امیر اطهر سهیلی، کارگردان مستند «نجواهای شکسته» در گفتوگو با ایسنا در خصوص این مستند اظهار کرد: مستند نجواهای شکسته روایتگر شهری جنگزده است که تمام سازهای موسیقی شهر شکسته میشود و پیرمرد هنرمند این شهر در تلاش است تا با بازسازی سازهای موسیقی، روح مرده شهر را زنده کند.
وی در خصوص اینکه با جریان هنر در دنیا شاهد اتفاقات بهتری هستیم، بیان کرد: امروزه ما در شرایطی به سر می بریم که هر روز اخبار زیادی از جنگ در سراسر دنیا به گوشمان میخورد و متأسفانه با حجم زیادی از خبرهای بد روبه رو هستیم، در صورتی که به عقیده من تنها هنر است که میتواند انسانها را از جنگ و خونریزی دور کند. فردی که موسیقی دان، نقاش و هنرمند است هیچ گاه نمیتواند باعث مرگ انسان دیگری شود؛ در واقع روح هنر است که باعث این اتفاق میشود.
کارگردان مستند نجواهای شکسته خاطرنشان کرد: در مستند نجواهای شکسته به دنبال این بودیم که نشان دهیم ممکن است در جریان جنگ انسانیت متبلور شود و دیگر شاهد جنگ و خونریزی نباشیم. هنر باعث به وجود آمدن حس مشترک میان مردم میشود و زبان مشترکی است که نیاز به ترجمه ندارد، همانطور که در سراسر دنیا با شنیدن یک موسیقی حتی با زبانی بیگانه حس مثبتی منتقل میشود.
سهیلی در خصوص درخشش مستند نجواهای شکسته در جشنواره یاگاماتا ژاپن گفت: در شرایطی در جشنواره یاگاماتا ژاپن حضور داشتیم که فاصله جغرافیایی نسبتا زیادی با این کشور داریم و وجه مشترکی میان ۲ کشور وجود ندارد و شهروندان ژاپنی اطلاعی چندانی از جنگهای سوریه، عراق و ... ندارند. در پایان جشنواره شاهد اشکهای مخاطبان بودم و حتی میدیدم که مخاطبان ژاپنی در شهر به دنبال قهوه عربی بودند و رضایت مخاطب از این مستند بسیار خوشایند است.
وی با بیان این مطلب که رنج مشترک و هنر باعث تاثیرپذیری مستند نجواهای شکسته و درخشش آن شده است، اظهار کرد: در تمام دنیا تجربه جنگ و مرگ وجود دارد حتی در ژاپن نیز تجربه جنگ و هیروشیما وجود دارد و تنها هنر و روح انسانیت است که باعث گذر از این اتفاقات میشود. در مستند نجواهای شکسته در تلاش بودیم با تصویر کشیدن کشته شدن کودکان بیگناه این حس مشترک را منتقل کنیم و مرگ یک کودک چه به خاطر جنگ یا بیماری یک رنج بینالمللی است و تنها مختص به خاورمیانه نیست.
کارگردان مستند نجواهای شکسته افزود: رنج نیز مانند هنر، زبانی بینالمللی دارد و مربوط به یک مرز و بوم نیست، تمام عوامل تلاش کردند تا بتوانیم فیلمی با فرم جهانی تولید کنیم و مستند روایتی جهانیتر داشته باشد و تمام این عوامل در تاثیرپذیری مستند تاثیر بسزایی داشتهاند.
اولویتم در ساخت آثار رضایت و ارتباط مخاطب با فیلم است
امیرمسعود سهیلی، دیگر کارگردان این مستند با اشاره به درخشش مستند نجواهای شکسته در جشنواره یاگاماتا ژاپن اظهار کرد: مستند نجواهای شکسته روایتگر تلاش یک هنرمند برای بازگرداندن یک زندگی عادی به مردم شهر است و وجوه انسانی این موضوع باعث شد تا مستند دیده شود و هیات داوران نگاه ویژهای به آن داشته باشند.
وی افزود: جشنواره یاگاماتا از قدیمیترین و بزرگترین جشنوارههای مستند در دنیا به خصوص آسیا بوده که حضور در این جشنواره بسیار حائز اهمیت است، به خصوص اینکه جشنواره یاگاماتا برخلاف سایر جشنوارهها هر ۲ سال برگزار میشود و طبیعتا تعداد آثاری که در این جشنواره حضور دارند بیشتر است و رقابت سختی نیز وجود دارد. حضور در این جشنواره افتخار بزرگی است.
سهیلی با اشاره به اهمیت جشنواره مستند داکیومنتری اندونزی و حضور در این جشنواره نیز گفت: جشنواره داکیومنتری اندونزی اولین و بزرگترین جشنواره مستند جنوب شرق آسیا است و قدمتی ۲۰ ساله دارد که بر اهمیت ویژه این جشنواره اشاره دارد. حضور در این جشنواره برای ما بسیار مهم است و جشنواره از هفته آینده آغاز به کار میکند.
وی خاطرنشان کرد: جشنواره داکیومنتری اندونزی از ۱۲ آذرماه آغاز میشود و تا ۱۸ آذرماه ادامه دارد و آثار زیادی از کشورهای متعدد در بخشهای مختلف در جشنواره حضور دارند. مستند نجواهای شکسته در بخش فیلم بلند این جشنواره حضور دارد و تصمیم داریم تا پس از جشنواره داکیومنتری اندونزی فیلم را در جشنواره Human Screen در تونس شرکت کنیم.
کارگردان مستند نجواهای شکسته با بیان اینکه هیچ گاه در جشنوارهها به خاطر جوایز و حمایت مالی شرکت نکردهام، گفت: در پایان جشنواره داکیومنتری اندونزی جوایزی به برندگان این جشنواره اهدا میشود اما هیچ گاه در جشنوارهها به خاطر جوایز شرکت نکردهام و تنها حضور و دیده شدن فیلم در این جشنوارهها و ارتباط و رضایت مخاطب از فیلم است که برایم اهمیت دارد، همچنین اینکه بتوانم تغییری در مخاطبان به وجود بیاورم برایم از اهمیت بیشتری برخوردار است.
انتهای پیام
نظرات