• سه‌شنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402092115025
  • خبرنگار : 71496

عبدالله دوم: مساله فلسطین هرگز به قیمت اردن حل‌وفصل نخواهد شد

عبدالله دوم: مساله فلسطین هرگز به قیمت اردن حل‌وفصل نخواهد شد

پادشاه اردن بار دیگر در مخالفت با طرح رژیم صهیونیستی برای تخلیه کرانه باختری و کوچاندن فلسطینی‌ها به اردن پس از توقف جنگ در غزه، تاکید کرد که هیچ راه‌حلی برای مساله فلسطین با تحمیل هزینه به اردن وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، طبق بیانیه منتشر شده از سوی دفتر پادشاهی اردن، عبدالله دوم، پادشاه این کشور در دیداری که در کاخ الحسینیه شهر امان با فرماندهان ارتش و جمعی از  روسای بازنشسته دستگاه‌های امنیتی اردن داشت، تاکید کرد: هیچ راه‌حلی برای مساله فلسطین به قیمت اردن وجود نخواهد داشت، اردن به خود اطمینان دارد و به دلیل آگاهی مردم، قدرت ارتش و دستگاه‌های امنیتی‌ خود قدرتمند است.

این سخنان پادشاه اردن در حالی بیان شد که برخی کارشناسان معتقدند رژیم اشغالگر صهیونیستی قصد دارد پس از اتمام جنگ علیه نوار غزه، با کوچاندن فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری به سمت اردن به عنوان میهن جایگزینشان، کرانه باختری را تخلیه کرده و در ادامه راه‌حل ۲ دولتی را از بین ببرد، ایده‌ای که امان بارها مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌است.

عبداله دوم اظهار کرد: قدرت اردن و توان سیاسی، اقتصادی و امنیتی آن نقطه قوتی برای برادران فلسطینی است.

پادشاه اردن در ادامه از انسجام جبهه داخلی این کشور تقدیر کرد و از آنها خواست به صحبت‌های طرف‌هایی که به دنبال دور کردن آنها از خدمت به برادران فلسطینی‌شان و دفاع از آنها هستند، توجه نکنند.

همچنین او تاکید کرد که اردن از مردم فلسطین در مقاومت‌شان در سرزمین فلسطین حمایت می‌کند و در کنار آنها ایستاده‌است.

عبدالله دوم در ادامه ضمن افتخار به نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی اردن بابت دفاعشان از این کشور تاکید کرد که به قدرت و آمادگی آنها اطمینان دارد.

پادشاه اردن بار دیگر بر موضعگیری ثابت کشورش در مورد لزوم توقف فوری جنگ علیه غزه، حمایت از غیرنظامیان و کمک‌رسانی به شکل کافی و مستمر به ساکنان غزه جهت کاهش شرایط فاجعه‌بار موجود در این منطقه تاکید کرد.

همچنین او بر اهمیت افزایش و انسجام اقدامات کشورهای عربی برای برقراری آتش‌بس در غزه، حرکت در مسیر ایجاد افقی سیاسی برای حل مساله فلسطین بر اساس راه‌حل ۲ دولتی و تحقق تمام حقوق قانونی برادران فلسطینی تاکید کرد و گفت: اردن از روز اول درباره عملیات کوچاندن هشدار داد و آن را خط قرمز خود دانست چراکه این اقدام از نظر ما به منزله نابودی مساله فسطین است.

پادشاه اردن پنج‌شنبه نیز در دو تماس تلفنی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا هشدار داد که اگر عملیات نظامی در نوار غزه ادامه یابد، شرایط این منطقه وخیم‌تر خواهد شد.

عبدالله دوم در این گفت‌وگوهای تلفنی برقراری فوری آتش‌بس را خواستار شد و مخالفت خود را با هرگونه تلاشی برای جدا کردن کرانه باختری و نوار غزه ابراز داشته و تاکید کرد که این دو امتداد کشور یکپارچه فلسطین هستند.

طبق آمارهای رسمی فلسطین و سازمان ملل، در حملاتی که ارتش رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر علیه نوار غزه آغاز کرده، بیش از ۱۸ هزار فلسطینی به شهادت رسیده و نزدیک به ۵۰ هزار تن دیگر از آنها زخمی شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha