• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403031207806
  • خبرنگار : 71589

اولین موشک جهان با موتور کاملا چاپ ۳ بعدی شده به فضا رفت

اولین موشک جهان با موتور کاملا چاپ ۳ بعدی شده به فضا رفت

اولین موشکی که موتور آن به طور کامل با فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده توسط هند با موفقیت به پرواز درآمد.

به گزارش ایسنا، چاپ سه‌بعدی علاوه بر مقرون به صرفه بودن، فرآیندهای تولید را بهینه می‌کند و مدت زمان مونتاژ را کاهش می‌دهد.

به نقل از آی‌ای، یک شرکت فضایی خصوصی در هند، موشکی را با اولین موتور موشک کاملاً چاپ سه بعدی جهان موسوم به آگنیبان(Agnibaan) با موفقیت آزمایش کرد.

هند به آرامی جای خود را در فهرست کشورهای توسعه دهنده پیشرفته‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین فناوری‌های فضایی جهان باز کرده است.

این کشور در اوت ۲۰۲۳ اولین کشوری بود که با ماموریت چاندرایان-۳(Chandrayaan-۳) با موفقیت در قطب جنوب ماه فرود آمد، در حالی بودجه کل این ماموریت ۷۵ میلیون دلار بود.

در مورد موفقیت اخیر آن نیز شرکتی به نام آگنیکول کسموس(Agnikul Cosmos) توسعه و پرتاب این موشک را انجام داد و در پنجمین تلاش خود به این موفقیت دست یافت.

این آزمایش همچنین اولین باری است که یک موشک با موتور نیمه برودتی یک پرواز آزمایشی را در هند انجام داد.

دکتر پاوان گوئنکا از مقامات فضایی هند و مسئول هماهنگی با بخش فضای خصوصی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: از پرتاب موفقیت آمیز آگنیبان خوشحالم. این لحظه‌ای تاریخی برای بخش فضایی هند است. این دستاورد با استفاده از اولین موتور نیمه برودتی چاپ سه بعدی شده یکپارچه دنیا، درخشش نوآوران جوان ما را به نمایش می‌گذارد.

تیم استارت‌آپ آگنیکول برای کنترل هزینه‌ها به فرآیند چاپ سه بعدی روی آوردند. به طور معمول در یک موتور موشک، صدها قطعه جداگانه باید در یک قطعه واحد ترکیب شوند.

فناوری چاپ سه بعدی علاوه بر مقرون به صرفه بودن، روش تولید را ساده می‌کند و زمان مونتاژ را کاهش می‌دهد.

اینها همگی به پیشبرد یک هدف کلیدی برای این شرکت کمک می‌کند، زیرا تلاش می‌شود راه حل‌های پرتاب مقرون به صرفه و متناسب با نیازهای ماموریت‌های ماهواره‌های کوچک ارائه دهد.

موتور موشک آگنیبان که آگنیلت(Agnilet) نام دارد، به طور کامل و یکپارچه با فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته شده است که هزاران جزء با دقت طراحی شده را به طور یکپارچه در یک واحد ادغام کرده است.

این موتور ابتکاری تقریباً ۳ کیلونیوتن نیروی رانش در سطح دریا ایجاد می‌کند و انرژی مرحله بالایی فضاپیمای آگنیبان را تامین می‌کند.

در وبسایت این شرکت آمده است: ما از چاپ سه بعدی به طور گسترده برای تولید قطعات حیاتی آگنیبان مانند موتورها، پمپ‌ها، محفظه موتور و پوشش بسته استفاده می‌کنیم.

شرکت آگنیکول این قطعات را در کارخانه خود موسوم به Factory-۱ تولید می‌کند که می‌تواند دو موتور موشک را در یک هفته تولید کند. این توانایی این شرکت را قادر می‌سازد تا بتواند هر ماه یک موشک توسعه دهد.

این شرکت برای پیشبرد مأموریت پرتاب مقرون به صرفه‌تر و مکرر خود همچنین اولین سکوی پرتاب خصوصی هند را در تاسیسات آژانس فضایی این کشور(ISRO) توسعه داده است.

زمینه‌چینی برای سفر مداری

پرتاب اخیر شرکت آگنیکول همچنین اولین باری بود که یک موشک ساخت هند دارای موتور نیمه برودتی بود.

موتور آگنیلت از اکسیژنِ نزدیک به نقطه چگالش خود به عنوان منبع سوخت خود استفاده می‌کند. در مقابل، موتورهای برودتی مانند موتورهایی که در مراحل بالای پرتاب قدرتمندترین موشک‌ها استفاده می‌شوند، از گازهای مایع شده در دمای بسیار پایین به عنوان سوخت خود استفاده می‌کنند.

موشک آگنیبان مجهز به سکوی پرتاب سیار دانوش(Dhanush) ‌برای تطبیق پذیری مهندسی شده است و امکان پرتاب را از هر سایتی فراهم می‌کند.

به گفته رسانه ایندین اکسپرس(Indian Express) اگرچه پرتاب اخیر زیر مداری بود، اما قابلیت‌های این موشک را برای حمل محموله‌های ۳۰ تا ۳۰۰ کیلوگرمی نشان داد.

ماموریت آگنیکول قبل از پایان ماموریت و سقوط به دریا به ارتفاع مورد نظر خود یعنی حدود هشت کیلومتر دست یافت. این نتیجه ۱۰۰۰ ساعت بررسی و کار سخت تیم توسعه و ساخت این شرکت بود.

سریناث راویچاندران هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آگنیکول کسموس در بیانیه‌ای گفت: ما از این فرصت و حمایت کامل سازمان فضایی هند برای طراحی و ساخت سخت افزار ارزشمند فضایی در هند برخورداریم.

این استارت‌آپ قصد دارد اولین ماموریت مداری خود را تا پایان سال ۲۰۲۵ انجام دهد و به طور فعال با مشتریان برای شروع پروازهای منظم از همان سال همکاری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha