به گزارش ایسنا، مطلب پیش رو مصاحبه خبرگزاری رضوی با مهدی پناهی در خصوص الزامات و بایستههای ترویج و نشر فرهنگ رضوی در رسانه های نوین است که در ادامه میخوانید:
مهدی پناهی، سردبیر خبرگزاری ایسنا گفت: به نظر بنده یکی از این الزامات با توجه به فضای فعلی رسانههای نوین که عمدتا منظور فضای مجازی است، شناخت این فضا و ذائقه مخاطبین است.
وی با بیان اینکه رسانهها کارکرد اطلاعرسانی، آگاهی بخشی و سرگرمی دارند، افزود: بخش سرگرمی پیوند بسیار تنگاتنگی با رسانههای نوین دارد؛ لذا مخاطبینی که در رسانههای نوین و فضای مجازی فعالیت دارد عمدتا دنبال سرگرمی هستند.
پناهی افزود: اینکه نرم افزارهایی چون اینستاگرام، تیک تاک و ... در حال حاضر توانسته اند مخاطبین بسیاری را به خود جذب کنند به این دلیل است که از جنس سرگرمی محور و ویدئو محور بوده اند، لذا این نکته ای است که باید مورد توجه قرار گیرد و به طور مشخص دو بُعد را باید لحاظ کرد.
وی در توضیح این ابعاد بیان داشت: تولیدات رسانهای در بُعد اول باید مبتنی بر این ذائقه سرگرمی محور باشد؛ یعنی حتی اگر قرار است یک پیام یک خطی بدهیم خوب است در قالب سرگرمی نظیر ویدئو، انیمیشن یا ژانرهای طنز و یا غیرجدی تر باشد.
سردبیر خبرگزاری دانشجویان ایران تصریح کرد: در بُعد دوم باید توقعمان را از رسانههای نوین، واقع بینانهتر کنیم؛ رسانه های نوینی که خصوصا در فضای فعلی ایران رها شده هستند و همه گونه محتوا وجود دارد و مخاطب هم متناسب به آنها و محتوایشان فعلا عادت کرده را نمیتوان به راحتی به سمت محتوای اصیل و اصولی و غنی کشاند.
وی با بیان اینکه جذب مخاطب به محتوای فرهنگی اصیل و دقیق در فضا و با ذائقه فعلی که به سطحی نگری و محتواهای ساده عادت کرده سخت است، گفت: نباید این تصور را داشت که در این فضا، رسانههای نوین معجزه بکنند اما یک ابزار بسیار خوبی برای بازتوزیع محتواهای ناب مبتنی بر مخاطبین هستند.
پناهی در بخش دیگری از بیان دیدگاههایش ابراز داشت: یکی از جاهایی که مورد غفلت قرار گرفته مخاطبین خارجی هستند، اگر ما بتوانیم محتوای متناسب با مخاطبین خارجی برای انگلیسی زبانان یا عرب زبانان و ... تولید کنیم و در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی آنها بارگذاری کنیم اثرگذاری بسیار بیشتری دارد.
وی عنوان کرد: فضای فعلی رسانهای ایران متأسفانه مقداری اشباع شده و اگر بخواهیم در فضای مخاطبین ایرانی کار کنیم باید دیدگاه دقیق تر و صبورانه تری داشته باشیم که این نکته بسیار حائز اهمیتی است.
سردبیر ایسنا با یادآوری اینکه یکی از ویژگی های اصلی رسانه های نوین در پلتفرم های پر مخاطب فعلی، همان سرگرمی است، اظهار داشت: سرگرمی شئونات مختلفی اعم از طنز و اطلاعات عمومی و روزمرگی های شخصی و ... دارد.
وی در توضیح ارتباط و مناسبات مسئله سرگرمی با فرهنگ رضوی نیز تأکید کرد: در این زمینه ابتدا باید فرهنگ رضوی را تعریف کنیم که به نظر من فرهنگ رضوی یک طیف از کوچکترین کارها و رفتارها تا مسائل کلان از خوردن و پوشیدن و ارتباط با افراد خانواده تا جامعه و مسائل کلان اندیشه ای شامل ولایت و مردم داری و اقتصاد و ... از منظر امام رضا علیه السلام را شامل میشود که تک تک این موارد جزو فرهنگ و سیره رضوی است.
پناهی ادامه داد: برخی از موارد این فرهنگ و سیره رضوی را در قالب همان کارکرد سرگرمی رسانه از جمله روزمرگی ها میتوان کار کرد که رسانه های نوین هم برخی در این زمینه تولید محتوا کرده اند که در این راستا تصویری بودن بسیار مهم است.
وی تشریح کرد: برای القای مفاهیم، اصول و حتی آداب زندگی از منظر آموزههای رضوی حتی بدون اشاره به منبع روایت میتوان کار فرهنگی و سرگرمی رسانه ای تولید کرد و به مخاطب انتقال داد که بسیار قابل ظرفیت سازی و انتشار دهی توسط رسانه های نوین است.
این نویسنده و فعال رسانهای تصریح کرد: آنچه باعث ترویج و تعمیق فرهنگ رضوی میشود در لایه اول مطرح شدن مسائل آن بین نخبگان است زیرا لازم است فرآیندی داشته باشیم که بتوانیم مخاطبین نخبه با این امور آشنا کنیم و آنها بتوانند فضای گفتگو درباره این مفاهیم را براساس فرهنگ رضوی ایجاد و ترویج کنند که این روند خود باعث تولید ایده های خلاقانه در توسعه فرهنگ رضوی خواهد شد و محتواهای متناسب با این آموزه ها خروجی کار باشد.
وی در پایان متذکر شد: اگر این روند جذب نخبگان انجام نشود و نخبگان پای کار نیابند و روی موضوعات فرهنگ رضوی کار نکنند، لایه های بعدی این چرخه محقق نخواهد شد.
انتهای پیام
نظرات