاورین طرح تشریح کاملی از روند احداث این پروژه داشتند. بر اساس مطالعات انجام شده و پیشنهادی که ارائه شده است به دلیل شرایطی که خطوط دارند و امکانی که وجود دارد و همچنین در نظر گرفتن میزان مسافر و نیاز تردد و دلایل علمی و پژوهشی مورد مطالعه مشاورین سه مسیر به صورت حدودی از دانشگاه علوم تحقیقات به خاوران، تهرانسر به پایانه شرق و از جنت آباد به لویزان پیشنهاد داده شده است.
پیرهادی تاکید کرد: پیشنهاد مسیرها باید به صورت دقیق توسط مشاورین مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس میزان تقاضا سناریوهای موجود مورد ارزیابی قرار گیرد. در مسیرنخست از دانشگاه علوم تحقیقات طی مسیر از اشرفی اصفهانی، سعیدی، خیابان قزوین، مولوی و خاوران انجام می شود. در مسیر دوم از تهرانسر طی مسیر از جاده مخصوص، آزادی، انقلاب و خیابان دماوند انجام میشود و در مسیر سوم از جنت آباد طی مسیر از کاشانی، ستارخان و مطهری انجام میشود.
وی ادامه داد: سناریوهای مختلفی در این طرح مورد بررسی قرار گرفته است اما در حال حاضر این سه مسیر به جهت مسائل مختلف اولویت پیدا کرده است.
انتهای پیام
نظرات