به گزارش ایسنا، هاشم داداش پور با حضور در دانشگاه شاهد و نشست با اعضای هیئت رئیسه این دانشگاه، تراز تمدن اسلامی را یک تراز در سطح جهانی ارزیابی کرد و از دانشگاهها خواست تا در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز تلاش کنند و برای نیل به تمدن اسلامی، انسانهایی با تراز جهانی تحویل اجتماع دهند.
وی ایجاد تمدن نوین اسلامی را هدف غایی نظام اسلامی برشمرد و اظهار داشت: از مهمترین الزامات این مهم، کادرسازی و تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی است و برای رسیدن به این مقصد و مقصود نیاز به همت والای تمامی دانشگاهیان دارد که جهادسان در این مسیر گام بردارند.
وی سخن گفتن از تمدن اسلامی بدون وجود انسانهای در تراز تمدن را به یک شوخی تشبیه کرد و افزود: در هرکشوری سرمایه اصلی و تأثیر گذار، انسانهای خردمند آن کشورها محسوب میشوند و این انسانهای فرهیخته و بزرگ هستند که تمدنها را میسازند و تمدنها نیز به جامعه انسانی و به رشد و پیشرفت انسانها تعلق دارند و لذا انسان نقطه کانونی هر بحثی است که درباره تمدن صورت میگیرد و اگر در صدد هستیم به سمت و سوی تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم باید به تربیت نیروی انسانی تراز تمدن اسلامی اهتمام جدی و اساسی داشته باشیم.
رئیس سازمان امور دانشجویان در این نشست به نقش جذب دانشجویان بینالملل در روند جهانی شدن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: جهانی شدن پدیده نوظهوری نیست بلکه فرایندی است که همگام با افزایش آگاهی انسان نسبت به خود و محیط طبیعی و اجتماعی، از آغاز تاریخ وجود داشته است و در شرایط جهانی شدن اقتصاد، فرهنگ و فناوری، جذب دانشجویان خارجی نیز موجب مشارکت فعال در روند جهانی تولید علم و تسهیل انتقال فناوری و غنی شدن فرآیند آموزش میشود.
وی ادامه داد: امروزه عواملی چون ظهور آموزش عالی به مثابه یک کسب و کار و نقش کلیدی دانش آموختگان خارجی در توسعه فرهنگی و اجتماعی کشورهای مبدا و تأثیر تحرک و جابه جایی دانشجویان در ارتقای سرمایه انسانی باعث توجه به مزیتهای پنهان جذب دانشجویان خارجی در سراسر دنیا شده است. همچنین نقش آموزش چند فرهنگی در غنا بخشیدن به آموزشها و ارتقای برابری، احترام، پذیرش و فهم متقابل فرهنگها اهمیت بینالمللی سازی آموزش عالی را مضاعف کرده است.
داداش پور در ادامه افزود: در چند دهه اخیر کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، کانادا و استرالیا و چند کشور دیگر بیشترین جذب دانشجویان بینالملل را عهده دار بودند و این روند در چند سال اخیر در حال چرخش به سمت شرق و یا توزیع متعادلتر میان شرق و غرب است و ایران امروز جز ۱۵ کشور برتر جهانی در این راستا محسوب میشود و در برنامه هفتم توسعه یعنی تا سال ۱۴۰۷ این جایگاه تغییر خواهد یافت و تلاش بر این است که کشور ما ایران مرکز ثقل جذب دانشجویان بینالمللی در افق ۱۴۰۷ قرار بگیرد.
معاون وزیر علوم رسیدن به استانداردهای لازم و توسعه زیرساختهای مطلوب در مراکز آموزشی و برداشتن موانع حضور دانشجویان بینالملل در فرآیند جذب و نیز تحقق برنامه هفتم توسعه را ضروری برشمرد و تاکید کرد: بدون ایجاد بسترهای لازم که بخشی از آنها خارج از حیطه وظایف وزارت علوم است و همیاری دستگاههای متعددی را میطلبد، این خواسته محقق نخواهد شد و با توجه به نشستهایی که تاکنون با این دستگاهها برگزار شده امیدواریم بتوانیم به این مرتبه دست یابیم.
وی به الگوهای متعدد جذب دانشجویان بینالملل اشاره کرد و یادآور شد: کشورهای مختلف جهان بر اساس اهداف خود از الگوهای مختلفی برای جذب دانشجوی خارجی پیروی میکنند، بطور مثال الگوی جذب دانشجویان بینالمللی در آلمان با اهداف آموزشی و علمی طراحی شده و این کشور رسماً اعلام میکند از محل جذب دانشجو قصد درآمد زایی ندارد و در مقابل، بیشتر کشورهای جهان مانند استرالیا وکانادا وانگلستان و مالزی ازالگوی اقتصادی پیروی میکنند.
به گزارش روابط عمومی سازمان امو دانشجویان، وی ادامه داد: کشورهای مختلف جهانی هر کدام الگوی خاص خود را در جذب دانشجویان بینالملل مد نظر دارند و ایران از دهه ۱۳۶۰ تا چند سال قبل از الگوی فرهنگی تبعیت کرده است. به این معنا که ترویج اهداف انقلاب اسلامی در کشورهای هدف که عمدتاً کشورهای اسلامی و عربی است در اولویت بوده است و اخیراً گرایشهایی به سمت تعدیل این الگو درتلفیق فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برآمده است.
داداش پور در پایان ذات اصلی علم را بینالمللی دانست وگفت: علم هیچگاه در مرز خاصی محصور نبوده و در شرایط امروز پدیده جهانی شدن نیز بینالمللی شدن علم را ناگزیر میکند و ما برای رسیدن به مرجعیت علمی بعنوان پیش درآمد نیل و میل به تمدن بزرگ اسلامی باید موضوع جذب دانشجویان بینالملل را از اولویتهای اصلی خود قرار دهیم و این موضوع بیشک سطح دانشگاهها و کلاسهای درس را ارتقا خواهد بخشید و نوع تعامل جامعه را نیز تغییر میدهد و ما را سریعتر به سمت توسعه پیش خواهد برد.
انتهای پیام
نظرات