• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402071913342
  • منبع : نمایندگی گیلان

از آغاز برداشت زیتون روغنی تا آمارگیری کلنی‌های زنبور عسل در گیلان

از آغاز برداشت زیتون روغنی تا آمارگیری کلنی‌های زنبور عسل در گیلان

ایسنا/گیلان پیش‌بینی شده باغداران گیلانی امسال ۱۶ هزار تن زیتون برداشت کنند که ۴۰ درصد آن زیتون روغنی است.

 به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، منوچهر پارسافر، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آغاز برداشت زیتون روغنی در رودبار گفت : ۲۲ هزار باغدار گیلانی از اواخر خرداد ماه تا کنون ۹۶۰۰ تن زیتون سبز به ارزش ۵۷۶ میلیارد تومان برداشت کرده اند.

از آغاز برداشت زیتون روغنی تا آمارگیری کلنی‌های زنبور عسل در گیلان

پارسافر با اشاره به اینکه همزمان با برداشت زیتون روغنی، روغن کشی از این محصول هم در رودبار آغاز شده، تصریح کرد: رودبار ۱۰ کارخانه روغن کشی با ظرفیت ۲۴ هزار تن و ۱۰۰ واحد بسته بندی سنتی، مدرن و نیمه مدرن با ظرفیت ۱۲ هزار تن دارد.
 
وی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد از باغهای زیتون کشور در رودبار قرار دارد، افزود : شهرستان رودبار ۹ هزار و ۴۰۰ هکتار باغ زیتون دارد و برداشت این محصول تا پایان آذر ماه ادامه دارد و زیتون تازه پای درخت بسته به کیفیت محصول ۶۰  هزار تومان است.

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه گیلان ۸۹۴۶ هکتار باغ بارور زیتون دارد، افزود: ۶۰ درصد از زیتون تولیدی گیلان کنسروی و ۴۰ درصد روغنی است.

 رقم‌های ماری ، روغنی، شنگه، زرد، کنسروی و رقم‌های خارجی آربکین، کراتینا، بلیدی، کرونایکی، کنسروالیا و مانزالینا از نمونه‌های زیتون‌های تولیدی رودبار است.
 
همچنین به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی استان گیلان، محمدرضا یوسف‌نژاد، مدیر جهاد کشاورزی شفت گفت: از روز شنبه ۱۵ مهر همزمان با سراسر کشور، آمارگیری از کلنی‌های زنبور عسل در شهرستان شفت آغاز شده و تا ۲۷ مهر به مدت دو هفته ادامه دارد.
 از آغاز برداشت زیتون روغنی تا آمارگیری کلنی‌های زنبور عسل در گیلان
یوسف‌نژاد هدف از اجرای طرح آمارگیری را دستیابی به آخرین وضعیت زنبورداری شهرستان عنوان کرد و افزود: ارائه خدمات به زنبوردارن، تعداد مهاجران به شهرستان، میزان تولید عسل و فرآورده‌های جانبی، اشتغالزایی و اطلاعات شناسنامه‌ای که در ارائه خدمات به زنبورداران شهرستان حائز اهمیت است، از جمله اهداف سرشماری محسوب می‌شود.

از آغاز برداشت زیتون روغنی تا آمارگیری کلنی‌های زنبور عسل در گیلان
 
وی افزود: در سال گذشته از ۳۰ هزار و ۱۳۳ کلنی زنبور عسل در شهرستان شفت آمارگیری شد که ۹۸۷۸ کلنی آن بومی و ۲۰ هزار و ۲۵۵ کلنی نیز غیر بومی بودند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha