• پنجشنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402091611491
  • خبرنگار : 50552

یک مسئول:

مدل اطلاع‌رسانی و مطالبه‌گری ایسنا در قزوین امیدبخش است

مدل اطلاع‌رسانی و مطالبه‌گری ایسنا در قزوین امیدبخش است
حضور اعلایی، استاندار قزوین در ایسنا، مرداد ۱۴۰۲

ایسنا/قزوین رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا با اشاره به ۱۶ آذر سالروز تأسیس ایسنا، گفت: برآیند مدل اطلاع‌رسانی و مطالبه‌گری خبرگزاری ایسنا به گونه‌ای است که هم امیدبخش بوده و هم طرح مسئله در آن به‌صورت جدی و پررنگ است.

دکتر حامد قربانی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص تعامل دانشگاه و رسانه، اظهار کرد: با توجه به اینکه ما برای آموزش عالی کشور اهداف بلندی ترسیم کرده‌ایم، نخستین گامی که انتظار می‌رود رسانه‌ها در این مسیر بردارند این است که در ابتدا اهداف آموزش عالی کشور را به خوبی بشناسند، هدف کلان آموزش عالی کشور ما رسیدن به مرجعیت علمی است.

رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا بیان کرد: خوب است رسانه‌ها ابتدا شاخص‌های مربوط به مرجعیت علمی را بشناسند و در این راستا دانشگاه‌ها را رصد کرده و از آنان مطالبه کنند، حقیقت این است که رسیدن به مرجعیت علمی ابعاد مختلفی دارد که از بُعد تولید علم تا مصرف آن را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: بازخوردی از تولید علم ایجاد می‌شود که باید به دانشگاه برگردد و دانشگاه بر اساس نیاز و مأموریت خود این فعالیت را ادامه دهد، این یک فعالیت چند سویی و حاکمیتی است که مجموعه‌ای از جریان‌ها و دستگاه‌های حاکم در کشور باید در آن دخیل باشند، به این معنا که لزوماً موضوعی نیست که در قالب یک وزارتخانه مانند وزارت علوم اتفاق بیفتد.

این مسئول خاطرنشان کرد: بنابراین مجموعه کاربران علم و فناوری، دامنه کل جامعه را در بر می‌گیرد، این فقط محدود به صنعت نیست، بلکه فرهنگ، علوم انسانی، علوم پایه و همچنین پژوهش‌های توسعه‌ای، کاربردی و بنیادی زمینه‌هایی داشته و به زیرساخت‌هایی نیاز دارند، انتظار می‌رود رسانه این زیرساخت‌ها را بشناسد و در راستای آن‌ها دانشگاه‌ها را همراهی کرده و از آنان مطالبه کند.

وی تصریح کرد: در کشور ما ادبیات شاخص‌های دانشجوی تراز و جنبش دانشجویی تراز به قدر کافی توسعه پیدا کرده است، مقام معظم رهبری نیز در این حوزه‌ها منویات زیادی داشته‌اند که ره‌توشه همه ما بوده است.

رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا یادآور شد: رسانه‌ها می‌توانند با تقویت روحیه مطالبه‌گری پیوند دهنده نسل جدید و دانشگاه باشند؛ توجه به آرمان‌خواهی، مطالبه‌گری، دوری از ناامیدی و بی‌تفاوتی، تقویت روحیه انقلابی‌گری و تحول‌گرایی، پاسخگو کردن مسئولین و توجه به واقعیت‌ها از جمله نکاتی است که بسترهای زیادی برای کار دارد و رسانه‌ها می‌توانند با آن‌ها دانشجویان را متقاعد کنند تا در این فضا فعالیت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: خبرگزاری ایسنا برخاسته از روحیه مطالبه‌گری دانشجویی است، یعنی خاستگاه آن یک بدنه دانشجویی بوده که در این راستا فعالیت خود را توسعه داده، تثبیت شده و منشأ خیرات و برکات زیادی است.

رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا اظهار کرد: خبرگزاری ایسنا در قزوین مجموعه‌ای از همکاران جوان، انقلابی، علاقمند و در عین حال حرفه‌ای بوده که خدمات خوبی را به جامعه رسانه‌ای استان ارائه کرده است.

موفقیت ایسنا در انتشار اخبار خوب، مفید و امیدبخش

وی عنوان کرد: ایسنا در ارائه اخبار خوب، مفید و امیدبخش موفق عمل کرده، برآیند مدل اطلاع‌رسانی و مطالبه‌گری خبرگزاری ایسنا به گونه‌ای است که هم امیدبخش بوده و هم طرح مسئله در آن به‌صورت جدی و پررنگ است.

این مسئول بیان کرد: انتظاری که از خبرگزاری ایسنا با چنین پیشینه‌ای می‌رود این است که در موضوعات علم و فناوری تخصصی‌تر و عمیق‌تر ورود کنند و موضوعات را از حالت ژورنالیستی خارج کند و به مسائل به‌صورت تخصصی در حوزه تولید، فناوری، پژوهش و فرهنگ با نگاه آینده‌پژوهشانه و با شاخص‌های جدی بپردازند.

رئیس مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین‌زهرا افزود: از خبرگزاری ایسنا انتظار می‌رود به جای اینکه مباحث را تنها به‌صورت اطلاع‌رسانی و معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها بیان کند، موضوعات را به‌صورت شاخص‌محور و فاکتور محور بررسی کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین لازم است معضلات، مسائل و کاستی‌هایی که در دانشگاه‌های استان وجود دارد را رصد و مطالبه کنند، برای مثال اکنون بحث آمایش آموزش عالی استان قزوین مطرح است، آمایش مسئله‌ای است که شاخص‌های بسیار متنوعی دارد و ما باید در مورد آینده آموزش عالی استان و کشور تصمیم بگیریم که تصویر آینده استان یا کشور چگونه است.

قربانی در پایان گفت: همچنین لازم است به این مسائل پرداخته شود که در این ایام اداره کردن دانشگاه‌ها چقدر سخت است، دانشگاه‌ها برای اینکه مأموریت‌های محول شده به آنان را انجام دهند چه مشکلات و مسائلی دارند، چند درصد از ذهن رؤسا یا معاون دانشگاه‌ها به پیشبرد مأموریت اصلی مشغول است و چند درصد آن درگیر مسائل مالی، بدهی‌ها و حاشیه‌های سیاسی است؟ از خبرگزاری دانشجویان انتظار می‌رود این مسائل را با نگاه واقع‌بینانه کنکاش و به دانشگاه در راستای تحقق اهدافش کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha