به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان در کرسی ترویجی «کرامت به مثابه امر اجتماعی_سیاسی در معرفت قرآنی» که صبح امروز، یکشنبه ۱۹ آذر در دانشگاه علامه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مباحثی که در روابط بینالملل مانند چماق بر سر ما میکوبند، موضوع حقوق بشر است و جریان اپوزیسیون بر آن میدمد.
وی با بیان اینکه موضوع کرامت در حوادث سال گذشته تاثیرگذار بود، گفت: اگر مسئولان نیروی انتظامی از مردم عذرخواهی میکردند، شاید شاهد وقایع سال گذشته نبودیم اما آنها دست به اقداماتی زدند که بگویند ما یک کار را انجام ندادهایم.
وی با اشاره به آیه ۷۰ سوره اسراء گفت: آیه «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَیٰ کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا» مهمترین آیه مرتبط با کرامت است. این موضوع بیانگر این است که کرامت مسلمان و غیرمسلمان ندارد.
نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی درباره تفاوت «رئوف»، «کریم» و «جواد» گفت: این سه کلمه با یکدیگر تفاوت دارد. هنگامی که از کریم سخن به میان میآید، هرچیزی که از او درخواست کنید به شما میدهد اما جواد بدون اینکه چیزی از او بخواهید، به شما میدهد. رئوف بالاتر از کریم و جواد است؛ به نحی که شما را فرا میخواند تا چیزی در اختیار شما قرار دهد.
*کرامت در گفتمان اسلامی در دایره حق قرار میگیرد
علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در این برنامه نیز گفت: توجه به موضوع کرامت اهمیت دارد. کرامت به زندگی اجتماعیسیاسی مربوط میشود و بررسی از لحاظ عقلی به تفکر فلسفی بازمیگردد.
وی با بیان اینکه کرامت در گفتمان اسلامی در دایره حق قرار میگیرد، اظهار کرد: منظور از حق، حقالناس، حقالنفس و حقالله است؛ بنابراین کرامت میتواند از منظر حقالناس، حقالنفس و حقالله مورد بررسی قرار گیرد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: هنگامی که اخبار تحولات جامعه را بررسی میکنیم به این نتیجه میرسیم که اهمیت موضوع کرامت در جامعه برجسته شده است. اگرچه نهادهای بینالمللی در ویترین خود از کرامت انسانی سخن میگویند؛ اما عملکرد آنها با سخنانشان تفاوت دارد. به طور مثال، رژیم صهیونیستی بر پیکر شهدای فلسطینی پایکوبی کرده است.
انتهای پیام
نظرات