• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402082216189
  • خبرنگار : 50597

ضرورت شکل‌گیری "اتاق وضعیت جمعیت" در استان مرکزی

ضرورت شکل‌گیری "اتاق وضعیت جمعیت" در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی بر ضرورت شکل‌گیری "اتاق وضعیت جمعیت" در استان تاکید کرد.

پروین مفتح‌زاده، ۲۲ آبان‌ماه در مراسم افتتاح مرکز مردمی نفس شهرستان محلات که در ستاد شبکه بهداشت و درمان این شهرستان انجام شد، با اشاره به رصد شدن آمار و اطلاعات جمعیتی شهرستان‌ها اظهار کرد: از آذرماه سال گذشته بوم جمعیتی استان به شکل کلی تدوین شده و طی سه ماه گذشته، ارتباطاتی با شهرستان‌ها برقرار شده، اطلاعات آنها به شکل دقیق استخراج شده و در اختیار فرمانداران قرار داده می شود.

وی ادامه داد: اتاق وضعیت جمعیت به زودی به شکل ملموس طراحی شده و وضعیت شهرستان‌ها در شاخص‌های مختلف جمعیتی بر مبنای اطلاعات جمعیتی سال ۱۴۰۱ تدوین شده و قابل مشاهده خواهد بود. این اطلاعات در هوشیارسازی عمیق بسیار موثر خواهد بود. در کنار تکرار بیشتر آمار و اطلاعات حوزه جمعیتی برای مردم که موجب  اقدامات تهییجی برای افزایش جمعیت می‌شود، کارهای علمی نیز انجام شود.

وی افزود: در کنار اقداماتی که برای بدنه مردم انجام می‌شود نباید از نگاه نخبگانی جامعه نیز غافل شد. اساتید دانشگاه و حوزه‌های علمیه و دستگاه‌هایی که در زمینه فرهنگی نگاه نخبگانی داشته و می‌توانند عمق بخشی کنند، می توانند اطلاعات خوبی به جامعه داده و حمایت خوبی از این اقدامات داشته باشند. در نگاه مردمی، باید نخبگان نیز دیده شده و اقناع شوند، چراکه اقناع نخبگان، به اقناع مردم کمک خواهد کرد.

مفتح‌زاده با اشاره به ضرورت شکل‌گیری اتاق وضعیت برای استان، گفت: دستگاه‌هایی مانند ثبت احوال، دانشگاه علوم پزشکی، پزشکی قانونی و دادگستری باید در کنار ما قرار گیرند. ساختار کمیته تخصصی "بررسی‌های ویژه" در ستاد جمعیت استان ترسیم شده و طی هفته‌های آینده رسما تشکیل می‌شود که وظیفه رصد کردن اتاق وضعیت استان را بر عهده خواهد داشت.

وی تصریح کرد: بسیاری از آمار و اطلاعات ما در گذشته دقیق نبود اما در حال حاضر علاوه بر دستگاه‌های درون استانی، اطلاعات از دستگاه‌های کشوری نیز دریافت می‌شود. ورود آمارهای کشوری به اتاق وضعیت، مسئولین ما را هوشیار می‌کند تا از آمارسازی که به جز آسیب زدن به آینده استان دستاوردی ندارد، خودداری کنند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی با اشاره به جایگاه دوم استان مرکزی در حوزه سالمندی جمعیت در کشور گفت: امیدواریم با این اقدامات طی سال‌های آینده به میانگین کشوری برسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha