• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402071610622
  • خبرنگار : 50300

دبیر کنگره خبر داد

حضور نمایندگان یونسکو و اکو در کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور

حضور نمایندگان یونسکو و اکو در کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور

ایسنا/خوزستان دبیر چهارمین کنگره بین المللی جندی شاپور جزئیات برگزاری این کنگره را تشریح کرد.

دکتر مهدی بدیعی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: چهارمین کنگره بین المللی جندی شاپور، تنها کنگره جهانی است که با رویکرد دانشگاه‌های کهن جهان اجرا می‌شود و برای کشور ما و منطقه آسیای غربی بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: دانشگاه بولونیا ایتالیا، دانشگاه اوروین مراکش و دانشگاه کمبریج انگلیس قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان با قدمت ۹۵۰ تا ۱۰۵۰ ساله هستند اما جندی شاپور با قدمت یک هزار و ۷۵۰ سال ثبت جهانی شده است. برای نخستین بار در جهان، سنت تدریس در دانشگاه به حدود ۱۸ قرن پیش در جندی شاپور بازمی‌گردد و از این رو ما به دنبال احیای تمدن نوین ایرانی اسلامی در جندی شاپور هستیم.

بدیعی ادامه داد: مقدمات برگزاری کنگره از ابتدای امسال مهیا و کمیته فرهنگ و تمدن تشکیل و مقرر شد که کنگره با محوریت دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول و با هدف احیای شهر باستانی جندی شاپور برگزار  شود.

تشکیل کمیته اجرایی احیای کهن‌شهر جندی شاپور

رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت: در این راستا، تشکیل کمیته اجرایی احیای کهن‌شهر جندی شاپور نیز تصویب شد. این کمیته علاوه بر برگزاری کنگره، کلیت مطالب را نیز بررسی خواهد کرد. به تازگی جلساتی در خصوص احیای شهر جندی شاپور برگزار و با وزیر علوم مکاتباتی شد و وزیر، ریاست این کنگره را تقبل کرد. دبیرهای علمی، اجرایی و میراث کنگره نیز تعیین شده‌اند.

وی عنوان کرد: فراخوان ارسال آثار به چهارمین کنگره بین المللی جندی شاپور، منتشر شده و به فراخور موضوعات، آثار در حال ثبت هستند.  

بدیعی گفت: محورهای کنگره شامل علم‌شناسی جندی شاپور، دانشگاه‌شناسی جندی شاپور، جندی شاپور در زمانه معاصر، معماری و جغرافیای جندی شاپور، تاریخ و باستان‌شناسی، هنرشناسی و زبان شناسی جندی شاپور، مناسبات فرهنگی و دینی رایج در جندی شاپور، گفتمان‌شناسی و مطالعات جندی شاپورشناختی و مناسبات سیاسی و اجتماعی جاری در جندی شاپور است.

وی با اشاره به حضور رایزنان فرهنگی از کشورهای مختلف یادآور شد: جلساتی به صورت حضوری با رایزنان فرهنگی کشورهای هند، یونان، فرانسه و کشورهایی که در این زمینه فعال هستند برگزار شده و دعوت مهمانان بین المللی در حال انجام است. همچنین چهره‌های شاخص علمی و فرهنگی دعوت خواهند شد اما حضور این افراد هنوز نهایی نشده است بنابراین نمی‌توان اسامی را اعلام کرد.

حضور نمایندگان سازمان‌های یونسکو و اکو در کنگره

رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با اشاره به حضور نمایندگان سازمان‌های بین المللی در این کنگره، گفت: در چهارمین کنگره بین المللی جندی شاپور، نمایندگان فرهنگی از یونسکو و اکو حضور خواهند داشت.  

بدیعی با بیان اینکه این کنگره با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور، مرکز پژوهشی جندی شاپور، وزارت عتف، وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار می‌شود، عنوان کرد: این کنگره، ۱۶ و ۱۷ اسفندماه امسال برگزار خواهد شد. آخرین مهلت دریافت چکیده مقالات ۱۵ آبان‌ماه و آخرین مهلت ارسال اصل مقالات ۲ دی‌ماه است.  

وی گفت: پیش از برگزاری کنگره، چهار تا پنج پیش همایش نیز برگزار خواهد شد که سیستان و بلوچستان، تهران و دزفول میزبان سه مورد از آن‌ها خواهند بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha